شناسهٔ خبر: 68045126 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۷ میلیارد ریال اعتبار بیابان زدایی خراسان‌شمالی تخصیص یافت

بجنورد-ایرنا- رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: ۴۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال در سال گذشته از محل اعتبارات ریزدگردها برای مقابله با عملیات بیابان زدایی استان مصوب شد که تاکنون ۲۷ میلیارد ریال معادل ۶۲ درصد از آن تخصیص یافته است.

صاحب‌خبر -

حسن امامی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارکرد: اعتبارات تخصیص یافته برای طرح های مقابله با بیابان زدایی همچون حفاظت و قرق، نهال کاری، طرح های مشارکتی، کاشت اصله نهل، مدیریت رواناب و مدیریت عرصه‌های جنگلی استان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه ۱۱۱ هزار و ۹۲۲ هکتار از عرصه های طبیعی استان کانون فرسایش بادی شناخته شده است، افزود: شدت فرسایش بادی در سطح مساحت ۹۸ هزار و ۶۱۵ هکتار از عرصه های طبیعی کم و در ۱۳ هزار و ۳۰۷ هکتار متوسط است.

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ادامه داد: مساحت کانون های فرسایش بادی متوسط در شهرستان صفی آباد یکهزار و ۳۱۴، گرمه ۹۰۴ هکتار و جاجرم ۱۱ هزار و ۸۰۹ هکتار بیشترین سطح در خراسان شمالی است.

امامی خاطرنشان کرد: عملیات نهال کاری، بذرپاشی، مدیریت چرا، رواناب، حفاظت و قرق، مدیریت جنگل و احداث بادشکن در راستای کاهش مساحت کانون های بیابان در دست اقدام است.

به گزارش ایرنا، گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ مساحت هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

۱۸۳ هزار و ۶۳۶ هکتار معادل ۹ درصد وسعت منابع طبیعی خراسان شمالی را بیابان تشکیل می دهد که ۱۱۲ هزار هکتار در شهرستان جاجرم، ۳۹ هزار هکتار در اسفراین و ۳۱ هزار هکتار در گرمه است.

عمده اراضی بیابانی استان در حوزه کال شور در سه شهرستان جاجرم، گرمه و اسفراین واقع است.