شناسهٔ خبر: 68038203 - سرویس اقتصادی
منبع: جوان | لینک خبر

پیشنهاد تأمین داخلی برخی قطعات ایکس‌ری با ارز ۸۰ هزارتومانی

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

 جوان آنلاین: معاون گمرک ایران با اشاره به معطلی یک ساله برای واردات قطعات ایکس ری به دلیل پافشاری معاونت علمی ریاست جمهوری بر استفاده از تولید داخل گفت: تاکنون پیشنهاد تأمین دو قطعه ایکس‌ری آن هم با ارز ۸۰هزار تومانی به گمرک داده شده است. 
محسن جلواتی در گفتگو با تسنیم، در پاسخ به سؤالی در مورد پیگیری گمرک برای واردات قطعات لوازم یدکی ایکس ری از خارج کشور گفت: به پیشنهاد وزارت صمت سقف ۱۰ میلیون یورویی برای واردات مورد نیاز گمرک ایران در نظر گرفته شده است، با این حال تا کنون هیچ خرید دستگاه کامل ایکس ری در برنامه ما نیست. اما سقف در نظر گرفته شده برای واردات قطعات ایکس‌ری‌هایی است که از کار افتاده‌اند. به گفته این مقام مسئول، ۵۷۳ قطعه برای دستگاه‌های ایکس ری موجود در گمرکات نیاز داریم. یک سال معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت صمت به علت اینکه اعلام کردند مشابه داخلی این قطعات وجود دارد، اجازه واردات آن‌ها را ندادند. بر اساس برآورد انجام شده ایکس‌ری‌های موجود درگمرکات به ۵۷۳ قطعه جایگزین در قالب ۷۲ ردیف مجزا نیاز دارند. 
در سال‌های گذشته ۱۵ دستگاه ایکس ری چینی خریداری شد که این دستگاه‌ها نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. قطعات مورد نیاز نیز مربوط به همین دستگاه‌هاست. از کل این ۵۷۳ قطعه مورد نیاز، صرفاً دو ردیف و دو قطعه در کل کشور تولید می‌شده که در این دو مورد نیز استاندارد‌های لازم وجود ندارد. صرفاً براین اساس بوده است که جلوی واردات قطعات مورد نیاز گمرک ایران گرفته شد. در این شرایط نیز ما اعلام کردیم تا قطعه مورد نیاز خودمان را از همین شرکت تهیه کنیم، اما همچنان قطعات مورد نیاز را تحویل نداده‌اند، ضمن اینکه قیمت اعلام شده به ما ۲۰۰ درصد از مشابه خارجی بالاتر است. معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی گمرک اعلام کرد: سال گذشته نیز همین شرکت در مناقصه گمرک شرکت کرد، امسال قیمتی که در مناقصه اعلام کرده است، با ارز ۸۰ هزار تومانی محاسبه شده بود. 

 ثبت سفارش قطعات ایکس‌ری در صف تخصیص بانک مرکزی
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص زمان تأمین قطعات برای ایکس‌ری‌های مورد نیاز به ویژه در شرایط رفت‌وآمد‌های اربعین گفت: هر زمان که تمامی مجوز‌های لازم برای تأمین قطعات صادر شود اقدام خواهیم کرد، با این حال مسئولیت کامل تأخیری که به وجود آمده و مشکلات بعدی آن بر عهده وزارت صمت و معاونت علمی ریاست جمهوری است. در حال حاضر ثبت سفارش در وزارت صمت انجام شده است و در انتظار تخصیص ارز از بانک مرکزی هستیم. این اتفاق پس از ۵/۱ سال پیگیری رخ داده است. جلواتی در پاسخ به سؤالی در مورد رقم ثبت سفارش انجام شده گفت: رقم ثبت سفارش نهایتاً به حدود ۳ میلیون دلار خواهد رسید. با واردات این قطعات، ۹ ایکس‌ری کامیونی و حدود ۲۰ ایکس‌ری چمدانی که در حال حاضر از مدار خارج شده‌اند، به خدمت بازخواهند گشت. 

 جزئیات گارانتی تعویض قطعات شرکت چینی  و پیمانکار ایرانی ایکس‌ری‌های چمدانی
وی در خصوص بازه زمانی مورد نیاز برای واردات قطعات به کشور گفت: قطعات را از شرکت اصلی و سازنده ایکس‌ری‌ها خریداری می‌کنیم، در نتیجه بلافاصله تحویل خواهند شد. پیمانکار تعمیر کل دستگاه‌های ایکس ری نیز از طریق مناقصه تعیین شده است. براین اساس شرکت ایرانی «ص» به عنوان پیمانکار تعمیرات ایکس‌ری‌های چمدانی انتخاب شده است، اما در مورد ایکس‌ری‌های کامیونی در دوره گارانتی ایکس‌ری‌ها قرار داریم و قرارداد نیز بر همین اساس با شرکت چینی بسته شده است. 
دستگاه‌ها ممکن است هزار قطعه داشته باشند، اگر شما پنج قطعه را خریداری کنید، طبق قرارداد در صورت خرابی سایر قطعات دستگاه‌ها، شرکت گارانتی تعویض سایر قطعات را نیز ارائه می‌کند.