شناسهٔ خبر: 68034951 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

۸۲ میلیون و ۴۲۳ هزار دلار کالا از گمرکات سیستان و بلوچستان صادر شد

زاهدان - ایرنا - ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان از صادرات بیش از ۸۲ میلیون دلار کالا در چهار ماهه نخست سالجاری از گمرکات این استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

محمد علی خاشی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در چهار ماهه نخست امسال ۵۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۸۲ میلیون و ۴۲۳ هزار دلار از گمرکات زاهدان، میرجاوه، میلک، چابهار و منطقه سراوان، بازارچه های مرزی ریمدان، میلک، میرجاوه، پیشین، گمشاد و جالق صادر شده است.
وی افزود: این میزان کالاهای صادراتی از نظر ارزش سه درصد افزایش و از حیث وزن ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.
ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان ادامه داد: عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات استان در این مدت کلینکر، سیمان، زغال سنگ حرارتی ، میوه، نخود خام،گوجه فرنگی،خرما و سایر محصولات کشاورزی بوده که عمده این اقلام به کشورهای پاکستان، چین، کویت، عراق، آذربایجان، تاجیکستان، افغانستان و هند صادر شده است.
وی در خصوص آمار کالاهای صادراتی اظهار شده در سایر گمرکات کشور و خروجی از گمرکات و بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان گفت: در تیرماه ۱۴۰۳ حدود ۸۴۷ هزار تن کالا های صادراتی به ارزش ۴۵۷ میلیون و ۳۵۸ هزار دلار نیز از طریق گمرکات استان خارج شده که از نظر ارزش ۱۰ درصد و از نظر وزن یک درصد کاهش نشان می‌دهد.
خاشی به عملکرد حوزه واردات قطعی اشاره کرد و افزود: در چهار ماه نخست امسال ۵۶۰ هزار تن کالا به ارزش ۸۰۲ میلیون و ۴۱۲ هزار دلار از طریق گمرکات استان وارد کشور شده که به لحاظ ارزش ۲۲ درصد افزایش و از نظر وزن ۲۲ درصد کاهش داشته است.
وی گفت: عمده اقلام وارداتی به سیستان و بلوچستان شامل برنج، گندم، ذرت دامی، کنجد، دام زنده، گوشت، انبه، چای، لوازم یدکی، پارچه، لاستیک اتومبیل سبک و سنگین و موز و برخی اقلام مجاز دیگر بوده که این اقلام بیشتر از کشورهای پاکستان، هند، روسیه، امارات متحده عربی، چین، برزیل و افغانستان وارد شده است.
ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان با اشاره به انجام تشریفات گمرکی در حوزه مسافری از طریق گمرکات استان، ادامه داد: در چهار ماه نخست امسال ۱۴۷ هزار مسافر ورودی و ۱۰۷ هزار مسافر خروجی از گمرکات استان خدمات تشریفات مسافری دریافت کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافران ورودی ۲۰ درصد افزایش و مسافران خروجی ۳۵ درصد افزایش داشته است.
وی بیان کرد: ترانزیت خارجی در چهار ماه نخست امسال، ۱۶ هزار و ۷۹۸ کامیون و تعداد ۲۷۰ واگن به وزن ۳۶۶ هزار تن شامل برنج، نارنگی، پوست، گوگرد، کنجد، پارچه، سنگ، خشکبار، ادویه، چای و سیگار از طریق گمرکات میلک، میرجاوه و گمرک منطقه آزاد به کشورهای پاکستان، افغانستان، آذربایجان، هند،امارات و عراق ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۲ درصد افزایش داشته است.