شناسهٔ خبر: 68014819 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

خانواده‌ها برای تزریق واکسن پنوموکوک به نوزادانشان اقدام کنند

رشت - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به آغاز تزریق واکسن پنوموکوک برای نخستین بار از امروز (شنبه) همزمان با سراسر کشور در گیلان از خانواده‌ها خواست تا برای تزریق این واکسن در سه نوبت ۲، چهار و ۱۲ ماهگی به نوزادان خود اقدام کنند.

صاحب‌خبر -

دکتر سید محمود رضوانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تزریق واکسن پنوموکوک از امروز در مراکز جامع خدمات سلامت، پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت سراسر استان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن پنوموکوک در مراکز یاد شده به صورت رایگان انجام می‌شود؛ اظهار کرد: این واکسن به صورت تزریقی طبق برنامه ملی ایمن سازی در سنین ۲، چهار و ۱۲ ماهگی به نوزادان تزریق می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اهمیت تزریق این واکسن بیان کرد: میکروب پنوموکوک موجب بروز بیماری‌هایی اعم از سینوزیت، مننژیت، عفونت گوش میانی، پنومونی و عفونت خون می‌شود که تزریق آن کاهش عوارض شدید ناشی از این بیماری‌ها را در پی دارد.

واکسن کونژوگه ( Conjugate vaccin) یا کونژوگه پنوموکوک با هدف ایمن‌سازی و محافظت از کودکان در برابر عامل بیماری‌ عفونت‌های میکروبی پنوموکوک ساخته شده است، این میکروب بیشتر در پوشش مخاطی بینی و در پشت گلو وجود دارد و اگر رشد کند باعث عفونت در گوش میانی یا حفره های سینوسی و تنفسی می شود و از طریق تماس نزدیک و سرفه و عطسه، انتشار می‌یابد و می‌تواند به بدترین بیماری‌های دوران کودکی تبدیل شود.