شناسهٔ خبر: 68001898 - سرویس بین‌الملل
منبع: تابناک | لینک خبر

نظرسنجی:

۹۳ درصد روس‌ها نمی‌خواهند خارج کشور زندگی کنند

مرکز سراسری مطالعه افکار عمومی روسیه (وتسیوم) اعلام کرد: بنا بر نتایج نظرسنجی این مرکز، ۹۳ درصد روس‌ها نمی‌خواهند خارج از کشور زندگی کنند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش تابناک از روزنامه «راسیسکایا گازیه تا»، بنا بر نتایج این نظرسنجی، ۸۴ درصد روس‌ها تمایل دارند که فرزندان‌شان در روسیه زندگی کنند و آنهایی که احتمال مهاجرت به خارج کشور را می دهند، در ۴۵ درصد موارد برنامه مشخصی برای این کار ندارند.
این روزنامه در ادامه به نقل از والری ویژوتوویچ تحلیلگر سیاسی نوشت:‌ نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که غرور تعلق به کشور در جامعه روسیه رشد کرده است.


ویژوتوویچ معتقد است: سال ۲۰۲۲ (سال آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین) از نقطه نظر مهاجرت سالی دشوار بود اما در سال ۲۰۲۳ همچنان شاهد رشد جمعیت کشور بخاطر ورود مهاجران بودیم.


وی یادآور شد: تعداد کسانی که در سال ۲۰۲۳ میلادی از فدراسیون روسیه مهاجرت کردند ۲۱۸ هزار و یکصد نفر یا به عبارتی ۳۲.۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت.


بنا بر بررسی این تحلیلگر روس،‌ از سال ۲۰۲۲ تمایل روس‌ها برای تداوم زندگی در کشور خود به تدریج تقویت شده است؛ این رقم در سال ۲۰۲۱، حدود ۸۱ درصد بود که در سال ۲۰۲۲ به ۸۸ درصد افزایش یافته است.


ویژوتوویچ خاطرنشان کرد:‌ در اوایل دهه ۱۹۹۰، ۱۶ درصد از مردم روسیه تمایل به خروج از کشور را داشتند. این دوره پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، زمانی که پرده آهنین فروپاشید و بسیاری از روس ها به دنبال فرصت های جدید و آزادی بیشتر در خارج از کشور بودند، با دگرگونی های عمیق سیاسی و اقتصادی همراه بود.


در ادامه این مطلب آمده است: در نیمه اول دهه ۲۰۰۰، تمایل به مهاجرت در جامعه روس به ۱۰ تا ۱۳ درصد کاهش یافت؛ دلیل کاهش، تثبیت وضعیت روسیه، رشد اقتصادی و افزایش استانداردهای زندگی بود که تمایل شهروندان به مهاجرت را مهار کرد.


بنا بر این گزارش، در سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱، تمایل به مهاجرت در جامعه روسیه به ۱۶ تا ۱۷ درصد افزایش یافت. این امر ناشی از افزایش تنش های سیاسی، وخامت اوضاع اقتصادی، تحریم ها وهمه‌گیری کووید ۱۹ بود و به همین دلیل تمایل شهروندان به مهاجرت، اندکی افزایش یافت.
بنا بر بررسی‌های ویژوتوویچ، در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴، تمایل به مهاجرت پنج تا ۱۰ درصد کاهش یافت؛ محققان این دوره را با آغاز عملیات نظامی ویژه (در اوکراین)، وخامت روابط با غرب و بسیاری از حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی مرتبط می‌دانند.


در ادامه این مطلب آمده است: به گفته محققان، به طور کلی، تغییرات شاخص تمایل به مهاجرت نشان دهنده واکنش جامعه روسیه به تغییرات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در این کشور است. دوره‌های رشد تمایل به مهاجرت با پدیده‌های بحرانی همراه است و کاهش این رقم نیز با تثبیت وضعیت همراه است.