شناسهٔ خبر: 67974780 - سرویس بین‌الملل
منبع: میزان | لینک خبر

نشست تخصصی بررسی تحولات غزه با تمرکز بر نسل سوم حقوق بشر برگزار شد

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری در نشست تخصصی بررسی تحولات غزه با تمرکز بر نسل سوم حقوق بشر، گفت که براساس اساسنامه‌ها، معاهدات و کنوانسیون‌های متعدد بین‌المللی آنچه امروز در غزه رخ داده است، ذیل جنایت‌های بین‌المللی قابل شناسایی و تعقیب بوده و مصداق جرم بین‌المللی است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - نشست تخصصی بررسی تحولات غزه با تمرکز بر نسل سوم حقوق بشر، چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳، به میزبانی وزارت دادگستری و با حضور چند صاحبنظر این حوزه برگزار شد.

عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری در این نشست حادثه ترور رئیس دفتر سیاسی حماس، شهید اسماعیل هنیه از سوی عوامل رژیم جنایت‌کار صهیونیستی را محکوم و فقدان این مبارزه جبهه مقاومت را به مردم فلسطین و همه آزادیخواهان جهان تسلیت گفت و اظهار کرد: هر روز که از جنگ غزه می‌گذرد، برگ جدید از جنایت علیه بشریت و نقض کنوانسیون‌های بین‌‎المللی رقم می‌خورد.

وی با اظهار تاسف از انفعال جامعه بین‌الملل درباره حوادث غزه، اظهار کرد: پیش چشم مدعیان حقوق بشر حدود ۴۰ هزار کشته، بیش از ۹۰ هزار مجروح و افزودن بر ۱۰ هزار مفقود در جریان جنایت‌های رژیم اسرائیل در غزه ثبت شده که لکه ننگی بر چهره حامیان این رژیم و مدعیان حقوق بشر است.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری، با اشاره به حق بر محیط زیست سالم، توسعه و امنیت به‌عنوان نسل سوم حقوق بشر، به تخریب بیش از ۷۰ درصدی ساختمان‌های غزه در تهاجم وحشیانه رژیم اسرائیل اشاره کرد و گفت: بیش از یک دهه زمان لازم است تا نابودی بیش از ۵۰ درصد از فضای سبز غزه و انباشت ۱۰۰ میلیون تنی زباله و آوار در این منطقه جغرافیایی ترمیم و ساماندهی شود؛ حدود ۸۰ هزار تن بمب و مواد منفجره‌ای که بر سر مردم این منطقه فرود آمده تبعات زیست محیطی غیرقابل تصوری را در قامت یک بحران ایجاد کرده است.

به گفته جلالیان، براساس اساسنامه‌ها، معاهدات و کنوانسیون‌های متعدد بین‌‎المللی آنچه امروز در غزه رخ داده است، ذیل جنایت‌های بین‌المللی قابل شناسایی و تعقیب بوده و مصداق جرم بین‌المللی است.

معاون حقوق بشر وزیر دادگستری دستاویز و بهانه رژیم منحوس اسرائیل در ارتکاب جنایت‌های بی‌شمار علیه مردم غزه را دفاع پیش‌دستانه مردم غزه برشمرد و گفت: براساس مفاد و اسناد بین‌المللی هر اقدام در این حوزه باید سه شرط مبنی بر احراز موضوع، تناسب پاسخ و تفکیک اماکن و نفرات را به‌عنوان ضروریات این اصل تامین کند.

جلالیان غزه را نمایشگاهی از انواع نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی خواند و گفت: رژیم جعلی اسرائیل در غزه نمایشگاهی از انواع جنایت‌ها علیه بشریت را برپا کرده که بسیاری از این موارد قابل توصیف و نمایش نیست؛ امیدواریم اینگونه نشست‌ها در ایجاد بیداری در جامعه جهانی و به محکمه کشاندن جنایت‌کاران صهیونیست و نجات مردم غزه موثر واقع شود.

در این نشست عناوین و موضوع‌هایی از جمله «مسئولیت جامعه بین‌المللی در برابر وقایع غزه»، «مروری بر رای اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری درباره وقایع غزه»، «کودکان فلسطین و حق بر صلح از منظر اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری»، «غزه در بوته آزمون حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه، از ژنوساید تا اکوساید»، «آتش در میان درختان زیتون، استنشاق فسفر سفید و کودکان گرسنه، ضرورت ارزیابی محیط زیستی جنگ» و «حق بر محیط زیست سالم در مخاصمات مسلحانه بین‌المللی با رویکرد مسئولیت دولت‌ها» از سوی سخنرانان طرح و تشریح شد.

انتهای پیام/