شناسهٔ خبر: 67951680 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

چالش‌ها و راهبردهای چین در مسیر توسعه

تهران- ایرنا- معاون نخست وزیر چین در جهت تبیین چالش‌ها و راهبردهای این کشور در مسیر توسعه تاکید کرد که پکن نیاز به یک دولت هماهنگ و بازار کارآمد برای توسعه «نیروهای مولد جدید» دارد و دستیابی فوری به این مهم ضروری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، هی لیفنگ در بیانیه‌ ای که یک نسخه آن در نشریه چاینا دیلی منتشر شد، اظهار داشت: توسعه نیروهای مولد جدید یک وظیفه بلند مدت و یک طرح سیستماتیک است؛ ما هم به صبر تاریخی نیاز داریم و هم به حس اضطرار؛ چراکه زمان منتظر هیچ کس نمی‌ماند.»

وی به نقش دولت در ایجاد چیدمان، قوانین و حمایت های مالی - مالیاتی برای جلوگیری از هدر رفت منابع اشاره و بر اهمیت مکانیسم بازار در جهت تقویت نوآوری‌های فنی - صنعتی تاکید کرد.

معاون نخست وزیر چین ادامه داد: پکن باید در مسیر «ایفای نقش کامل به عنوان تعیین‌کننده بازار در تخصیص منابع»، «تقویت موقعیت بنگاه‌ها در نوآوری‌های علمی-فناوری» و «تبدیل بنگاه‌ها به قدرت اصلی در توسعه نیروهای مولد جدید» قدم بردارد.

وی با اشاره بر تحت فشار بودن شرکت‌های خصوصی چین، افزود: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در نیمه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها ۰.۱ درصد رشد داشته، درحالی که شرکت‌های دولتی در مدت مشابه ۶.۸ درصد رشد داشته اند.

معاون نخست‌وزیر چین تاکید کرد: حتی اگر سرانه تولید ناخالص داخلی ما در سال گذشته در میان کشورهایی با درآمد متوسط، رتبه اول باشد، باید در نظر داشته باشیم که مشکل توسعه نامتوازن و ناکافی کشور ما همچنان برجسته و آشکار است و قابلیت نوآوری علمی و فناوری هنوز توسعه نیافته است.

وی افزود: شکاف در توزیع درآمد همچنان زیاد، محدودیت‌های منابع و محیط در حال تشدید و محدودیت‌های مدل‌های بهره‌وری و رشد سنتی به طور فزاینده‌ای برجسته است.

این مقام چینی ادامه داد: توسعه «نیروهای مولد جدید» پاسخی به فراخوان زمانه برای به دست آوردن ابتکار عمل در توسعه است، زیرا آمریکا و سایر کشورهای غربی سعی‌ دارند توسعه اقتصادی چین را سرکوب کنند.

نشست عمومی حزب خلق چین با حضور  شی جین‌پینگ

تلویزیون ملی چین همچنین امروز (سه‌شنبه) از برگزاری نشست عمومی حزب خلق چین امروز با حضور  شی جین پینگ دبیر کل حزب و رئیس‌جمهور این برای بررسی «وضعیت اقتصادی کنونی»، «برنامه‌ریزی اقتصادی برای نیمه دوم سال»، «اصلاح چند ماده قانونی» و «​​کاهش بار بر دوش مردم» خبر داد.

نمایندگان و کارشناسان چینی در این نشست بر اثرات منفی تغییرات خارجی و تقاضای ناکافی داخلی اشاره و بر خطرهای بالقوه حوزه‌های کلید تاکید کردند.

آنها همچنین عنوان کردند: چین نقش پیشرو در اصلاح نظام اقتصادی ایفا می‌کند و به بهبودی قوانین اساسی اقتصاد بازار از جمله حمایت از حقوق مالکیت، دسترسی به بازار، خروج از ورشکستگی و اصلاح استفاده از ابزار اداری و کیفری برای مداخله در برخی اختلافات اقتصادی، می پردازد.

در این نشست به این نکته اشاره شد که چین باید توسعه صنایع نوظهور را با خوداتکایی در علم و فناوری سطح بالا ترویج کند.

چینی‌ها در این نشست بر اجرای سیاست‌های جدید برای ترویج توسعه پایدار و سالم بازار املاک و مستغلات، حمایت از طرح تبدیل واحدهای تجاری به مسکن ارزان قیمت، بهبود و اجرای بسته طرح‌های کاهش بدهی استان‌های محلی، پافشاری کردند.

در این نشست بر افزایش تلاش‌ها برای «حفاظت و بهبود معیشت مردم»، «تضمین اشتغال گروه‌های کلیدی مانند فارغ‌التحصیلان دانشگاهی»، «ایجاد شبکه تامین اجتماعی برای کمک به افراد کم‌درآمد جامعه»، «تامین انرژی و برق در فصل تابستان» و «حصول اطمینان از ایمنی تولید و رفع مسائلی مانند ایمنی مواد غذایی و امنیت اجتماعی» تاکید شد.