شناسهٔ خبر: 67946343 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام خبر داد:

یک هزار میلیارد ریال تسهیلات به تشکل‌های تعاون روستایی ایلام پرداخت شد

ایلام - ایرنا - ایلام - ایرنا - مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام گفت: پارسال یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی و غیرتکلیفی توسط تشکل‌های تعاون روستایی استان در ایجاد و تکمیل زیرساخت تشکل‌ها و تعاونی‌های تحت پوشش تعاون روستایی استان جذب شده است.

صاحب‌خبر -

"حمیدرضا شکری" روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیش از ۶۰ شرکت تعاونی تولید در قالب تشکل‌های مردم نهاد، در عملیات کشت و تولید محصولات کشاورزی استان مشارکت فعال دارند.

وی تصریح کرد: در سال زراعی جاری ۲۳ هزار و ۱۵۳ تن محصولات کشاورزی به صورت توافقی و به منظور حمایت از کشاورزان به همت تشکل‌های تعاون روستایی خریداری شده که این میزان نسبت به سال زراعی گذشته ۶۰ درصد رشد نشان می دهد.

مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام افزود: تا کنون ۱۳۴ هزار تن محصول گندم به صورت خرید تضمینی و مباشرتی از کشاورزان استان توسط مراکز خرید تعاون روستایی استان خریداری شد که این مقدار خرید در مقایسه با پایان سال زراعی۱۴۰۲ به میزان ۲۵ درصد و نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۵۴۰ درصد رشد داشته است.

شکری بیان کرد: در خرید محصول دانه روغنی کلزا، تعاونی‌های روستایی در سال زراعی جاری مقدار ۱۹ هزار و ۱۰۰ تن از کشاورزان خریداری کردند که نسبت به سال زراعی گذشته (۵۹۰۰تن خریداری شد)، معادل ۳۲۳ درصد افزایش رشد داشته است.

وی ادامه داد: همچنین سال گذشته بیش از ۱۳ هزار تن انواع بذور اصلاح شده توسط تعاونی‌های تحت پوشش تولید و فراوری و در بین کشاورزان توزیع شد.

به گفته مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام، ۲۲ هزار و ۱۱۸ تن نهاده دامی برای دامداران و ۱۴ هزار و ۶۳۱ لیتر سموم و آفت کش‌ها بین کشاورزان در طول سال زراعی گذشته توسط تعاونی‌های تولید و روستایی تهیه و توزیع شده است.

یک هزار میلیارد ریال تسهیلات به تشکل‌های تعاون روستایی ایلام پرداخت شد

وی یادآور شد: به منظور توسعه و مرمت انبارها و سیلوهای ذخیره محصولات کشاورزی و با ایجاد یک ردیف اعتباری، ۳۵ میلیارد ریال از منابع مالی فنی و اعتباری استان صرف بازسازی و ایجاد فضا و تجهیزات مورد نیاز انبارها، سیلوها و زیرساخت‌های تعاون روستایی شده است و امسال نیز برای توسعه و تکمیل فعالیت‌های تولیدی تعاون روستایی، این مبلغ به بیش از پنج برابر به مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان پیشنهاد شده است.

شکری افزود: همچنین آموزش و توانمند کردن ۶۱۰ نفر روز از ارکان و کارکنان تشکل‌ها و تعاونی‌های روستایی این استان از دیگر فعالیت‌های تعاون روستایی به شمار می‌رود که این فعالیت نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد افزایش یافته است.

وی ساماندهی مجامع ۶۶ تعاونی و حسابرسی سالیانه و عملیاتی تعاونی‌ها به تعداد ۱۱۴ مورد و توزیع بیش از یک هزار تن توزیع آرد بین روستائیان را از دیگر فعالیت‌های تعاون روستایی استان ذکر کرد.

یک هزار میلیارد ریال تسهیلات به تشکل‌های تعاون روستایی ایلام پرداخت شد

مدیرکل تعاون روستایی با بیان اینکه در سال گذشته با استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و تعاونی‌های تولید، ۳۲ هزار هکتار کشت قراردادی انجام شد، خاطرنشان کرد: انجام کشت قراردادی امسال توسط تعاون روستایی نسبت به سال گذشته سه برابر افزایش داشته است و امروز این تشکل‌ها مهم‌ترین محور اجرای الگوی کشت و تحول در بخش کشاورزی به شمار می روند.

وی به اجرای طرح بهره برداری و توانمندسازی ۵۰ هزار هکتار از اراضی دشت عباس، فکه، عین خوش و سایر اراضی پایاب سد کرخه و رودخانه‌های مرزی مورد پیمان تعاون روستایی استان اشاره کرد و گفت: این مدیریت در کنار اتحادیه تعاونی تولید کشور در طول سال گذشته در اجرای طرح توانمند کردن ارکان و بهره برداران تعاونی‌های تولید نقش آفرین بوده و تا کنون حدود ۶۰ درصد از عملیات اجرای این طرح را به پایان رسانده است.

شکری با اشاره به اینکه تعاون روستایی استان ایلام پیشرو در اجرای طرح توانمندسازی تشکل‌های تعاون تولید است، یادآور شد: با توجه به ساز و کارهای تعاون روستایی، طرح توانمند کردن کشاورزان و تعاونی‌های تولید حوزه سامانه گرمسیری و مرزی تحت عنوان پروژه مرزی شمال‌غرب کشور در استان در وسعتی بیش از ۲۹ هزار هکتار به تعاون روستایی جهت انجام آموزش‌های فنی و تخصصی در خصوص تحویل حجمی و توزیع آب به کشاورزان، رعایت الگوی کشت و ایجاد تعاونی‌های تولید و توانمند کردن ارکان تعاونی‌ها در آستانه واگذاری به تعاون روستایی است که این طرح جزو برنامه‌ها و اولویت‌های اجرایی پیش روی این مدیریت در کنار سایر فعالیت‌ها قرار دارد.

وی همچمین به ظرفیت بالای اتحادیه تعاونی روستایی مرغداران در استان اشاره کرد و افزود: در یکسال منتهی به تیرماه ۱۴۰۳ از طریق اتحادیه مرغداران حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ تولید شد که به نسبت سال قبل ۱۷ درصد رشد تولید داشت در صورتی که نیاز استان ایلام ۳۵ درصد این میزان از تولید است.

یک هزار میلیارد ریال تسهیلات به تشکل‌های تعاون روستایی ایلام پرداخت شد

مدیرکل تعاون روستایی ایلام بیان کرد: در سال گذشته برای اولین بار توسط اتحادیه تعاونی‌های تولید تعاون روستایی استان کشت قراردادی و خرید توافقی در قالب کشت ذرت علوفه‌ای به میزان یک هزار و ۵۰۰ هکتار انجام شد که باعث تولید ۶۰ هزار تن ذرت علوفه‌ای در استان شد و امسال نیز مدیریت تعاون روستایی برای کشت دوم به میزان پنج هزار هکتار را در دست اقدام دارد.

وی به ترسیم برنامه‌های تعاون روستایی برای رسیدن به وضعیت مطلوب در استان اشاره کرد و گفت: برای توسعه زنجیره‌های تولید در تعاونی‌ها و تشکل‌های تعاون روستایی با انجام کار میدانی و کارشناسی، تعداد ۳۶ طرح برای حوزه شمالی استان در قالب تسهیلات به میزان ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و تعداد ۱۹ طرح اجرایی دیگر را به میزان یک هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال برای حوزه جنوبی استان تهیه و تدوین شده است.

شکری ابراز امیدواری کرد: مسئولان استان حمایت خود را مبنی بر تصویب و اخذ این تسهیلات برای تشکل‌های مردم نهاد که بیش از ۵۲ هزار عضو را در خود جای داده است و امروز پیشانی تولید و محور توسعه اقتصادی در استان به شمار می آیند را به عمل آورند.

مدیرکل تعاون روستایی ایلام ادامه داد: سال گذشته پنج هزار و ۲۶۴ نفر به عضویت نظام صنفی کشاورزی استان درآمدند و ۱۶ مورد ساماندهی تشکل‌های نظام صنفی و خبرگان کشاورزی اقدام شد و هفت هزار و ۲۵ فقره پروانه فعالیت در نظام صنفی کشاورزی در استان صادر شده است.

به گزارش ایرنا، استان ایلام دارای ۲۲۷ تشکل و تعاونی با ۴۵ هزار نفر عضو است که تعاونی‌های دامداران، زنبوردادان، مرغداران و تولید کشاورزی از جمله این تشکل‌ها محسوب می شود.

در استان ایلام ۶۶ تعاونی تولید با ۶ هزار نفر کشاورز عضو و ۵۰ هزار هکتار اراضی آبی فعالیت دارد.