شناسهٔ خبر: 67926789 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

کشف مواد مخدر در استان اردبیل ۱۴ درصد افزایش یافت

اردبیل - ایرنا - فرمانده انتظامی استان اردبیل گفت: کشف انواع مخدر در این استان در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال در مجموع ۱۴ درصد افزایش داشته است.

صاحب‌خبر -

سردار جواد تقوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه در چهار ماه سال گذشته در مجموع ۶۱۹ کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کشف شد، افزود: با کشف ۷۰۴ کیلوگرم انواع مواد مخدر در سال جاری، کشفیات پلیس ۱۴ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه از این مقدار کشفیات ۲۷۴ کیلوگرم تریاک بوده است، اظهار کرد: تریاک، گل، هرویین و شیشه به ترتیب بیشترین فراوانی کشفیات پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل در این مدت است.

فرمانده انتظامی استان اردبیل با اشاره به شناسایی، دستگیری و متلاشی شدن پنج باند قاچاق و توزیع کننده مواد مخدر در استان اردبیل در چهار ماه امسال، بیان کرد: در این مدت سه هزار و ۷۱۷ قاچاقچی مواد مخدر، سوداگر مرگ و معتاد متجاهر دستگیر شدند.

سردار تقوی همچنین از توقیف و ضبط ۹۱ دستگاه انواع خودرو و ۲ دستگاه موتورسیکلت قاچاقچیان خبر داد و افزود: در راستای مبارزه با عرضه مواد مخدر پلیس طرح های مختلفی از جمله پایش محورهای مواصلاتی استان با هدف کشف مواد مخدر قبل از قرار گرفتن در چرخه توزیع و تشدید برخورد با خرده فروشان و معتادان متجاهر در قالب "طرح آرامش در شهر" را اجرا می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر و سوداگران مرگ و پیشگیری و مقابله با فعالیت های مجرمانه آنان از اولویت های مهم پلیس استان است، گفت: یکی از راهکارهای مهم و اثربخش در افزایش شور و نشاط اجتماعی و سالم سازی فضای جامعه مشارکت همگانی و احساس مسئولیت جمعی در رابطه با پیشگیری، کنترل و مقابله با آسیب های مواد مخدر و اعتیاد است.

وی با بیان اینکه اعتیاد سرمنشاء بسیاری از جرایم ، آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی است، افزود: پیشگیری بهتر از درمان است و پلیس به تنهایی قادر نخواهد بود این معضل اجتماعی را ریشه‌کن کند ، برای همین همه آحاد مردم و دستگاه‌ها باید در این مورد احساس مسئولیت کنند تا بتوان بر این مشکل در جامعه غلبه کرد.

فرمانده انتظامی استان اردبیل اظهار کرد: پلیس با تمامی ناهنجاری‌ها بویژه با قاچاقچیان مواد مخدر بدون اغماض برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد.

سردار تقوی با قدردانی از همکاری مردم با پلیس، بیان کرد: مردم می‌توانند هر گونه موارد مشکوک و اخبار و اطلاعات در این مورد را به شماره تلفن‌های ۱۱۰ و ۱۳۰ به پلیس اطلاع دهند و انتقادات و پیشنهادهای خود را با شماره تلفن ۱۹۷ گزارش کنند.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شمال غربی ایران و همجوار با استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان و کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

استان اردبیل در مقایسه با دیگر مناطق کشور از نظر شیوع اعتیاد و قاچاق مواد مخدر از استان های نسبتا پاک بشمار می رود و در وضعیت سفید قرار دارد.

آمار دقیق معتادان در استان اردبیل مشخص نیست اما تخمین زده می شود پنج درصد جمعیت استان به نوعی با مشکلات مواد مخدر درگیر باشند.