شناسهٔ خبر: 67870799 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

برگزاری کنفرانس جهانی «کربلا تا قدس» توسط شیعیان خوجه ی تانزانیا

تهران - ایرنا - کنفرانس جهانی « کربلا تا قدس » که از جمعه گذشته توسط شیعیان خوجه در تانزانیا برگزار شده است یکشنبه شب هفتم مرداد ماه به کار خود پایان می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از رایزنی فرهنگی سفارت ایران در تانزانیا ؛ در پوسترهای فراخوان کنفرانس جمله ای از امام خمینی (ره) نوشته شده است که راه قدس از کربلا میگذرد و ما نمی توانیم شیعه ی امام حسین (ع ) باشیم ولی نسبت به مسأله ی فلسطین بی تفاوت باشیم.

در این کنفرانس سه روزه، دو پیش نشست، سه نشست علمی و سه میزگرد برگزار شد. در این کنفرانس سخنرانانی از کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کردند.

پیش نشست نخست با موضوع «روح کربلا و تلاش برای آزادی قدس» توسط آقای حجه الاسلام علی رجانی برگزار شد. پیش نشست دوم با سه سخنرانی «عدالت برای مظلومین، وظیفه ی مقدس اسلامی» توسط حجه الاسلام علی رجانی، «فهم فلسطین و محور مقاومت، با رویکرد ژئوپولیتیک» توسط دکتر کمال شریف و «اسلام عملی، فراخوان قیام» توسط حجه الاسلام نادر امیرعلی ادامه یافت.

کنفرانس جهانی «کربلا تا قدس» در روز شنبه ساعت 8 شب با حضور سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان، رئیس و بزرگان جماعت خوجه ی تانزانیا و مهمانانی از تانزانیا و کنیا برگزار شد.

در جلسه ی افتتاحیه آقای ذیشان سامجی تأکید کرد که امروزه نمیتوان فعالیت شیعیان خوجه ی تانزانیا را محدود به عزاداری ها کرد و نسبت به مسلمانان مظلوم فلسطین بی تفاوت بود. این برنامه نشان می دهد که شیعیان خوجه به شجاعت در کنار فلسطینیان ایستاده اند و از هر کوششی برای کمک به آنها دریغ نخواهند کرد.

سپس آقای دکتر کاظم دالا، رئیس کمیته ی تبلیغ جماعت شیعیان خوجه ی تانزانیا با قرائت آیه ی مِنَ المُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا تأکید کرد که امام حسین (ع) پیش از شهادت با ندای آیا کسی هست که مرا یاری کند، تا به امروز ما را خوانده است که به وظیفه مان عمل کنیم و ما معتقدیم برگزاری این کنفرانس لبیک به این ندای امام حسین (ع )و امام زمان (عج) است که امروز وظیفه ی هر مسلمانی است.

در ادامه آقای محمدرضا دوجی رئیس شیعیان خوجه ی دارالسلام ضمن خیرمقدم به مهمانان این همایش را نمونه ای از تعهد شیعیان خوجه به عدالت و بی تفاوت نبودن آنها به ظلمی که بر فلسطینیان می رود، دانست و اظهار امیدواری کرد اعضای جماعت خوجه در این برنامه ها حضور پررنگی داشته باشند.

مهمان ویژه ی برنامه ی افتتاحیه آقای دکتر سید محمد مرندی تحلیل گر مسائل بین المللی از ایران بودند که به صورت آنلاین با موضوع «آغاز پایان سلطه ی طاغوت» سخنرانی کرد.

دکتر مرندی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این کنفرانس، بیان کرد که انقلاب اسلامی ایران پیام عدالت خواهی را جهانی کرد و این پیام در سرتاسر جهان از جنوب و شمال و شرق و غرب گسترش یافت و امروزه با فداکاری جریان مقاومت و جان برکفانی چون شهید قاسم سلیمانی در اروپا و آمریکا و آفریقا این پیام شنیده و مطالبه گری می شود.

وی گفت : اگر تا چند روز استکبار جهانی دلخوش بود که ایران اسلامی را با ایجاد پایگاه های نظامی محاصره کرده است، امروز می بیند که چگونه رژیم غاصب صهیونیست توسط رزمندگان مقاومت در لبنان و غزه و یمن و عراق محاصره شده است. رژیم غاصب با همکاری آمریکا نسل کشی می کند ولی هرچه تلاش می کند از پس رزمندان مقاومت در غزه و یمن و لبنان برنمی آید و امروزه مستکبران و غاصبان می بینند که در حال از دست دادن همه چیزشان هستند.

وی افزود : این درس مهم عاشورا و امام حسین (ع) بود که نمی شود نسبت به نسل کشی و کشتار مظلومین و خراب کردن خانه های مردم بی تفاوت بود و به برکت انقلاب اسلامی ایران این درس را مسلمانان و غیرمسلمانان فرا گرفته اند. اگر آمریکا و اسرائیل به اسم مذهب جنایت و نسل کشی می کنند، شیعیان و جریان مقاومت مفتخر است که به نام مذهب حقه در برابر آنها ایستاده است و آبروی رسانه های که تا دیروز مدعی حقوق بشر و زنان و کودکان بودند، را برده است.

امروز انصار الله یمن و حزب الله لبنان قهرمان حقوق بشر نزد مسلمانان و غیرمسلمانان است و دیگر صدای دفاع از فلسطین فقط از ایران اسلامی شنیده نمی شود و همه ی شیعیان و مسلمانان و بلکه غیرمسلمانان در کنار فلسطینیان مظلوم احساس مسوولیت می کنند.

مرندی خاطر نشان کرد که غرب و در راس آنها آمریکا تا کنون بارها و بارها از ایران و از مقاومت لبنان خواسته است، دست از حمایت از فلسطینیان بردارند و در مقابل آنها امتیاز بدهد ولی اینها جزو اصول مذهب ماست و چیزی نیست که قابل مذاکره و معامله باشد.

«میراث مقاومت، از کربلا تا قدس» توسط حجه الاسلام سید عیدروس شریف علوی، «لزوم روایت گری، نقش رسان در تقویت صدای مظلوم» توسط خانم زینت اریت و سارا کاتب، «از فرعون تا امروز؛ بینش قرآنی درباره ی ظلم در کربلا» توسط حجه الاسلام محمد کامران، «هدفگیری بی گناهان، چرا کودکان کشته میشوند» توسط حجه الاسلام شیخ جلالا، «پایان راه با مهدویت» توسط حجه الاسلام کامران از دیگر موضوعات و سخنران های این کنفرانس بود.

لازم به ذکر است در حاشیه ی کنفرانس نیز نمایشگاهی درباره ی چگونه غصب فلسطین توسط صهیونیست های غاصب و جنایات امروز آنها تشکیل شده است.