شناسهٔ خبر: 67866474 - سرویس فرهنگی
منبع: بانی فیلم | لینک خبر

جواد یحیوی؛ مجری ممنوع‌الفعالیتی که بازیگری پر کار شد

صاحب‌خبر -

حالا دیگر دیده شدن نام سید جواد یحیوی به عنوان بازیگر تئاتر اتفاقی تازه نیستچراکه او در این سال‌ها حضور مداومی روی صحنه داشته است.

به گزارش ایسنا، سید جواد یحیوی که نسل جدید تماشاگران شاید خاطره چندانی ازاجراهایش در تلویزیون نداشته باشد، در پی ممنوعیتی که سال‌ها پیش برای اجرایبرنامه‌های تلویزیونی برایش رخ داد، به تدریج به عرصه بازیگری کوچ کرد و حالا باگذشته حدود ۱۵ سال از این ممنوعیت، به بازیگری پر کار و با ثبات در تئاتر کشور تبدیلشده است.

او به زودی نیز با نمایش «حق با مردم بود» در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنهمی‌رود. نمایشی به نویسندگی و کارگردانی علیر نیکزاد که از دهم مرداد ماه در عمارتنوفل لوشاتو اجرای خود را آغاز می‌کند. یحیوی در این نمایش با برخی از بازیگرانشناخته شده تئاتر همچون سعید داخ، امین میری، یعقوب صباحی وهمبازی است.

از انجاکه او در یک سال گذشته حضوری بی‌وقفه در تئاتر داشته و نیز در آستانه اجرایتازه‌ترین نمایشش، نگاهی گذرا داریم بر فعالیت‌های این بازیگر در یک سال گذشته.

62696612.jpg

نمایش «سایه روشن»

از تابستان گذشته تاکنون کمتر زمانی بوده که یحیوی کاری روی صحنه نداشته باشد. اوتابستان پارسال به طور همزمان در دو نمایش بازی کرد.

یحیوی با بازی در نمایش «سایه روشن» به نویسندگی و کارگردانی سعیده آجربندیاندر تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت. نمایشی که درباره سرقت یکفیلمنامه بود و در جریان آن روابط یک زوج هنری واکاوی می‌شد و به طور همزمان بابازی در نمایش «ط…» به نویسندگی کهبد تاراج و با کارگردانی مجید رحمتی نیز درتماشاخانه ایرانشهر روی صحنه بود.

او در این اثر نمایشی که نوعی تئاتر مستند درباره زندگی پهلوان طیب بود، در کناربازیگرانی چون مه لقا باقری، مجید رحمتی، شهروز دل افکار وبه ایفای نقشپرداخت.

62696557.jpg

نمایش «ط…»

بازی در نمایش «سه شب با مادوکس» که از آثار مشهور نویسنده رومانیایی‌الاصلفرانسوی، ماتئی ویسنی یک است،  دیگر فعالیت یحیوی در زمینه بازیگری تئاتر بود کهاواخر تابستان سال گذشته رقم خورد.

این نمایش با کارگردانی شیوا دیناروند در تالار حافظ اجرا شد و یحیوی در این اثرنمایشی در کنار مسعود کرامتی، بهاره رهنما، وحید نفر وبازی کرد.

در خلاصه داستان این نمایش آمده بود: شخص مرموزی به نام مادوکس در شهریحاضر شده و ساکنان شهر به وحشت افتاده‌اند.

تا اینکه زمستان سال گذشته برای مجری پیشین تلویزیون با موفقیتی دلچسب همراهشد. نمایش «ط» در جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر روی صحنه رفت و یحیوی به دلیلبازی در این نمایش، تندیس بازیگر برگزیده مرد را به خانه برد.

اما نمایشی که او را برای چندین ماه متوالی روی صحنه نگه داشت، کاری بود به نام«فین جین» نوشته ابوالفضل حاجی علی خانی که با کارگردانی محمود موسوی رویصحنه رفت.

اجرای این نمایش از بهمن سال گذشته آغاز شد و تا نیمه تیر ماه امسال ادامه داشت.

63116464.jpg

نمایش «فین جین»

او در این نمایش در کنار برخی دیگر از بازیگران تئاتر از جمله محمد هادی عطایی والهه پورجمشید روی صحنه رفت.

در خلاصه داستان نمایش نامبرده که همراه با موسیقی زنده اجرا می‌شد، آمده بود: حکایت حمام فین به روایت جن جین.

حالا یحیوی با فاصله‌ای کوتاه دوباره در همین عمارت روی صحنه خواهد رفت.

او که از سال ۸۸ در تلویزیون ممنوع‌الفعالیت و ممنوع التصویر شد، حالا روزهایشلوغی را در تئاتر سپری می‌کند.

یحیوی پیش‌تر گفته است که دیگر تمایلی به اجرا در تلویزیون ندارد و اگر قرار استحضوری دوباره در این رسانه داشته باشد، ترجیح می‌دهد به عنوان بازیگر باشد تامجری.

یحیوی در این مدت در چند فیلم سینمایی نیز بازی داشته است.

او در فیلم «حبس مجرد» به کارگردانی محمد حسام حدادیان به ایفای نقش پرداخت. ثریا قاسمی، سیاوش چراغی پور ونیز دیگر بازیگران این فیلم بودند.

«مهمانخانه ماه نو» نوشته نغمه ثمینی و کار تاکفومی تسوتسویی که یک کارگردانژاپنی است، دیگر فیلمی است که یحیوی در کنار مهناز افشار، علی شادمان، نسیمادبی، مریم بوبانی و چند بازیگر دیگر در آن بازی کرده است.

اما فیلم‌های شناخته شده تری چون «برادرم خسرو»، «مارموز» و «عنکبوت» دیگرآثاری هستند که یحیوی در آنها به ایفای نقش پرداخته است.

«برادرم خسرو» به کارگردانی احسان بیگلری ساخته شد که حضوری موفق درجشنواره فیلم فجر داشت. یحیوی در این فیلم در کنار بازیگران شناخته‌شده‌ای چونشهابحسینی، بیتافرهی، ناصرهاشمی، هنگامهقاضیانی بازی کرد.

اما «مارموز» ساخته کمال تبریزی هم فیلمی دیگر است که یحیوی در آن بازی کرده. حامدبهداد، ویشکاآسایش، آزادهصمدی، مانیحقیقی، محمدبحرانی، رضاناجی،سیاوشچراغیپور وتنها بخشی از بازیگرانی هستند که در این فیلم پر پرسوناژ بازیکرده‌اند.

یحیوی همچنین با بازی در فیلم «عنکبوت» ساخته ابراهیم ایرج زاد، حضور در یکپروژه پر بازیگر دیگر را نیز تجربه کرد.

این فیلم با حضور جمعی پرشمار از بازیگران ساخته شد که محسنتنابنده، سارهبیات،شیرینیزدانبخش، فریدسجادیحسینی، ماهورالوند، علیباقری، مهدیحسینینیا، حمیدرضاهدایتی، گلنوشقهرمانی، آتیهجاوید وبخشی از گروه بازیگران آن راتشکیل می‌دهند.

یحیوی در این سال‌ها کمتر در سینما حضور داشته و بیشتر فعالیت خود را در تئاترمتمرکز کرده است.

نمایش تازه او «حق با مردم بود» هر شب راس ساعت ۲۱ و پانزده و به مدت ۷۰ دقیقهدر عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می‌رود و در خلاصه داستان آن آمده: «تصور کنخطری پنهان عزیزانت را تهدید می‌کند! تو این حقیقت مهم را کشف می‌کنی. آن را بهدیگران می‌گویی و منتظر تشویق آنهایی، اما اتفاقاتی می‌افتد که هرگز انتظارشان رانداشتی

سیدجوادیحیوی، سعیدداخ، امین میری، یعقوبصباحی، آرامنیکبین، رامتینمقدادی، هامونهدایتی، هلنسرگزی، پارساآقازاده، گندماحمدی بازیگران این اثرنمایشی هستند.