شناسهٔ خبر: 67861987 - سرویس اقتصادی
منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

ترخیص کالا

نکات طلایی که در انتخاب ترخیص کار کمک می‌کند

تا به حال واردات کالا انجام داده اید؟ یا قصد انجام آن را دارید؟ راجع به ترخیص کالا چه می‌دانید؟ با هزینه‌های آن آشنا هستید؟ نکات بسیاری وجود دارد تا شما بتوانید به نحو احسن کالای خود را ترخیص کنید و توجه داشته باشید ناشی بودن در این زمینه باعث می‌شود که کالاهایتان در انبارها بیشتر باقی بماند و علاوه بر معطلی بسیار، مشمول هزینه‌های اضافی گردد. بنابراین بهترین راه حل وجود شخص ترخیص کار است. واردات و صادرات دو امر پرسود برای کشورها در سراسر جهان هستند که به تبع هزینه‌های تعیین شده‌ای دارند اما ترخیص کالا جز مراحل پایانی این فرایند بزرگ به حساب می‌آید و بسیار مسیر حیاتی دارد.

صاحب‌خبر -

از این رو بهتر است از متخصص آن راهنمایی بگیرید و یا امور را به او بسپارید. در ادامه به معرفی این شخص و نکات طلایی برای انتخاب آن می‌پردازیم.

انتخاب ترخیص کار

انتخاب ترخیص کار

ترخیص کار کیست؟ چقدر از این فرد اطلاعات دارید؟! توجه داشته باشید شخص ترخیص کار جز افرادی است که به راحتی می‌تواند کالای شما را از گمرک آزاد کند، در غیراینصورت درون پیچیدگی‌های گمرک می‌افتید. البته که به هرکسی نمی‌شود اطمینان کرد بنابراین برای ترخیص کالا این شخص باید دارای ویژگی‌های لازم و ضروری باشد تا بتواند در وهله اول اطمینان شما را جلب کند و در ادامه مراقب کالای شما باشد. تمام فرایندهایی که گفته شد همه و همه زیر نظر اداره گمرک انجام می‌شود به این منظور که افراد به صورت آزاد و غریبه نمی‌توانند کار کنند و در این سازمان با داشتن کارت بازرگانی؛ اعتبار و هویت خود را ثبت کرده اند.

ترخیص کار کیست؟

نکات طلایی که برای انتخاب ترخیص کار وجود دارد بسیار زیاد است اما کلیدی‌ترین حالت آن به سه مورد کاهش هزینه‌ها، عدم معطلی در ترخیص، ایمنی کالاها تقسیم می‌شود. فرد ترخیص کار می‌تواند یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد و طبق آزمون صلاحیت با داشتن کارت بازرگانی اعتبار خود را نشان دهد. برای انتخاب یک ترخیص کار می‌توانید به شرکت تجاری معتبر مراجعه کنید تا این افراد به صورت کامل هم در واردات و صادرات کالا و هم راجع به شرایط ترخیص کاری شما را راهنمایی کنند و یا به عنوان نماینده از سمت شما همه امور را به دست بگیرند.
یک ترخیص کار ماهر باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  1. در آزمون صلاحیت پذیرفته شده باشد و دارای کارت بازرگانی نیز باشد.
  2. از اتباع ایرانی باشد.
  3. عدم سوءسابقه
  4. نبود عملیات‌های قاچاق
  5. دارای سن بالای ۲۵ سال باشد.
  6. نداشتن شغل دولتی
  7. بتواند از مشتریان خود جلب رضایت کند و اعتماد تاجران را به دست آورد.
  8. دارای مجوز برای واردات و صادرات کالا نیز باشد.
  9. آزادسازی کالا را در سریعترین زمان انجام دهد و حتی‌الامکان از هزینه‌های اضافی افراد بکاهد.
  10. به تمامی قوانین تسلط داشته باشد و هر ساله خود را نسبت به شرایط جدید آگاه سازد.
  11. مدارک لازم را به گمرک ارائه دهد و از تعرفه‌ها شناخت داشته باشد.

چرا ترخیص کار استخدام کنیم؟

اهمیت و معرفی ترخیص کار در ترخیص کالا علاوه بر مواردی که قبل گفته شد این است که دیگر نیاز نیست؛ مشتری خود به تنهایی بدون اطلاع وارد جریان کار شود و رفت و آمدهای لازم را انجام دهد. فرد ترخیص کار همه امور را به دست می‌گیرد و با تسلط کامل در این مسیر قدم می‌گذارد. کالاهای شما در بهترین حالت و سلامت کامل پس از ترخیص به دستتان می‌رسد. البته که در برخی مواقع خود می‌توانید انتخاب کنید که کالاها در محیط دلخواه شما تحویل داده شود و یا خودتان به صورت جدا از گمرک آن ها را انتقال می‌دهید. واردات کالا سبب شده که نیازهای جامعه به تبع رفع گردد و مردم از امکانات رفاهی بیشتری برخوردار باشند. و دو کشور نیز بتوانند با هم ارتباط خوبی برقرار کنند و سودآوری نیز داشته باشند. به این صورت این فعالیت‌ها باعث رشد و رونق اقتصادی نیز می‌گردد.

اسناد ضروری برای ثبت اطلاعات که باید به گمرک ارائه دهید!

  • فاکتور
  • اعلامیه تامین ارز
  • بیمه نامه
  • بارنامه
  • ترخیصیه
  • قبض انبار
  • ثبت سفارش
  • لیست عدل بندی
  • پروفورما
  • مجوزهای قانوني مانند استاندار
  • گواهی مبدا

اخذ پروانه ترخیص کاری و مراحل آن

اخذ پروانه ترخیص کاری و مراحل آن

  • برای این که بتوانید پروانه ترخیص کاری بگیرید باید به چند مورد توجه کنید. در ابتدا برای دریافت پروانه باید به اداره گمرک مراجعه کنید و درخواست کتبی بدهید و پس از آن بررسی می‌شود که شخص دارای فعالیت کیفری و سوسابقه نبوده و پرونده او به جریان می‌افتد. پس از تکمیل فرم و امضای آن؛ درخواست را به دفتر اسناد تحویل دهید و منتظر تاییدیه بمانید.
  • به یک نکته مهم توجه داشته باشید! اگر فرد این تصمیم را داشته باشد که در گمرک فعالیت کند باید در اظهارنامه خود نوع فعالیتی که می‌خواهد را ذکر کند و با سازمان‌ها مرتبط هماهنگ کند تا بتواند پس از تاییدیه شروع به کار کند.

تشریفات گمرکی بسیار گسترده و وسیع است به طوری که راجع به هرکدام باید اطلاعات جدا کسب کنید تا بتوانید با علم و آگاهی به مسیرهای مختلف قدم بگذارید. بدون آگاهی فقط پیچیدگی‌های کار زیاد می‌شود و در نهایت نمی‌توانید آن طور که باید پیشرفت کنید و به فرایند واردات، صادرات و حتی ترخیص کالا برسید. به همین خاطر قبل از هر اقدامی قوانین مربوطه را مطالعه کنید و از شرایط آگاه شوید و یا با چشم‌پوشی از تمامی این فرایندها یک شخص ترخیص کار را به عنوان نماینده از سمت خود انتخاب کنید و بهترین نتیجه را دریافت کنید. فرد ترخیص کار تنها شخصی است که می‌تواند با کمترین هزینه و سریعترین حالت محموله‌ها را آزاد کند. با این روش شما سودآوری بیشتری نیز خواهید داشت.