شناسهٔ خبر: 67849920 - سرویس علمی-فناوری
منبع: ایسنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد

اپراتور هوشمند انرژی دانش‌بنیان‌ها راه حلی برای رفع کمبود ۱۵ هزار مگاوات برق کشور

مریم رضایی

در حالی که کشور امسال حدود ۱۵ هزار مگاوات کمبود برق دارد و برای ساخت نیروگاه جدید نیز با احتساب ساخت توربین گازی و بخاری، در مجموع ۵ تا ۷ سال مورد نیاز است، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان روش‌های نوینی مبتنی بر هوش مصنوعی را معرفی کرده که علاوه بر آنکه صرفه‌جویی بیش از ۱۰۰۰۰ مگا واتی در مصارف برق را به همراه دارد، درآمدی معادل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال را ایجاد می‌کند.

صاحب‌خبر -

دکتر سعید اکبریان، رئیس هیات مدیره شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: امروزه مصرف بی رویه انرژی در کشور به بحران فزاینده تبدیل شده است و این در شرایطی است که سرمایه‌گذاری در تولید برق هزینه بسیار زیادی دارد و از سوی دیگر استفاده بیش از اندازه از سوخت‌های فسیلی می‌تواند دردسرهایی مثل آلودگی هوا را نیز ایجاد کند.

وی با بیان اینکه لزوم صرفه‌جویی و مدیریت مصرف در روزهای داغ تابستان که شاهد قطعی برق هستیم بیش از پیش احساس می‌شود، افزود: هم اکنون نیز کمبود برق به حدی رسیده که ناچار به تعطیلی چند روزه هستیم و اگر به زودی چاره‌ای برای این کمبود اندیشه نشود، در سال‌های آینده دچار بحران‌های جدی‌تری خواهیم شد، به گونه ای که بنابه گفته رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران برآورد شده است که قطعی برق حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به صنعت کشور آسیب وارد می‌کند.

اکبریان ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه در سال‌های قبل عمده تولید برق وابسته به منابع گازی بوده است و از آنجا که در فصول سرما مصرف گاز برای گرمایش به پیک می‌رسد در زمستان هم مشکل تامین گاز برای نیروگاه‌های حرارتی مساله جدی است و به ناچار به علت کمبود برق ما شاهد افزایش دوباره بهای برق برای پرمصرف‌ها هستیم. بنابراین ناترازی برق در زمان پیک مصارف همواره از چالش‌های کشور بوده و این پدیده گاهی با عدم توجیه پذیری احداث نیروگاه برای بهره برداری در مدت زمان محدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ ساعت در سال مورد تاکید قرار می‌گرفته و مبنای توجیه عملکرد نامطلوب توسعه ظرفیت نیروگاهی بوده است.

رئیس هیات مدیره این شرکت دانش بنیان خاطر نشان کرد: از این رو در سال‌های اخیر این ناترازی ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته، به نحوی که می‌توان گفت در زمره ناترازی‌های سابق قرار نمی‌گیرد و باید به عنوان پدیده «کمبود برق» شناخته شود که تبعات این ناترازی به مدت ۴ ماه از سال (خرداد تا شهریور) بر فضای اقتصادی و اجتماعی کشور سایه می‌افکند. البته این کمبود برق گاهی در زمستان به دلیل کمبود سوخت در سال‌های اخیر نیز پدیدار شده است و اینجاست که اهمیت بهره‌وری و مدیریت مصرف توسط روش‌های دانش بنیان و هوش مصنوعی پدیدار می‌شود.

وی با اشاره به سخنان سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه ما امسال حدود ۱۵ هزار مگاوات برق کمبود داریم، یادآور شد: باتوجه به اینکه برای تولید هر ۱۰۰۰ مگاوات برق به یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم، پس حدود ۸۵۰ هزار میلیارد تومان با توجه به قیمت دلار نیاز به سرمایه‌گذاری جهت تامین برق در چند سال آینده داریم و با فرض تامین این مبلغ علی‌رغم تحریم‌ها ما محدویت در منابع آبی برای ساخت سد و محدودیت به جهت آلودگی هوا برای ساخت نیروگاه‌های گازی داریم.

اکبریان با بیان اینکه در کنار این چالش‌ها سهم انرژی‌های پاک در کشور بسیار ناچیز است، ادامه داد: بنا به گفته دبیر کمیسیون انرژی مجلس اصلاح و کاهش فرسودگی‌های شبکه برق، افزایش بازدهی نیروگاه‌های فعلی و احداث نیروگاه‌های جدید سه راه مقابله با خاموشی‌ها است و تا زمانی که به این سه راهکار توجه نکنیم، خاموشی‌ها ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه برای ساخت نیروگاه جدید نیز با احتساب ساخت توربین گازی و بخاری، در مجموع ۵ تا ۷ سال مورد نیاز است، افزود: در پیک تابستان ۱۴۰۲ مصرف برق به ۷۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسید، در حالی که عملا تولید حداکثر نیروگاه‌های کشور حدود ۶۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات بود، بنابراین در حدود ۱۲ هزار مگاوات ناترازی برق رخ داد، اما امسال این میزان به ۱۵ هراز مگا وات رسیده است.

اکبریان با اشاره به زمینه فعالیت این شرکت دانش‌بنیان گفت: این شرکت به عنوان یک استارت‌آپ پیشرو در حوزه اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی می‌تواند در جهت اصلاح الگوی مصرف و صرفه جویی برق از طریق داشبورد انرژی، اپلیکیشن همراه، پلتفرم و دیوایس هوشمند خود کمک شایانی به این امر کند. هدف ما کنترل و بهینه سازی مصرف برق توسط هوش مصنوعی با ارائه اطلاعات آنلاین مصرف است و از این طریق مصرف برق را هوشمند می‌کند و در نهایت به ایجاد اپراتور هوشمند انرژی منجر شود.

رئیس هیات مدیره این شرکت دانش‌بنیان مزایای استفاده از روش‌های هوشمند این شرکت را ایجاد صرفه‌جویی بیش از ۱۰۰۰۰ مگاواتی در مصارف برق دانست که در نهایت می‌تواند کمک شایانی به کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از هدر رفت آب عنوان کرد و یادآور شد: روش‌های هوشمندانه ما در مصرف انرژی صرفه‌جویی ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی، ۲۵ میلیون متر مکعب آب برای تولید برق و کاهش انتشار ۲۶ میلیون تن آلاینده‌های زیست محیطی در سال را در پی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: همچنین با مدیریت مصرف مشترکین برق بخش تجاری، خانگی و اداری صرفه‌جویی اقتصادی ۲۰ درصد را به ارمغان خواهد آورد.

اپراتور هوشمند انرژی دانش‌بنیان‌ها راه حلی برای رفع کمبود ۱۵ هزار مگاوات برق کشور

اکبریان با اشاره به تفاوت‌های روش‌های هوشمندانه این شرکت دانش‌بنیان با کنتورهای هوشمند همراه با IHD گفت: اگر کنتور هوشمند را تلفن ثابت در نظر بگیریم که نیاز به سرمایه گذاری و زیر ساخت دارد، در حالی که روش‌های ما موبایلی است که دارای اپلیکیشن‌های متعدد و هوشمند است. همچنین برای ساخت نیروگاه خورشیدی معادل ۱۰ هزار مگاواتی حداقل ۵ میلیارد دلار و برای احداث نیروگاه گازی تقریبا دو برابر این میزان سرمایه گذاری را نیاز داریم و این در حالی است که فقط با ۲۰ میلیون دلار می‌توان اپراتور هوشمند انرژی ۱۰ هزار مگاواتی را احداث کرد.

وی تاکید کرد: هم اکنون این فناوری در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اجرایی شده و جوایز و تاییدیه‌های مختلف را از مراجع دریافت کرده است، ولی همچنان به دلیل عدم استقبال بخش دولتی و خصوصی مغفول مانده است، درحالی که با سرمایه‌گذاری مناسب می‌تواند به اولین اپراتور هوشمند انرژی کشور تبدیل شود که می‌تواند بسیاری از مشکلات انرژی را در کشور حل و درآمدی معادل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ایجاد کند. درآمد بزرگترین اپراتور کشور در سال گذشته معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

انتهای پیام