شناسهٔ خبر: 67842790 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

در آستانه ورود زایران اربعین حسینی؛

مخازن آب شرب مرز خسروی کرمانشاه گندزدایی شد

قصرشیرین - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه با اشاره به اینکه نیروهای این شرکت آمادگی لازم برای ارائه خدمات مطلوب و تامین آب شرب مورد نیاز زائران اربعین هستند گفت: مخازن آب شرب در مرز خسروی شستشو و گندزدایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه، رضا داودی شامگاه جمعه با اشاره به فعالیت‌ها و اقدامات در دست اجرای شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در مراسم امسال اربعین حسینی(ع) در مرز خسروی افزود: با توجه به نزدیک شدن به ایام پرفیض پیاده‌روی اربعین در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی آب شرب در مرز خسروی، بر اساس دستورالعمل دفتر کنترل کیفیت و بهداشت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور طی زمان‌بندی انجام شده، شستشو و گندزدایی مخزن ذخیره آب مرز خسروی به حجم پنج هزار مترمکعب در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار کرد: طی مکاتبه ها و هماهنگی‌های به عمل آمده با ارگان‌های دولتی در قصرشیرین، تخلیه آب و خروج رسوبات ته‌نشین شده در مخزن با استفاده از دستگاه واترجت و سایر تجهیزات مورد نیاز انجام و در نهایت دیواره‌ها و کف مخزن با مواد گندزدا و پودر پرکلرین چندین بار شستشو شد.

مدیر عامل آبفای استان کرمانشاه ادامه داد: همچنین در راستای خدمات‌رسانی مطلوب به زائران اربعین حسینی(ع)، اجرا و نصب فاضلاب (شبکه و منهول) سرویس‌های بهداشتی قرارگاه اربعین استانداری واقع در مرز خسروی در دستور کار این شرکت قرار گرفت.

داودی در ادامه، نصب دستگاه تزریق آب ژاول بر روی مخزن پنج هزار مترمکعبی مرز خسروی و اجرای سایه‌بان موقت بر روی این دستگاه، درزگیری و بتن‌ریزی دریچه‌های بازدید مخزن، رنگ‌آمیزی درب ورود به محوطه مخزن، رنگ‌آمیزی دریچه‌های بازدید و دریچه‌های هوای مخزن را از دیگر اقدامات شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه کرد.

وی بیان کرد: شرکت آبفای استان کرمانشاه آمادگی لازم برای خدمات‌رسانی مطلوب در ایام اربعین را دارد و تمام توان خود را برای حفظ آرامش و تأمین نیازهای زائران در مراسم پیاده‌روی اربعین به کار خواهد بست.

به گزارش ایرنا، مرز خسروی یکی از گذرگاه‌های تردد زائران اربعین و عتبات عالیات است و سال گذشته بیش از یک میلیون زائر از این مرز عازم اماکن زیارتی کشور عراق شدند و پیش‌بینی می‌شود امسال این تعداد به حدود ۲ میلیون نفر برسد.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق، دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در شهرستان قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره‌مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت گرفته است.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می‌رسند، همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع) به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می‌کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.