شناسهٔ خبر: 67836898 - سرویس فرهنگی
منبع: ایرنا | لینک خبر

گفت و گو با ایرنا؛

«آخرین دختر»، سرنوشت زنان ایزدی قربانی داعش را روایت می‌کند+ فیلم

تهران- ایرنا- «آخرین دختر» که به تازگی روی صحنه رفته روایت زنان زجرکشیده ایزدی است که مورد آزار و اذیت گروه‌های تروریستی داعش قرار می‌گیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ژیلان (عروس نادیا مراد و همسر حزنی برادر نادیا)، کاترین (برادرزاده نادیا)، نادیا و مادر؛ زنان ایزدی بودند که در دوران تهاجم گروه‌های تروریستی داعش به روستاهای موصل از جمله کوجو از توابع سنجار مورد آزار و اذیت شدید و غیرقابل تصور داعشی‌ها قرار گرفتند.

آخرین دختر برگرفته از کتابی به همین عنوان نوشته نادیا مراد، دختر ایزدی است که توانست از چنگال داعشی‌ها نجات پیدا کند و زبان و بیان گویای زنان ایزدی و زجرهای آنها می‌شود. امید افشاری در تازه‌ترین کار خود به سراغ این کتاب رفته و آخرین دختر را در خانه هنر دیوار به روی صحنه برده است.

نمایش آخرین دختر بازگویی زندگی زنان آزار دیده است که با تمامی سختی‌ها در مسیر رسیدن به برابری و عدالت تلاش می‌کنند. روایتی جهان‌شمول از تلاش زنان برای فرار از نابرابری است. نمایش درباره زندگی نادیا مراد برنده جایزه صلح نوبل و شرح مسیر پر از سختی و ریاضت او در تبدیل شدن از یک زن ساده روستایی تا رسیدن به فعال حقوق بشر است.

در این نمایش، مریم ‌جزینی، سارا شفابخش، هدی ‌قنواتی، صحرا کریمی و پریسا ‌محسنی‌اصیل ایفای نقش می‌کنند.

خیلی از صحنه‌ها را بازسازی کردم

امید افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: کار از یک ایده شروع شد؛ تهیه‌کننده کار، کتاب نادیا مراد که برنده صلح نوبل شده بود به نام آخرین دختر را مطالعه کرده بود و به من پیشنهاد کرد که آن را کار کنم. کتاب را خواندم با رحمان مولایی در مورد نویسندگی کار صحبت کردم.

وی توضیح داد: اواسط کار با امیر شعبانی نویسنده قبلی به مشکل برخوردیم اما باز هم هر دو نویسنده درست است که قلم‌های قوی دارند، اما آنچه باید روی آنچه روی صحنه اتفاق می‌افتاد توسط خودم دست‌کاری شد و خیلی از صحنه‌ها را دوباره بازسازی کردم.

کارگردان آخرین دختر می‌گوید: با احترام به نویسندگان سعی کردم تا آنجایی که می‌توانم روی قلم آنها جسارتی نشود، اما دراماتورژی صورت گرفت و بر اساس داستان واقعی این اتفاق افتاد. در یک سری جاها اپیزود دو وجود نداشت که آن را تجربی کار کردیم. فیلم‌ها را دیدم و شروع به دیدن مستندات کردم. مستند نادیا مراد هم ترجمه شد و با خواندن و دیدن مستند به اپیزود دو رسیدیم که در نهایت فضا را می‌شکند و دیوار چهارم از بین می‌رود.

نادیا مراد زبان ایزدی‌ها در سازمان ملل شد

افشاری همچنین درباره تکثر تاریخ‌هایی که در دیالوگ بازیگران عنوان می‌شود، گفت: اینها اتفاق‌هایی است که در طول دوران تاریخ افتاده است؛ جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم، نسل‌کشی‌ها، از رخدادهای ایران، دهه ۴۰ میلادی، سال ۱۳۵۷ و ۱۳۴۲...، انقلاب اسلامی هم اتفاق بزرگی بود که رخ داده است.

کارگردان آخرین دختر درباره پیام اصلی نمایش گفت: اگر این اتفاقات برای قوم دیگری به غیر از کردها و به عنوان نمونه برای مردها و زن‌های غیر کرد می‌افتاد اینقدر خاموش می‌شد و روی آن سرپوش می‌گذاشتند؟ این اتفاق نمی‌افتاد. متاسفانه ایزدی‌ها به خاطر دینی که دارند و از نگاه داعش کافر خوانده می‌شدند مورد ظلم و ستم در کل طول تاریخ قرار گرفتند.

وی افزود: ایزدی‌ها را نادیده می‌گیرند تا زمانی که نادیا مراد آزاد می‌شود و تصمیم می‌گیرد زبان ایزدی‌ها باشد. او به سازمان ملل می‌رود و با همه گفت و گو و مردان و زنان ایزدی‌ها را دور هم جمع می‌کند. در زمان حاضر یک سری از زنان ایزدی هستند که همچنان برده داعش هستند.

به گفته افشاری، اسامی زنان حقیقی است که شامل ژیلان( عروس نادیا و همسر حزنی برادر نادیا)، کاترین(برادرزاده نادیا)، نادیا و مادر است.

نادیه(نادیا) مراد(موراد)، دختری کرد از اقلیت دینی ایزدی اهل روستای کوجو در سنجار واقع در استان موصل و یکی از قربانیان داعش است؛ در سال ۲۰۱۸ و به دلیل مبارزاتش علیه خشونت جنسی و استفاده از آن در جنگ‌ها به عنوان سلاح، به همراه دنیس موکویگی برنده جایزه صلح نوبل شد.