شناسهٔ خبر: 67828464 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایسنا | لینک خبر

آلمان و انگلیس پیمان دفاعی جدید امضا کردند

فاطمه نبید

انگلیس و آلمان یک پیمان دفاعی مشترک امضا کردند و متعهد شدند تا برای پیشرفت صنایع دفاعی خود، تقویت امنیت اروپا، و حمایت از اوکراین همکاری نزدیک‌تری داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، جان هیلی، وزیر دفاع جدید بریتانیا، پس از دیدار با همتای آلمانی خود بوریس پیستوریوس در برلین، این پیمان را امضا کرد. دیدار هیلی بخشی از یک سفر دو روزه است که شامل توقف‌هایی در فرانسه، لهستان، و استونی می‌شود تا تعهد دولت جدید بریتانیا به تعمیق روابط دفاعی با متحدان اتحادیه اروپا را برجسته کند.

براساس گزارش رویترز، اقدام دو طرف به ایجاد روابط نزدیکتر با ارزیابی هزینه هنگفت ائتلاف نظامی «ناتو» به منظور تثبیت سیستم دفاعی اروپا در واکنش به ترس فزاینده در مورد تجاوز روسیه پس از تهاجم مسکو به اوکراین انجام می‌شود.

مقامات ناتو به رویترز گفته‌اند که این مسائل شامل کمبود پدافند هوایی و موشک‌های دوربرد، تعداد نیروهای پیاده، مهمات، مشکلات لجستیکی، و فقدان ارتباطات دیجیتال امن در میدان نبرد است.

در بیانیه روز چهارشنبه آمده است که بریتانیا و آلمان به دنبال تقویت پایگاه صنعت دفاعی در اروپا، افزایش ابتکارات تدارکات مشترک، و همکاری در تحقیق و توسعه برای بهبود تولید و نوآوری خواهند بود.

در بخشی از پیمان با عنوان «ضربه دقیق عمیق»، به «همکاری بلندمدت و همه‌جانبه در زمینه قابلیت‌های دوربرد» نیز اشاره شده است. لزوم عرضه چنین تسلیحاتی به اوکراین یک موضوع کلیدی در جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

کر استارمر، نخست وزیر جدید بریتانیا از حزب کارگر، گفته است که می‌خواهد همکاری با متحدان اروپایی در زمینه دفاع و امنیت را برای حمایت بهتر از اوکراین بهبود بخشد. او این پیام را در نشست جامعه سیاسی اروپا که هفته پیش میزبانش بود، تکرار کرد.

استارمر همچنین ایده یک پیمان امنیتی جدید میان بریتانیا و اتحادیه اروپا را مطرح کرده است که طیف وسیعی از زمینه‌ها مانند انرژی، زنجیره تامین، همه‌گیری‌، و مهاجرت را پوشش می‌دهد.

پیستوریوس نیز بر تمایل به مشارکت نزدیکتر بین دو کشور تاکید کرد.

او گفت: «ما می‌خواهیم روابط خود را روی یک پایه جدید قرار دهیم. و به همین دلیل است که ما امروز اعلامیه مشترک را امضا کردیم. ما می خواهیم اولاً صنعت دفاعی خود را تقویت کنیم. ثانیاً، می‌خواهیم در توسعه، تولید و تهیه سلاح و مهمات همکاری نزدیک‌تری داشته باشیم.»

حمایت از اوکراین در قلب این توافق قرار گرفت و دو کشور تصمیم گرفتند که می‌خواهند در کمک‌های خود به این کشور آسیب‌دیده «حتی بهتر» هماهنگ شوند.

هیلی همچنین گفت که دولت جدید بریتانیا مصمم است روابط خود را با اروپا از سر بگیرد.

او تاکید کرد: «نه تنها با امضای کاغذ، بلکه در روشی که با هم عمل می‌کنیم، با هم کار می‌کنیم و مطمئن‌ترین متحد دموکراسی بریتانیا می‌شویم».

دولت جدید کارگر بریتانیا متعهد شده است که ناتو و اوکراین را پس از قدرت گرفتن در ماه گذشته در خط مقدم سیاست خارجی خود قرار دهد.

انتهای پیام