شناسهٔ خبر: 67826185 - سرویس اقتصادی
منبع: ایمنا | لینک خبر

ایمنا بررسی می‌کند

سایه نوسان بر بازار سرمایه در هفته اول مرداد

بازار سرمایه هفته نخست مرداد را با یک چراغ سبز و چهار چراغ قرمز به پایان رساند تا پرونده نوسان در این بازار همچنان باز بماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، افت و خیز بازار سرمایه در هفته نخست مرداد نیز ادامه یافت. در ابتدای هفته اخیر شاخص کل بورس تهران روز شنبه ۱۰ هزار و ۲۵۱ واحد ریزش کرد، یکشنبه شاخص ۲۰ هزار و ۲۲۲ واحد پایین آمد، دوشنبه نیز شاخص ۳ هزار و ۱۶۹ واحد افت کرد، شاخص در روز سه‌شنبه ۸ هزار و ۹۶۰ واحد رشد کرد اما در آخرین روز کاری این هفته شاخص کل ۲ هزار و ۶۲۰ واحد ریزش کرد تا این هفته شاخص کل بورس تهران در مجموع بیش از ۲۷ هزار واحد افت کند و به محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد برسد.

بازدهی منفی ۱.۲ درصدی شاخص

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل ۲۷ هزار و ۳۴۹ واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی ۱.۲ درصد شد. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۹ هزار و ۸۰۹ واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی منفی ۱.۱ درصدی را ثبت کرد.

در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام ۱۸ هزار و ۳۹۳ میلیارد تومان بود. میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز ۲ هزار و ۸۹۷ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۲ هزار و ۹۸۵ هفته پیشین، کاهش ۳ درصدی داشته است.

فراز و فرود صف‌های فروش

میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر ۶۳۲ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته پیشین ۴۵۹ میلیارد تومان بیشتر بود و رشد ۲۶۵ درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته هزار و ۷۶ میلیارد تومان بود که در روز یکشنبه ثبت شد و کمترین رقم ۱۸۵ میلیارد تومان بود که در روز چهارشنبه ثبت شد.

میانگین ارزش صف‌های خرید نیز در این هفته ۱۲۸ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته ۵۴ میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید ۳۰ درصد کاهش یافته است. بالاترین رقم هفته ۲۱۶ میلیارد تومان بود و در روز یکشنبه ثبت شد. پایین‌ترین رقم به روز دوشنبه برمی‌گردد که ۹۷ میلیارد تومان بود.

خروج ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه

آمارها نشان می‌دهد در نخستین روز معاملاتی هفته، ۲۰۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و روز یکشنبه ۲۲۸ میلیارد تومان خارج شد، روز دوشنبه این رقم به ۱۱۳ میلیارد تومان رسید و روز سه‌شنبه شاهد ورود ۸۶ میلیارد تومان پول حقیقی بودیم و در آخرین روز معاملاتی هفته برای هفتمین روز متوالی پول حقیقی خارج شد که ارزش آن ۱۳۷ میلیارد تومان بود.

در مجموع کل هفته ۶۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۱۲۰ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین ۱۷ درصد کاهش یافته است.

در نبود بزرگان بازار

در هفته نخست مرداد به دلیل غیبت عمده بزرگان بازار برای برگزاری مجمع، شاهد کم‌رونقی بود. میانگین ارزش معاملات خرد با ۱۱ درصد افزایش نسبت به هفته قبل به ۲.۸۸ رسید، شاخص کل ۱.۲ درصد و شاخص هم‌وزن ۱.۴ درصد افت کردند.

در هفته معاملاتی که پشت سر گذاشتیم ۷۶ درصد از صنایع و ۶۷ درصد از نمادها با افت ارزش روبه‌رو شدند. بیشترین بازدهی منفی مربوط به صنایع واسطه‌گری‌های پولی و مالی، فراورده‌های نفتی و محصولات چرمی بود اما صنایع چاپ، مخابرات و ماشین‌آلات و تجهیزات بیشترین بازدهی مثبت را به دست آوردند.

شروع هفته با پرترافیک‌ترین روز مجامع

بازار سهام اولین روز هفته را با نزولی‌ترین حالت ممکن شروع کرد؛ به طوری که قیمت حدود ۸۰ درصد از سهم‌ها در بورس امروز پایین آمد و منجر به کاهش ارتفاع هر دو نماگر اصلی بورس شد.

نخستین روز معاملات هفته با افت قیمت ۶۲ درصد از نمادها همراه بود در غیاب حدود ۱۵۰ نماد که در حال برگزاری مجمع هستند شاخص کل بیش از ۱۰ هزار واحد افت کرد، ارزش معاملات خرد به ۲.۶ همت کاهش داشت و ۲۹۰ میلیارد تومان از مالکیت بازار به دست حقوقی‌ها افتاد.

در پایان این روز، معاملات سهام بر خلاف کندل معاملاتی روز گذشته بسته شد و شاخص کل با کاهش هزار و ۲۵۰ واحدی که معادل ۰.۴۷ درصد این شاخص است روبه‌رو شد و سطح دو میلیون و ۱۹۲ هزار واحدی ایستاد همچنین قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز کاهش یافت به طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس شنبه دو هزار و ۴۵۹ واحد که معادل ۰.۳۵ درصد این شاخص است، کاهش ارتفاع داد و به سطح ۷۰۱ هزار واحد رسید.

تراز پول حقیقی در سهام نیز برخلاف روز معاملاتی گذشته منفی بود. به طوری که حدود ۳۱۰ پول حقیقی از بازار سهام و نزدیک به ۹۲ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد.

در جریان معاملات شنبه سه سهم شستا، تاپیکو و کالا بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های شستا، وبملت و آباد به‌ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کردند همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت. تجلیح و شفام صدرنشینی خریدهای حقیقی از حقوقی را بر عهده داشتند نمادهای شستا و تاپیکو هم در رأس خریدهای حقوقی بودند.

ادامه چراغ قرمز

سایه نوسان بر بازار سرمایه در هفته اول مرداد

رالی معاملات بورس روز یکشنبه در حالی شروع شد که فصل مجامع شرکت‌های بورسی از راه رسید و بازار سهام در غیاب سهم‌های بزرگ حجم بالایی را ثبت نمی‌کند، این موضوع ارزش معاملات را پایین‌تر از سه همت ثبت کرد حتی گزارش‌های سالانه شرکت‌ها نیز نتوانست سهامداران را به آینده سهم خوش‌بین کند و فشار فروش در بازار بالا رفت.

در پایان معاملات دومین روز هفته بازار سهام، شاخص کل با کاهش ۲۰ هزار و ۲۲۱ واحدی که معادل ۰.۹۲ درصد این شاخص است، روبه‌رو شد و در سطح دو میلیون و ۱۷۲ هزار واحدی ایستاد.

قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز کاهش شدیدی یافت تا جایی که شاخص هم‌وزن بازار در پایان این روز هفت هزار و ۸۰۷ واحد که معادل ۱.۱۱ درصد این شاخص است، کاهش ارتفاع داد و به سطح ۶۹۳ هزار واحد رسید. به این ترتیب مهم‌ترین تراز فعلی شاخص هم‌وزن از دست رفت.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران یکشنبه، حجم معاملات را ۵.۵ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را دو هزار و ۹۷۴ میلیارد تومان نشان داد و گروه استخراج نفت و گاز بیش از رقبا افزایش قیمت پیدا کرد.

تراز پول حقیقی در سهام، مانند روز معاملاتی گذشته منفی بود. به طوری که در پایان بورس امروز حدود ۲۷۵ پول حقیقی از بازار سهام و حدود ۵۹ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد.

در جریان معاملات این روز سه سهم شستا، تاصیکو و شفام بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های شستا، زملارد و وبملت به‌ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت.

تقاضا گم شد

روز دوشنبه یکم مرداد، بازار متعادل اما کم رمق بود شاخص کل ۳ هزار واحد دیگر عقب نشینی کرد و به سطح ۲ میلیون و ۱۶۹ هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد به ۳ همت نزدیک و ۱۰۶ میلیارد تومان نقدینگی از حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. بیشترین خریدهای حقیقی را خاور و خودران تشکیل داد و حقوقی‌ها بیشتر فولاد و وبملت خریداری کردند.

در این روز تقاضا در معاملات بورس دیده نمی‌شد و سهامداران سهم خود را با هر قیمتی به فروش می‌رسانند. تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات را ۵.۵ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را دو هزار و ۹۷۳ میلیارد تومان نشان داد و در این روز گروه انتشار و چاپ بیش از سایر رقبا افزایش قیمت پیدا کرد.

تراز پول حقیقی در سهام نیز مانند روز معاملاتی گذشته، امروز منفی بود، به طوری که در پایان بورس دوشنبه حدود ۱۰۹ پول حقیقی و نزدیک به ۵۲ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد.

در جریان معاملات این روز سه سهم ثفارس، خاور و فولاد بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های شستا، خاور و وبملت به‌ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کردند همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار گرفت.

تک چراغ سبز بازار سهام

معاملات سه‌شنبه، متعادل و مثبت بود شاخص کل هشت هزار و ۹۵۹ واحدی که معادل ۰.۴۱ درصد این شاخص است، بالا رفت و در سطح دو میلیون و ۱۷۷ هزار واحدی ایستاد. ارزش معاملات خرد در محدوده ۳ همت باقی ماند ۹۶ میلیارد تومان از مالکیت بازار به سمت حقوقی‌ها چرخش کرد، سلیم و زاگرس بیشترین خریدهای حقیقی و حفارس و نارنج بیشترین خریدهای حقوقی را شامل شدند.

در پایان معاملات روز دوم مرداد شاخص‌های بورسی پس از کاهش حدود دو هفته‌ای توانستند افزایش ارتفاع دهند، قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز افزایش پیدا کرد؛ به طوری که شاخص هم‌وزن بازار در این روز دو هزار و ۷۴۸ واحد که معادل ۰.۴ درصد این شاخص است افزایش ارتفاع داد و به سطح ۶۹۶ هزار واحد رسید.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران در دوم مرداد، حجم معاملات را ۵.۵ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و ۹ میلیارد تومان نشان داد و گروه محصولات کامپیوتری بیش از رقبا افزایش قیمت پیدا کرد.

تراز پول حقیقی در سهام، برخلاف روز معاملاتی گذشته مثبت بود، به طوری که در پایان معاملات این روز حدود ۸۹ پول حقیقی به بازار سهام تزریق و حدود ۶۹ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد.

در جریان معاملات سه‌شنبه، سه سهم سلیم، حفارس و فولاد بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های حفارس، خاور و وبملت به‌ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرد همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار گرفت.

سایه نوسان بر بازار سرمایه در هفته اول مرداد

شاخص‌ها درجا زدند

بورس در آخرین روز هفته منفی شد. پایان‌بخش معاملات هفته با افت بیش از ۲ هزار واحدی شاخص کل و رسیدن به سطح ۲ میلیون و ۱۷۵ هزار واحد همراه شد. بازار متعادل و نسبتاً پرعرضه بود، بیش از نیمی از نمادها منفی خوردند و ارزش معاملات خرد در محدوده ۳ همت حفظ شد ۱۷۰ میلیارد تومان از مالکیت بازار به نفع حقوقی‌ها چرخید. حقیقی‌ها بیشتر پارسان و خنور خریدند و حقوقی‌ها از فملی و فولاد حمایت کردند.

شاخص هم‌وزن در جریان معاملات این روز با یک هزار و ۸۲۹ واحد کاهش به ۶۹۴ هزار و ۴۵۷ واحد و شاخص قیمت هم‌وزن با ۹۸۰ واحد کاهش به ۳۷۲ هزار و ۱۷۲ واحد رسید.

معامله‌گران در بورس تهران با انجام بیش از ۲۶۴ هزار معامله به ارزش ۳۶ هزار و ۴۳۲ میلیارد ریال، بیش از ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون سهم و حق تقدم را معامله کردند.

نمادهای «فملی، فولاد، کگل و میدکو» بیشترین اثر منفی و نمادهای «پارسان، تاپیکو و شپدیس» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.

شاخص‌های بورسی بر مدار نزولی

معاملات هفته اول مرداد به پایان رسید و برآیند آن شاخص‌های بورسی را بر مدار نزولی قرار داد. این روند، تراز پول حقیقی را در بازار سهام منفی کرد و بیش از ۷۸۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

در این هفته مجامع بسیار زیادی در بازار برگزار شد و به واسطه این موضوع بیشتر نمادها بسته بودند بنابراین روند منفی سنگین چندان قابل باور نیست. برخی کارشناسان بر این باورند که این روند نشان می‌دهد سهامداران دوباره به بازار بی اعتماد شدند و دولت چهاردهم برای جلب اعتماد باید تلاش بیشتری کند. به طور کلی ادامه افت و خیزهای بازار سهام در سال‌های گذشته باعث شده که سهامداران بازار سرمایه ترجیح دهند سرمایه‌های خود را از بورس خارج کنند.

دسته دیگری از تحلیلگران نیز بازار سهام را در شرایط نسبتاً متعادلی ارزیابی می‌کنند و بر این باورند که موج‌های عرضه و تقاضا توسط طرف مقابل دفع می‌شوند بنابراین شاهد وضعیت نسبتاً نوسانی در کلیت بازار سرمایه هستیم.