شناسهٔ خبر: 67803671 - سرویس بین‌الملل
منبع: انتخاب | لینک خبر

اکسیوس: آمریکا، اسرائیل و امارات برای بحث دربارهٔ آیندهٔ غزه نشست برگزار کردند

وب‌سایت آمریکایی اکسیوس گزارش داده است مسئولانی از ایالات متحده، اسرائیل و امارات متحده عربی، پنجشنبه ۲۷ تیر، برای بحث دربارهٔ آیندهٔ غزه پس از جنگ، در ابوظبی پایتخت امارات، «جلسه‌ای مخفی» برگزار کردند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وب‌سایت آمریکایی اکسیوس گزارش داده است مسئولانی از ایالات متحده، اسرائیل و امارات متحده عربی، پنجشنبه ۲۷ تیر، برای بحث دربارهٔ آیندهٔ غزه پس از جنگ، در ابوظبی پایتخت امارات، «جلسه‌ای مخفی» برگزار کردند.
 
اکسیوس روز سه‌شنبه دوم مرداد، از مسئولان اسرائیلی نقل کرده که عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات، میزبان این نشست بود و از طرف آمریکا برت مک گورک، مشاور رئیس‌جمهور آمریکا در امور خاورمیانه، و تام سالیوان، مشاور وزارت خارجه ایالات متحده، حضور داشتند.
 
از طرف اسرائیل نیز، ران درمر، وزیر امور راهبردی، که از مسئولان نزدیک به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل است، به همراه دو تن از مسئولان وزارت دفاع اسرائیل، حاضران در نشست ابوظبی بودند.
 
بر اساس این گزارش، اهمیت این جلسه در آن است که نتانیاهو اکنون «اهمیت طرحی واقعی برای مدیریت نوار غزه پس از جنگ» را درک می‌کند. با وجود مواضع جامعه جهانی از جمله آمریکا، بنیامین نتانیاهو همچنان با راه حل پس از جنگ که شامل تلاش برای برپایی کشور فلسطینی است، مخالفت کرده است.
 
یک روز پیش از نشست ابوظبی، لانا نسیبه، دستیار وزیر خارجه امارات، در مقاله‌ای که در روزنامه بریتانیایی «فایننشال تایمز» منتشر شد، پیشنهادی برای مدیریت غزه ارائه داد.
 
خانم نسیبه، آمادگی امارات را برای ارسال نیرو در چارچوب نیروهای حافظ صلح چند ملیتی به نوار غزه، پس از پایان جنگ، به شرط «دریافت دعوت رسمی از دولت خودگردان فلسطینی که باید اصلاح شود و نخست‌وزیری جدید و دارای اختیارات آن را رهبری می‌کند»، اعلام کرد.
 
او همچنین خواستار آن شد که «برای موفقیت این مأموریت»، ایالات متحده، پیشبرد ابتکار عمل را در دست گیرد.
 
اکسیوس می‌گوید: «اماراتی‌ها می‌خواهند بخشی از راه‌حل غزه که شامل حماس نیست باشند، اما در عین حال، انتقادهایی قوی به رهبری کنونی دولت خودگردان فلسطینی دارند.»
 
امارات متحده عربی، سال ۱۳۹۹، با میانجی‌گری آمریکا و در چارچوب توافقی که «پیمان ابراهیم» نام گرفت، به همراه شماری از کشورهای عربی، توافق «عادی سازی روابط» با اسرائیل منعقد کرد.
 
عربستان سعودی که با وجود گزارش‌ها از مذاکرات با میانجی‌گری آمریکا برای برقراری روابط با اسرائیل، اما تا کنون به این توافق نرسیده، چند هفته پیش از طرح ارسال نیروهای چند ملیتی وابسته به سازمان ملل متحد به غزه، اعلام حمایت کرد.
 
این در حالی است که عربستان سعودی پیش از آن، مخالف این طرح بود.
 
فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی گفت: «پادشاهی عربی سعودی از طرح استقرار نیروهای چند ملیتی برپایه قطع‌نامه سازمان ملل متحد، حمایت می‌کند.»
 
این تحولات در حالی رخ داده است که روز سه‌شنبه گروه‌های فتح و حماس با میانجی‌گری چین به توافقی برای پایان دادن به اختلافات دست یافته‌اند.
 
گروه فتح که مسئولانش تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه باختری را اداره می‌کنند، از سال‌ها پیش با حماس که بر نوار غزه حکومت می‌کند، اختلاف دارد.
 
دولت اسرائیل امضای این توافق در پکن را محکوم کرده است.
لینک کوتاه کپی لینک