شناسهٔ خبر: 67798518 - سرویس سیاسی
منبع: ایسنا | لینک خبر

حدادعادل: سوابق پزشکیان هیچ نقطه‌ منفی ندارد/ از ایده دولت اجماع و وفاق ملی استقبال می‌کنیم

علیرضا قربانی

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: در سوابق آقای پزشکیان هیچ نقطه‌ منفی وجود ندارد، چه از نظر خانوادگی، چه اخلاقی، چه انقلابی و چه مالی و خودش را هم یک بسیجی می‌داند نه عضو هیچ جریانی.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، غلامعلی حدادعادل در نشست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با بیان این‌که «در این انتخابات مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت محقق شد»، از برگزارکنندگان انتخابات تشکر کرد و شهادت تعدادی از نیروهای انتظامی در حفاظت از صندوق رای را تسلیت گفت.

پزشکیان تا امروز چهره‌ مردمیِ صمیمیِ به‌دوراز تکبر از خود نشان داده است

وی در ادامه با تشریح مولفه‌های مثبت شخصیتی رئیس‌جمهور منتخب، گفت: آقای دکتر پزشکیان در فاصله‌ پانزده تیر تا امروز یک چهره‌ مردمی صمیمی به‌دوراز تکبر از خود نشان داد؛ چه از حیث حضور در هیئت‌های عزاداری که دوبار در مراسم عزاداری بیت رهبری شرکت کرد و نیز در حسینیه‌ها و تکیه‌ها و در دسته‌های سینه‌زنی همچون آحاد مردم حاضر شد. اخیرا هم که نمایندگان مجلس با رهبری دیدار داشتند آقای پزشکیان به مثابه یک نماینده به مجلس رفتند و روی صندلی خودشان نشستند و بعد هم همراه با نمایندگان به دیدار رهبری رفتند. این‌ها جهات امیدوارکننده است. نکته مهم این است که در سوابق آقای پزشکیان هیچ نقطه‌ منفی وجود ندارد، چه از نظر خانوادگی، چه از نظر اخلاقی، چه از نظر انقلابی، چه از نظر مالی. او خودش را یک بسیجی می‌داند نه عضو هیچ جریانی. پیام‌هایی که او برای سیدحسن نصرالله و حماس ارسال کرده و پاسخی که به کشورهای مختلف داده، همه مثبت بوده‌اند.

از ایده دولت اجماع و وفاق ملی استقبال می‌کنیم

حدادعادل با بیان این‌که «برخی نگرانی‌ها در طیف‌های اصولگرایی درباره نحوه چینش کابینه وجود دارد»، تاکید کرد: درحال‌ حاضر ما در حالت انتظار هستیم و نمی‌دانیم چه خواهد شد اما این مهم است که آقای پزشکیان از جریان اصول‌گرا هم درخواست کرده که برای وزارتخانه‌های مختلف پیشنهاد بدهند. خودم دو جلسه با آقای پزشکیان دیدار و مذاکره داشتم که یک جلسه تنها بودم و جلسه‌ دیگر با تعدادی از دوستان بودیم و در هر دو جلسه ما این نگرانی را به او منتقل کردیم که شما چه می‌خواهید بکنید و آیا می‌خواهید که صددرصد این دولت شما به معرفی شورای راهبری و از جریان اصلاحات باشد یا اینکه میخواهید این دیوارها را فرو بریزید و آزادانه‌تر تصمیم بگیرید که آقای پزشکیان پاسخ داد میخواهد تاجایی که امکان دارد یک دولت اجماع و وفاق ملی تشکیل بدهند که ما هم از این ایده استقبال می‌کنیم. آقای پزشکیان هم از من و هم از سایر دوستان مثل آقای دکتر محسن رضایی و دیگران درخواست کرد گزینه‌های پیشنهادی خود را معرفی کنیم و دوستان مشورت‌هایی کردند و به ‌هرحال جریان اصول‌گرا هم تا قبل از تنفیذ و تحلیف و رای اعتماد مجلس پیشنهادهای خود را به آقای پزشکیان خواهد داد.

عقلانیت را حاکم و بر احساسات خودمان غلبه کنیم

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، ادامه داد: الان دو گزینه پیش‌روی ماست که یکی فرصت و دیگری تهدید است. یعنی می‌شود میدانی برای خدمت فراهم شود و نیروهای کشور هم‌افزایی کنند و به جنگ مشکلات برویم و ان‌شالله خدا هم عنایت می‌کند و بر مشکلات فایق می‌آییم که این فرصت است. اما خدای نکرده ممکن است این انتخابات و این تغییر دولت به یک تهدید مبدل شود و ما باید تلاش کنیم که چنین اتفاقی نیفتد و راه جلوگیری از این اتفاق منفی آن است که عقلانیت را حاکم و بر احساسات خودمان غلبه کنیم.

در شرایطی که رهبری همه را به پشتیبانی از رئیس‌جمهور و کشور را به آرامش دعوت می‌کنند، عده‌ای حتی در جریان اصولگرایی به جان هم می‌افتند

وی یادآور شد: ممکن است من یا طرفدارانم اگر به فرض نامزد ریاست‌جمهوری بودم و پیروز نمی‌شدم، احساساتمان جریحه‌دار شده باشد که برای پیروزی تلاش کردیم و پیروز هم نشده باشیم، خستگی به تنمان مانده باشد و افسرده شویم و عصبانی باشیم و ناراحت شویم اما سئوال این است که جایگاه عقلانیت کجاست؟ آیا باید مهار خودمان را به دست احساسات و عواطف بسپاریم یا به دست عقلانیت؟ گاهی دیده می‌شود خلاف این است؛ مثلا دیده می‌شود در این شرایط که رهبری همه را به پشتیبانی از رئیس‌جمهور منتخب و کشور را به آرامش و ثبات دعوت می‌کنند، عده‌ای حتی در داخل جریان اصولگرایی به جان هم می‌افتند و عده‌ای روی زخم‌های یکدیگر به جای اینکه مرهم بگذارند نمک می‌پاشند. عده‌ای نبش قبر می‌کنند پرونده‌های انتخابات مجلس و مناظره‌ها و نظایرش را بازگشایی می‌کنند.

باید قبول کرد که این یک رقابت بوده است و ما پیروز نشدیم

حدادعادل تصریح کرد: امروز در شرایطی هستیم که یک طرف حدود ۱۴ میلیون رای داشته و پیروز نشده و یک طرف با بیش از ۱۶ میلیون پیروز شده است. این شرایطی است که دشمن طمع می‌کند بتواند در کشور یک جنگ حیدری- نعمتی راه بیاندازد تا این دو طرف به جان هم بیفتند. اینجاست که رهبری تذکر می‌دهند و می‌فرمایند حتی مواظب دست خارجی باشیم؛ فرض کنیم منافقینی که در آلبانی نشستند مطلبی به اصطلاح به طرفداری از این‌طرف می‌نویسند و یک حرفی به طرفداری از آن‌طرف و روی این آتش، نفت می‌ریزند، ما هم فکر می‌کنیم خودمانیم که داریم با هم دعوا می‌کنیم ولی دیگران طراحی می‌کنند. پس باید نهایت هوشمندی را به خرج داد و باید قبول کرد که این یک رقابت بوده و ما پیروز نشدیم ولی باید ببینیم چه چیزی برای ما اصل است.

پزشکیان رئیس‌جمهور همه است، حتی آنانی که به او رای ندادند

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ادامه داد: حالا رئیس‌جمهور وقتی رای اکثریت داشت، رئیس‌جمهور همه است، رئیس‌جمهور آنانی که به او رای ندادند هم هست و معنا ندارد دیگر احوال قبل از رای‌گیری و قبل از انتخابات را بعد از انتخابات ادامه دهیم. بقیه کار هم با خود رئیس‌جمهور است که امیدواریم استقلال خود را نشان دهد. ما امیدواریم که رئیس‌جمهور همانطور که در مناظره‌ها گفت عضو هیچ حزبی نیستم، در واقع هم نشان دهد که خود رئیس‌جمهور است که تصمیم می‌گیرد.

کار درست دولت را تایید و اگر انتقادی داشته باشیم نیز مطرح می‌کنیم

وی یادآور شد: ما باید با رعایت عقلانیت و با کنترل احساسات و پرهیز از واکنش‌مآبی و واکنش‌های سریع باید سعی کنیم، فضای کشور را فضای آرام و با ثباتی کنیم و همانطور که رهبری گفتند به رئیس‌جمهور برای موفقیت کمک کنیم؛ چراکه موفقیت او موفقیت همه است و پیروزی او پیروزی همه‌ ماست. ان‌شاالله که دولت خوبی تشکیل شود و ما هم آنجایی که دولت کار درستی می‌کند تایید می‌کنیم و اگر یک‌وقت نظر انتقادی داشتیم، نظر انتقادی خودمان را مطرح می‌کنیم.

انتهای پیام