شناسهٔ خبر: 67781723 - سرویس استانی
منبع: ایسنا | لینک خبر

آفرود سواران بلای جان طبیعت کلات

حدود یک ماه قبل در پی بازدید رئیس اداره منابع طبیعی و دادستان شهرستان کلات از منطقه عرب چاه بالغ‌ بر ۳۰ تراکتور در حال انتقال مسافران و گردشگران بودند و عملاً این رفت و آمدها موجب نابودی مراتع و پوشش گیاهی شده به طوری که در هنگام کوچک‌ترین تردد، گردو خاک بسیاری به هوا بلند می‌شود.

صاحب‌خبر -

مجید بهشتی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کلات در گفت و گو با ایسنا، در همین خصوص با بیان اینکه تفریحگاه‌ها، تفرجگاه‌ها و مناظر طبیعی سطح شهرستان برای استفاده مردم و به صورت پیاده است، افزود: متأسفانه تردد بسیار افرودسواران، تراکتورها و کسانی که خودروهای شاسی بلند دارند در مراتع موجب از بین رفتن پوشش گیاهی این مناطق شده است.

وی با اشاره به اینکه آفرودسواران تا حدی که امکان داشته باشد خودروها را به مراتع می‌برند و پس از چند شب اقامت متأسفانه علاوه بر تخریب پوشش گیاهی، زباله‌های خود را رها می‌کنند و بر می‌گردند، اظهار کرد: ترددهای بسیار خودروها، موجب نرم شدن خاک می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کلات با اعلام اینکه ۷۵ درصد مواد تشکیل دهنده سیلابی که ۲۰ روز قبل در منطقه عرب چاه به وقوع پیوست، املاح و خاک بود، بیان کرد: تخریب مراتع و پوشش‌های گیاهی موجب شده تا سیلاب خسارت بسیاری به پائین دست و بخش‌های مختلف وارد کند.

چرای بی‌رویه دام در بالادست علت اصلی وقوع سیلاب

وی در ادامه چرای بی‌رویه دام در بالادست را علت اصلی وقوع سیلاب در بخش هزار مسجد دانست و افزود: آبخیزداری در حد ۳۰ درصد می‌تواند جلوی سیلاب را بگیرد و کنترل سیل و رسوب را انجام دهد.

شهرستان مرزی کلات با وسعت ۳۵۰۳ کیلومترمربع در فاصله ۱۵۱ کیلومتری از مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

این شهرستان با داشتن ۱۴۳ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان، دارای سه بخش، چهار شهر کلات نادری، حسن‌آباد لایین، چنار و زاوین و ۶۸ روستا و دارای ۴۳ هزار نفر جمعیت است که نیمی از این تعداد ساکن مناطق روستایی اند و نیمی دیگر در شهرها سکونت دارند.

انتهای پیام