شناسهٔ خبر: 67773577 - سرویس اقتصادی
منبع: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی | لینک خبر

بیش از 8 هزار فرصت شغلی در استان کرمانشاه ثبت شد | وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت: بر اساس داده های آماری سامانه ملی رصد در 4 ماهه اول سال جاری بیش از 8 هزار فرصت شغلی توسط دستگاه های اجرایی ایجاد و ثبت شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه، بهروز جمشید‌مفید اظهار کرد: مبحث اشتغال، اشتغال‌زایی و پایین‌آوردن نرخ بیکاری از اصلی‌ترین موضوعاتی است که نه تنها جامعه ایران، بلکه اکثر جوامع با آن دست به گریبان هستند.

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه افزود: هر جامعه باید به نحوی مطلوب با این قضایا برخورد داشته باشد، مطلوب‌بودن یعنی برنامه‌ریزی صحیح، علمی و منطقی برای حل معضل بیکاری؛ اگر جامعه چنین برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشد قطعاً در دست یافتن به اهداف خود موفق خواهد بود.

وی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های انجام‌شده یکی از اصلی‌ترین معضلات استان کرمانشاه در حوزه اشتغال، بخشی‌نگری است، گفت: متأسفانه هماهنگی و اتحاد لازم برای موضوع اشتغال در حد مطلوبی نبوده است.

جمشیدمفید خاطرنشان کرد: در موضوع اشتغال برنامه‌ریزی‌هایی که باید از قبل صورت بگیرد و فرآیندی که طی آن هر کدام از دستگاه‌های اجرایی نقش‌آفرینی خود را داشته باشند، به صورت مطلوبی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در واقع هر دستگاه اجرایی نقش یکی از اعضای پیکره دولت را ایفا می‌کند که عدم نقش‌آفرینی صحیح و هماهنگی نامناسب با سایر دستگاه‌ها موجب خواهد شد تا پیکره اصلی کارایی درستی نداشته باشد.

جمشید‌مفید خاطرنشان کرد: بخشی‌نگری باعث شده که با وجود ارائه تسهیلات اعتباری و اقدامات متعدد در بخش‌های مختلف، استان کرمانشاه در رفع معضل بیکاری به نتیجه مطلوبی دست پیدا نکند.

وی تصریح کرد: باید یک تفکر سیستمی به عنوان اصلی‌ترین موضوع بر مبحث اشتغال حاکم شود، برنامه‌ریزی‌ها، چشم‌انداز و اهداف در موضوع اشتغال باید از قبل مشخص شوند و در یک روند مطلوب و اصولی هر کدام از دستگاه‌های اجرایی بنا به مأموریتی که دارند نقش خود را به نحو احسن ایفا کنند.

جمشیدمفید با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و اداره صمت از جمله دستگاه‌های مؤثر در موضوع اشتغال در استان محسوب می‌شوند، گفت: پروژه‌ها و فرصت‌های مناسبِ رشته‌های شغلی مختلف برای هر یک از متقاضیان جویای کار در استان کرمانشاه وجود دارد.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین آیتم‌هایی که در موضوع اشتغال می‌توان بر روی آن متمرکز شد مبحث گردشگری و میراث فرهنگی است، زمینه‌های ایجاد اشتغال در استان در این حوزه کاملاً فراهم است و می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح در رشته‌های متعدد و مختلف این حوزه ایجاد اشتغال کرد و در آن به پیشرفت‌های خوبی نائل شد.

جمشیدمفید خاطرنشان کرد: بر اساس تفکر سیستمی باید تسهیلات اعتباری در راستای اشتغال‌زایی صحیح در این حوزه‌ها به متقاضیان ارائه شود، یکی دیگر از محوری‌ترین موضوعات در مبحث اشتغال، مسئله مهارت‌آموزی است.

وی گفت: متأسفانه درصد قابل توجهی از جویندگان کار در استان کرمانشاه فاقد مهارت‌های لازم برای احراز یک شغل هستند که بر اساس تفکر سیستمی، سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌تواند در این زمینه نقش بسیار مهمی را ایفا کند.

جمشیدمفید تصریح کرد: باید رشته‌های پرطرفداری را که متقاضیان در آنها جویای کار هستند شناسایی کرده و در فرآیند آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت‌آموزی قرار داد، همچنین باید تسهیلات اعتباری را در اختیار کسانی قرار داد که از انگیزه کافی برخوردار بوده و دوره‌های مهارت‌آموزی را با موفقیت پشت سر می‌گذارند زیرا درصد بالایی از این افراد با داشتن این ویژگی‌ها در کسب و کار خود در آینده موفق خواهند شد.

وی تصریح کرد: مأموریت‌های مهم و جدیدی برای کارگروه اشتغال استان که یکی از زیر مجموعه‌های شورای برنامه‌ریزی استان است تعریف شده است ان‌شاءالله با هماهنگی‌هایی که در روند اشتغال‌زایی با استانداری به عمل خواهد آمد، برنامه‌های اشتغال در استان تحقق پیدا خواهد کرد و ما شاهد کاهش نرخ بیکاری در استان خواهیم بود.

جمشیدمفید افزود: بر اساس سند اشتغالی که توسط برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی ارائه شده است ۲۶ هزار و ۲۴۷ نفر تعهد اشتغال در سال ۱۴۰۳ برای استان پیش‌بینی شده است که خوشبختانه از ابتدای سال تاکنون بیش از ۸ هزار اشتغال‌زایی در استان داشته‌ایم که این میزان ۳۲ درصد از تعهدات اشتغال استان محقق شده است.

وی ادامه داد: می‌توان گفت که به صورت ماهانه به تعهدات برنامه‌ریزی شده عمل شده است و خوشبختانه بر اساس رتبه‌بندی صورت گرفته در کشور استان کرمانشاه از لحاظ عمل به تعهدات اشتغال‌زایی در رده دوم کشوری قرار دارد.

جمشیدمفید با اشاره به اینکه حدود ۲۰ درصد از جویندگان کار در سطح استان دارای مهارت هستند، افزود: بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده از سامانه رصد هم‌اکنون ۳۲ درصد از تعهدات سال ۱۴۰۳ در حوزه اشتغال تحقق پیدا کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تعداد ۲۰ دفتر کاریابی در سطح استان فعال هستند، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳ هزار و ۶۶۶ نفر افراد جویای کار ثبت‌نام کرده‌اند.