شناسهٔ خبر: 67771507 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

روزهای پایانی یک رئیس جمهور ؛ چگونه بایدن و حلقه درونی او مرتکب اشتباه شدند

تهران-ایرنا- سرانجام جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه پس از یک سری اشتباهات راهبردی توسط ستاد انتخاباتی وی و دستیاران کاخ سفید کناره گیری کرد. این اشتباهات نگرانی‌ها در مورد توانایی رئیس‌جمهور ۸۱ ساله برای پیروزی در انتخابات نوامبر و اداره آمریکا برای چهار سال دیگر را افزایش داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش یکشنبه شب ایرنا از "رویترز", عملکرد ضعیف بایدن در مناظره ریاست‌جمهوری ۲۷ ژوئن در مقابل دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه وی، در ذهن حتی برخی از نزدیک‌ترین متحدان بایدن این پرسش را ایجاد کرد که آیا او می‌تواند یک کارزار انتخاباتی را ادامه دهد.

بایدن که در این مناظره بسیار ضعیف ظاهر شد متحدان وی را نگران کرد که او توانایی لازم برای اداره امور کشور را در ۴ سال آینده را نخواهد داشت.

در عرض چند روز پس از آن مناظره، بایدن از چهره اصلی حزب دموکرات به یک عامل ضعف تبدیل شد. پس از لیندون بی جانسون در سال ۱۹۶۸، او اولین رئیس‌جمهور در آمریکا است که از انتخاب مجدد احتمالی کناره‌گیری کرد.

اما در ادامه به لحظات مهم که منجر به سقوط بایدن شد, اشاره می کنیم:

کودتای مناظره: ماه های آوریل تا ژوئن

این بایدن بود که موضوع مناظره را پیش کشید. وی در ماه آوریل به هاوارد استرن مجری یک برنامه رادیویی گفت که با ترامپ مناظره خواهد کرد. این اظهارات او علیرغم نگرانی برخی از متحدان دموکرات بایدن مبنی بر بی تاثیر بودن این مناظره در کمک به شانس پیروزی یا حتی اثرات منفی بیشتر برای بایدن بیان شد.

برخی از دستیاران بایدن فکر می کردند که با انجام یک مناظره در ماه ژوئن در واقع علیه ترامپ کودتا کرده اند. آنها با شبکه تلویزیونی سی ان ان کار کردند تا قوانین را به نحوی که فکر می کردند به نفع آنها بود شکل دهند و در ۱۵ ماه مه با دو مناظره از جمله اولین مناظره در ۲۷ ژوئن موافقت کردند.

آنها فکر می کردند که این شکل از مناظره که بدون مخاطب بود تا بر اظهارات ترامپ متمرکز شود، افراد ثالث حضور نداشتند, حضور ناظران معتمد و اضافه کردن دکمه بی صدا روی میکروفون ها, به نفع بایدن خواهد بود.

خستگی راه - ۴ تا ۲۷ ژوئن

بایدن در یک دوره ۱۴ روزه دو بار به اروپا و به مناطق غربی آمریکا پرواز کرد و تنها چند روز را در خانه خود در رهوبوت بیچ در دلاور استراحت کرد.

به گفته مقامات همراه بایدن, او از این سفرها خسته شده بود و به سختی آنها را به پایان رساند.

دستیاران باید برای جلسات آماده سازی متمرکز در ۲۱ ژوئن به کمپ دیوید رفتند و بایدن را با جزئیات آشنا کردند، سپس در طول یک هفته مناظره های آماده سازی انجام دادند.

یک شب بد - ۲۷ ژوئن

بایدن در مناظره شبکه سی ان ان, کلمات خود را ناقص بیان می کرد و رشته افکار خود را از دست داد. نحوه ارائه، سخنرانی و صدای او توجه فوری خبرنگاران را به خود جلب کرد و آنها از دستیارانش توضیح خواستند.

مقامات به خبرنگاران گفتند که بایدن هنگام انجام مناظره به سرماخوردگی دچار شده بود.

صدای بایدن با ادامه مناظره بهتر شد، اما پاسخ‌های متفاوت او رأی‌دهندگان، اهداکنندگان و مقامات دموکرات را شگفت‌زده کرد. یک استراتژیست دموکرات سخنرانی بایدن در مناظره را "یک فاجعه" خواند.

ترامپ ۷۸ ساله در طول مناظره ۹۰ دقیقه‌ای، ادعاهای خود را تکرار کرد. وی باز هم ادعا کرد که واقعاً در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز شده است. بایدن نتوانست این ادعای ترامپ را رد کند و جملات و افکار را ناتمام گذاشت.

ترامپ به دلیل عدم انسجام بایدن به او حمله کرد و گفت: "واقعاً نمی دانم او در پایان جمله خود چه گفت. فکر نمی کنم خود بایدن نیز بداند چه گفته است."

سقوط- ۲۷ ژوئن تا ۲ ژوئیه

بایدن یک روز پس از مناظره با اعتراف به عملکرد ضعیف خود گفت: «می‌دانم که مرد جوانی نیستم تا بدیهیات را بیان کنم.» او در ۲ ژوئیه گفت: تقریباً روی صحنه به خواب رفتم.

درخواست ها برای کناره گیری بایدن چند ساعت پس از مناظره آغاز شد. اما تماس‌ دستیاران بایدن با دموکرات‌های نگران که آینده سیاسی‌شان را در خطر می دیدند,، چند روز بعد از مناظره اتفاق افتاد.

برخی از قانونگذاران دموکرات حمایت خود از بایدن را متوقف کردند. لوید داگت نماینده دموکرات اولین نفری بود که در ۲ ژوئیه از بایدن حمایت نکرد و سپس این روند گسترش یافت.

حامیان خشمگین به دستیاران بایدن گفتند که خواهان تغییر در عملکرد وی هستند. دموکرات‌های ارشد و متحدان بایدن نیز به تدریج خواهان تغییر شدند.

جیم کلایبرن، یک قانون گذار دموکرات مجلس نمایندگان که نقش مهمی در پیروزی بایدن در سال ۲۰۲۰ داشت, در ۲ ژوئیه گفت که در صورت کناره گیری بایدن از کامالا هریس، معاون وی حمایت خواهد کرد.

نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان و متحد قدیمی بایدن، گفت که این پرسش که آیا عملکرد بایدن در آتلانتا یک "سریال" است یا یک نمونه واحد, سوالی قانونی است. او همچنین گفت که بایدن باید انتخاب خود را برای حضور در رقابت بررسی کند.

شکست سد - ۵ تا ۸ ژوئیه

بایدن نتوانست نگرانی ها را برطرف کند و مخالفت ها با خود را کاهش دهد.

وی در اولین مصاحبه مهم خود پس از مناظره، در ۵ ژوئیه، به مجری شبکه ای بی سی نیوز، گفت که فقط «خداوند متعال» می تواند او را از رقابت کنار بگذارد.

طی ۲۴ روز پس از مناظره، سی و شش قانونگذار دموکرات آمریکا در نهایت از بایدن خواستند از انتخابات کناره‌گیری کند.

ناتو و نظرسنجی ها - ۹ تا ۱۲ ژوئیه،

بایدن تلاش کرد به راه خود ادامه دهد. او مصاحبه هایی انجام داد، یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد و سخنرانی های جدی در مسیر مبارزات انتخاباتی و همچنین در اجلاس سران ناتو در واشنگتن داشت.

اما اتفاقات در این برنامه ها, پیش از آنکه موجب آرامش اوضاع شود, نگرانی‌ها در مورد بایدن را افزایش داد.

در نشست ناتو در هفته دوم ژوئیه، بایدن نام هریس و ترامپ و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را که کشورهایشان در حال جنگ با یکدیگر هستند، اشتباه بیان کرد.

نظرسنجی‌ها نشان می دادند که بایدن در بسیاری از ایالت‌ها و مناطق کلیدی که دموکرات‌ها باید در ماه نوامبر در آنها پیروز شوند، از دیگر دموکرات‌ها عقب‌تر است، اگرچه نظرسنجی‌های سراسری همچنان حاکی از رقابت نزدیک بایدن و ترامپ بود.

این شرایط, بایدن را تحت تاثیر قرار نداد. وی همچنان معتقد بود که بهترین نامزد برای رویارویی با ترامپ است و می تواند از این شکست ها عبور کند. مشاوران و حلقه نزدیک بایدن نیز چنین حسی را در او تقویت کردند.

تیراندازی در سخنرانی ترامپ - ۱۳ ژوئیه

ترامپ هنگام سخنرانی در پنسیلوانیا مورد اصابت گلوله قرار گرفت. گلوله به گوش او خورد، صورتش را خون آلود کرد و عکس‌های رئیس‌جمهور سابق که مشت خود را به نشانه قدرت بالا گرفته بود، به طور گسترده پخش شد.

جمهوری خواهان از مشیت الهی صحبت کردند و پیرامون نامزد خود متحد شدند. دموکرات‌ها نگران بودند زیرا این حادثه در واقع شانس‌ آنها را نفرین کرد و آنها دیگر حتی یک مسیر باریک برای پیروزی در ماه نوامبر نمی‌دیدند.

چند روز بعد، بایدن هنگام مبارزات انتخاباتی در نوادا به کرونا مبتلا شد.

او که در خانه خود در دلاور درحال بهبودی است, تنها و در انزوا تصمیم برای کناره گیری از انتخابات گرفت.