شناسهٔ خبر: 67770257 - سرویس سیاسی
منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

جهانگیر الماسی:

عدالت فرهنگی از بهترین اقدامات وزیر فرهنگ در دولت سیزدهم بود/ جذابیت زندگی بشر در چندگانگی فرهنگی است

جهانگیر الماسی، هنرمند پیشکسوت با بیان اینکه دولت محروم رئیسی نگاه ویژه‌ و هوشمندانه‌ای به مناطق محروم و گاه فراموش شده به ویژه سیستان و بلوچستان دارد، اظهار داشت: در حوزه اقتصادی اقدامات ارزشمندی از جمله راه اندازی دو کارخانه در این مناطق انجام شده است و نشان از بالندگی های دولت شهید رئیسی دارد. این اقدامات در پی مطالعات انجام شده در ادوار مختلف بوده که توسط دولت سیزدهم اجرا شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهانگیر الماسی در گفت‌وگوی اختصاصی با فرهنگ گفت: آیت‌الله رئیسی در دولت سیزدهم  برحسب ویژگی‌های اختصاصی وزاری خود را  انتخاب می‌کرد، یکی از ویژگی‌های وزرا جوان بودن آن‌ها بود و کاربرد مدیریتی آنها همراه شدن در یک خط و جهت، برای رسیدن به  یک خواسته و موقعیت و نقشه بالاتر است.

وی با اشاره به تغییرات به وجود آمده در حوزه فرهنگ و هنر، در صدا و سیما و بسیار دقیق تر در حوزه ماموریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان داشت: در حوزه سینما برخی از سینما گران سرزمین پدر و مادری خود را رها کرده و رفتند، اشتباه بسیار تلخ و گزنده ای است، اما در نهایت خواهیم دید این به نفع ملت، مردم و تاریخ ایران عوض خواهد شد و آنها بازخواهند گشت؛ اما در هیات دیگری، ما این تغییرات را در تولیدات امروز سینما مشاهده می‌کنیم.

این هنرمند حوزه ماموریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بسیار وسیع دانست و اظهار داشت: به عنوان مثال در حوزه نشر و موضوع کاغذ و مواجهه با مافیای واردات  کاغذ اتفاق بسیار مبارکی افتاد.

وی با اشاره به سازمان‌ها و نهادهای زیر مجموعه  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و گستردگی مدیریت این وزارتخانه تصریح کرد: باید قدرت ذهنیت یک وزیر و معاونان او جامع و مانع باشد تا بتوانند این نهادها را مدیریت کنند ، باید بخش بندی و حوزه بندی شود و یک قدرت مدیریت بالا می‌خواهد و این ذهنیت و قدرت در وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان او وجود دارد.

الماسی در ادامه با بیان اینکه دولت محروم رئیسی نگاه ویژه‌ و هوشمندانه‌ای به مناطق محروم و گاه فراموش شده به ویژه سیستان و بلوچستان دارد، اظهار داشت: در حوزه اقتصادی اقدامات ارزشمندی از جمله راه‌اندازی دو کارخانه در مناطق محروم بود که نشان از بالندگی‌های دولت شهید رئیسی است. این اقدامات در پی مطالعات انجام شده در ادوار مختلف بوده که توسط دولت سیزدهم اجرا شده است.

هنرمند عرصه تئاتر و تلویزیون عدالت فرهنگی که توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده را یکی از بهترین اقدامات  در دولت سیزدهم عنوان و تصریح کرد: نه تنها شاهد توزیع تولیدات تهران در شهرستان‌ها هستیم، بلکه تولیدات آثار با کیفیت توسط خود هنرمندان استان و شهرستان‌ها صورت می‌گیرد.

وی در ادامه بیان داشت: اطلاعات ما درخصوص سرمایه‌های مختلف همانند میراث طبیعی و فرهنگی بسیار کم است، قدرت و توانایی موجود در میراث نیکان برای حفظ تجمع ملی ما بسیار بسیار شگفت آور است که این میراث در اقوام مختلف لر، ترک، اعراب، بلوچ و.... وجود داشته و امکانات خاصی در اختیار ما می‌گذارد.

الماسی در ادامه تصریح کرد: چاپ و نشر  محصولات پژوهشی در حوزه فرهنگ و هنر موجب ایجاد تعاریف جدید در این حوزه شده است و راه رشد از طریقی غیر از سرمایه‌داری را معرفی می‌کند و برخی از وجوه ایجاد عدالت فرهنگی در جامعه را نشان می‌دهد.

وی در ادامه اظهار داشت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برخاسته از یک قشر متوسط و محروم در استان همدان است، امروز با مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ماموریتش حفظ امنیت و جمعیت یکپارچه ایرانی با تزئینات مختلف با حفظ فرهنگ اقوام مختلف ایرانی است و پایگاه جدی خود را در جهان ترمیم کرده و جایگاه خود را روز به روز افزایش می دهد.

جهانگیر الماسی با اشاره به وجود هویت چند پارچه‌ای در مشرق زمین، تصریح کرد: بسیاری از این پاره فرهنگ‌ها در جهان معاصر بسیار قوی هستند، همه‌ی زیبایی و جذابیت زندگی بشر در چندگانگی فرهنگی است و در دولت‌های مختلف سرمایه گذاری های عظیمی روی گردشگری و موسیقی انجام داده‌اند و این هم در همان جهت است.


وی در ادامه اظهار داشت: اهالی موسیقی از طریق مدیریت برتر در تلاش هستند هویت موسیقی ایرانی را زنده کنند، این اتفاق در حال رخ دادن است، ریتم هایی که مولانا، شمس، نظامی و ناصرخسرو به دنبال آن بودند الان در حال اتفاق افتادن است،

هنرمند پیشکسوت با اشاره به تلاش‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استفاده از جوانان در این مسیر، تصریح کرد: تلاش‌های صورت گرفته توسط جوانان با جسارتی که دارند و در حال پیمودن مرزها برای اعتلای فرهنگ و هنر هستند؛ جوششی که توسط جوانان متوسط و محروم رخ داده و در حال شکل دادن فعالیت‌های حرفه‌ای هستند، نه تنها جشنواره‌ها را بلکه تاثیر آن‌ها در جامعه فرهنگی و هنری کشور و رشد فکری و فرهنگی جوانان مشاهده می‌شود و این اتفاق در حال رخ دادن است.

الماسی با اشاره به اینکه در تمامی مناطق مختلف کشور جوانان پا به عرصه فعالیت گذاشته اند، اظهار داشت: این نسل جای خالی افراد بزرگ را پر خواهند کرد، برای اولین بار به کمک نیروهای دانشگاهی در تاریخ ایران ما در پژوهش ها در خصوص آینده صحبت کردیم و در پژوهشی جدید در خصوص آینده پژوهشی صحبت شده است.
وی در ادامه بیان داشت: نیروهای جوان مجهز به تفکر نو شده و همسو با جهان  شده‌اند، ما در میراث گفت و گو بسیار قوی هستیم که باید توسط نیروهای جوان در فرهنگستان های مختلف در جهان مطرح شود.