شناسهٔ خبر: 67759286 - سرویس بین‌الملل
منبع: میزان | لینک خبر

مرگ بومیان در بازداشت؛ میراث خاستگاه استعماری پلیس کانادا

پلیس کانادا با رویکرد نژادپرستی ضد بومی خود مرگ‌های متعددی را برای بازداشت‌شدگان بومی رقم می‌زند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – با وجود اینکه بومیان فقط پنج درصد جمعیت کانادا را تشکیل می‌دهند، ۳۰ درصد از جمعیت زندانیان در این کشور از بومیان هستند؛ البته این آمار در استان‌های دارای جمعیت بیشتر بومی مانند مانیتوبا، آلبرتا و ساسکاچوان به ۵۴ درصد نیز می‌رسد.

در عین حال، براساس بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۷، یک فرد بومی در کانادا بیش از ۱۰ برابر بیشتر از یک فرد سفیدپوست هدف تیراندازی افسران پلیس قرار می‌گیرد و کشته می‌شود؛ بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰ پلیس فدرال و استانی کانادا ۲۵ بومی را هدف تیراندازی‌های مرگ‌بار قرار داده و به قتل رساندند.

رویکرد پلیس کانادا در قبال بومیان؛ از بی‌توجهی در تامین امنیت تا بی‌توجهی در بازداشت

بررسی موضوع رویکرد خشونت‌بار پلیس کانادا در مواجهه با بومیان نتیجه مهمی را به دست می‌دهد.

کارشناسان تاکید دارند که خاستگاه استعماری پلیس فدرال کانادا با ویژگی‌هایی مانند رفتار‌های توهین‌آمیز، تحقیرآمیز و خشونت‌بار بر الگوی رفتاری این نهاد چنان تاثیر عمیقی گذاشته که همچنان جان بومیان این کشور را می‌گیرد.

از سوی دیگر، عمده پرونده‌های مربوط به مرگ بومیان در بازداشتگاه‌های پلیس کانادا به جایی نمی‌رسد و در پیچ‌وخم‌های سیستم قضایی هم‌سو با پلیس این کشور به دست فراموشی سپرده می‌شود.

واقعیت تلخ این است که مرگ بومیان در بازداشت پلیس از جمله رویداد‌های تکرارشونده‌ای است که هرگز مورد توجه قرار نگرفته و اقدامی برای توقف این روند انجام نشده است.

الگوی بی‌توجهی و ظلم در پرونده‌های متعددی از مرگ بومیان در بازداشت پلیس کانادا دیده می‌شود؛ این مرگ‌ومیر‌ها اگرچه به دلایل متعددی مانند ضرب‌وشتم خشونت‌بار، بی‌توجهی به نیاز‌ها و مراقبت‌های پزشکی، درگیری در بازداشتگاه، خودکشی و خودزنی، گرسنگی به دلیل بیماری‌های روانی، ... رخ می‌دهند، اما همگی معلول علت بی‌توجهی پلیس کانادا به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های موجود درباره بازداشت شهروندان در مواجهه با بومیان هستند.

باید به این نکته نیز توجه داشت که بی‌توجهی و ظلم یاد شده خود ناشی از نژادپرستی ضد بومی، سوگیری ناخودآگاه و تاریخچه استعماری پلیس کانادا است.

مرگ بومیان در بازداشت پلیس کانادا، بازتابی از کل ساختار پلیس استعماری در این کشور است؛ نحوه برخورد با مردم بومی به وضوح در عملی که حدود ۲۰ سال پیش از سوی پلیس در ساسکاتون انجام می‌شد، آشکار شد.
پلیس ساسکاتون مردم بومی را در حالی به خارج از شهر راند که آن‌ها لباس مناسبی برای حفاظت از خود در سرمای زمستان نداشتند؛ گذشته از مردن چند بومی بر اثر سرما، شماری از این بومیان چند روز بعد در شرایط رو به مرگ پیدا شدند.

با وجود اعتراض‌های گسترده به اقدام پلیس ساسکاتون، این نهاد هیچ‌گاه دست‌کم بابت جان باختن چند بومی پاسخگو نبود.

پرونده‌های رها شده مربوط به زنان و دختران بومی ناپدید و کشته شده نیز موید بی‌توجهی و ظلم پلیس کانادا در قبال بومیان این کشور است؛ گزارش‌ها نشان می‌دهند که پلیس کانادا تمایلی به تامین امنیت زنان و دختران بومی یا انجام تحقیقات دقیق پس از ناپدید و کشته شدن آن‌ها ندارد.

در عین حال، اسناد و شواهد متعددی از سوءرفتار و تعرض فیزیکی افسران پلیس کانادا به زنان و دختران بومی وجود دارد.

این واقعیت که بسیاری از بومیان کانادا در بازداشت پلیس این کشور جان خود را از دست می‌دهند، بازتابی از میزان بالای برخورد پلیس با آن‌ها و نرخ بالای زندانی شدنشان است.

اداره امنیت عمومی کانادا در سال ۲۰۲۳ در گزارشی اعلام کرد که با وجود اینکه بومیان تقریبا پنج درصد جمعیت بزرگسال این کشور را تشکیل می‌دهند، با نرخ بالایی در زندان‌ها و مراکز اصلاح حضور دارند؛ ۲۸ درصد محکومان زندان‌های فدرال و ۳۲ درصد از کل جمعیت زندانی کانادا را بومیان تشکیل می‌دهند؛ در عین حال، زنان بومی ۵۰ درصد از کل زنان زندانی در مراکز فدرال را تشکیل می‌دهند.

مرگ بومیان در بازداشت پلیس کانادا

مرگ بومیان کانادایی در بازداشت پلیس این کشور به دلایل مختلفی روی می‌دهند.

عمده دلایل بازداشت این افراد شامل ارتکاب جرایم غیرخشونت‌آمیزی از جمله نداشتن کلاه ایمنی هنگام موتور سواری، مست بودن، به‌هم ریختن نظم عمومی به دلیل بیماری روانی، ... است.

اما بومیان کانادایی بازداشت‌شده به دلیل ارتکاب جرایم غیرخشونت‌آمیز در بازداشتگاه‌های پلیس این کشور جان خود را به دلایل متعددی و به‌صورت خاص بر اثر بی‌توجهی افسران پلیس به آن‌ها از دست می‌دهند.

به‌عنوان مثال، جان اتاواکاپو در سال ۲۰۱۹ پس از آن که یک بازداشتی دیگر پای خود را روی گلوی وی گذاشته، جان خود را از دست داد؛ در حالی که پلیس باید هر ۱۵ دقیقه وضعیت بازداشت‌شدگان را چک می‌کرد، تقلای اتاواکاپو برای نجات جانش بی‌فایده ماند.

در نمونه‌ای دیگر، هرگز دلیل مرگ دو مرد بومی بازداشت شدن در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ مشخص نشد.

پلیس استعماری کانادا

پلیس کانادا به شدت متاثر از مکانی بود که این کشور درون امپراتوری استعمارگر انگلیس اشغال کرده بود.

تاسیس پلیس متروپولیتن در لندن در سال ۱۸۲۹، تضمین کرد که پلیس در کانادا به منظور انجام همان عملکرد کنترل اجتماعی عمومی تاسیس شود؛ با وجود این، وظیفه پلیسی بر جمعیت‌های بومی نیز چگونگی روند اوضاع را در این کشور به روش‌های خاصی شکل داد.

پلیس فدرال در کانادا RCMP، از پلیس سواره شمال غرب (NWMP) شکل گرفت و این نهاد به‌طور خاص به‌عنوان یک نیروی استعماری، با الگوبرداری از پلیس سلطنتی ایرلند (RIC) تاسیس شد.

اصلی‌ترین وظیفه پلیس کانادا در ابتدا پاکسازی جوامع بومی از سرزمین‌هایی بود که برای ایجاد محل سکونت جمعیت مهاجر اختصاص داده شده بود.

پلیس کانادا تحت تاثیر همین رویکرد به برخورد‌های خود با بومیان ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/