شناسهٔ خبر: 67754868 - سرویس استانی
منبع: ایسنا | لینک خبر

مراقبت انسانی تب دنگی در چهارمحال و بختیاری در حال انجام است

زهرا صفری

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: مراقبت انسانی بیماری تب دنگی، به صورت مداوم در سطح استان در حال انجام بوده و تاکنون موردی از بیماری ناشی از پشه آئدس و تب دنگی در استان گزارش نشده است.

صاحب‌خبر -

علی ضامن صالحی‌فرد در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه پشه آئدس با گزش انسان موجب انتقال بیماری تب دنگی یا تب استخوان‌شکن می شود، اظهار کرد: فرد مورد گزش بین دو تا هفت روز دارای علائم می‌شود که در ابتدا علائمی همچون سرماخوردگی خفیف و آنفلوآنزا دارد و با شدیدتر شدن بیماری، فرد دچار تب، سردرد، بدن درد، درد پشت کره چشم، تورم و درد مفاصل و خون ریزی لثه و بینی می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود، افزود: وقتی که پشه آئدس از فرد مبتلا به تب دنگی خون‌خواری می‌کند، آلوده شده و ویروس را به افراد دیگر منتقل می‌کند، کما اینکه این پشه اغلب در طول روز در زمان‌های طلوع و غروب آفتاب انسان را مورد گزش قرار می دهد.

وی بیان کرد: برای مقابله با بیماری تب دنگی و همچنین جلوگیری از ورود، استقرار و گسترش پشه آئدس در استان، اقدامات گسترده‌ای از سوی کمیته‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی استان درحال انجام است.

به گفته صالحی فرد، پشه آئدس در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری فعالیت بیشتری دارد و با تخلیه و تمیز کردن مرتب ظروف محتوی آب، مانند گلدان‌های شیشه‌ای، ظروف زیر گلدان، ظروف آب پرندگان و حیوانات، تعبیه درب یا پوشاندن مخازن آب مثل تانکر، بشکه، استخر و ...، جلوگیری از تجمع آب در زیر کولر، جلوگیری از ایجاد آب راکد در اطراف محل زندگی از جمله در داخل گودال‌ها و در داخل ضایعات جامد مانند ظروف رها شده، لاستیک‌ها و ... می‌توان از تکثیر و ازدیاد پشه ها در محل زندگی جلوگیری کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: مراقبت انسانی بیماری تب دنگی، به صورت مداوم در سطح استان در حال انجام است و تاکنون موردی از بیماری ناشی از پشه آئدس و تب دنگی در استان گزارش نشده است.

صالحی فرد افزود: در حال حاضر تست تشخیص سریع بیماری تب دنگی در استان وجود دارد و درصورت مثبت بودن، نمونه خون به آزمایشگاه انسیتو پاستور ارسال می‌شود.

وی محافظت بدن از گزش پشه آئدس را مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری تب دنگی برشمرد و خاطرنشان کرد: پوشیدن لباس‌های رنگ روشن و بلند، پوشیدن جوراب، استفاده از پشه‌بند، نصب توری روی درب و پنجره‌ها، خودداری از باز کردن پنجره‌های بدون توری از جمله آسان‌ترین روش‌های حفاظت فردی در برابر گزش پشه‌ها است.

انتهای پیام