شناسهٔ خبر: 67746566 - سرویس بین‌الملل
منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

نشست کاخ سفید برای تحریم دو وزیر افراطی کابینه نتانیاهو

سه مقام آمریکایی به اکسیوس گفتند که تحریم‌ها علیه دو وزیر تندروی کابینه اسرائیل از جمله گام‌های بالقوه‌ای است که در نشست شورای امنیت ملی کاخ سفید درباره چگونگی واکنش به وضعیت امنیتی در کرانه باختری مورد بحث قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، دولت بایدن از اینکه دولت نتانیاهو سیاست توسعه شهرک‌سازی‌ها و تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطینی را دنبال کرده و اعضای افراطی‌تر دولت آشکارا با گروه‌های شهرک‌نشین افراطی متحد هستند، عمیقاً ناامید است. نشست کاخ سفید پس از افزایش خشونت‌ها توسط شهرک نشینان افراطی علیه فلسطینی‌ها و تصمیم دولت تل آویو برای برنامه‌ریزی و ساخت ۵۰۰۰ واحد مسکونی دیگر در شهرک‌ها و قانونی کردن پنج پاسگاه تشکیل شد.

دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) در نظری غیرالزام‌آور که روز جمعه منتشر شد، اعلام کرد که رژیم صهیونیستی از طریق شهرک‌سازی‌ها به طور غیرقانونی بخش‌های وسیعی از سرزمین‌های فلسطین را ضمیمه کرده است. دولت بایدن همچنین شهرک‌سازی‌ها را مغایر با قوانین بین‌المللی می‌داند. در اوایل سال جاری، بایدن فرمان اجرایی بی سابقه ای را امضا کرد که بر اساس آن شهرک نشینان اسرائیلی تحریم شدند. تاکنون دو دور تحریم صادر شده است.

زمانی که بایدن آن دستور را امضا کرد، مقامات ارشد کاخ سفید به رئیس جمهور توصیه کردند که اسموتریچ و ایتامار بن گویر - وزرای افراطی دارایی و امنیت داخلی - را تحریم کند. به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، بایدن این پیشنهاد را بر این اساس رد کرد که ایالات متحده نباید مقامات دولت‌ها را تحریم کند. چندین نفر از حامیان و معتمدان صهیونیست از آن زمان تحریم شده‌اند، اما نه اسموتریچ یا بن گویر.

این ایده دوباره در این هفته در جلسه شورای امنیت ملی بایدن مورد بحث قرار گرفت اما تصمیمی گرفته نشد. به گفته مقامات، جک لو، سفیر ایالات متحده در سرزمین‌های اشغالی، به امید تغییر رفتار اسموتریچ، به جای تحریم او، پیشنهاد تعامل با او را داد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر  رژیم صهیونیستی، بیشترین اختیارات را در مورد کرانه باختری به اسموتریچ تفویض کرده است، که به او اختیارات گسترده‌ای را برای ساخت و ساز در شهرک‌ها می دهد. اسموتریچ که خود یک شهرک نشین است، علناً قول داده است که راه‌حل دو دولتی را غیرممکن کند. او اقدامات متعددی را برای گسترش شهرک‌ها، قانونی کردن پاسگاه‌ها، تضعیف اقتصادی تشکیلات خودگردان فلسطین و حمایت از شهرک‌نشینانی که به فلسطینی‌ها حمله می‌کنند، انجام داده است.

در همین حال، بن گویر به پلیس صهیونیستی دستور داده است که علیه شهرک نشینانی که به فلسطینی‌ها حمله می‌کنند، اقدام نکند و از کاروان‌های کمک‌رسانی در مسیر غزه در برابر غارت شدن توسط افراط گرایان اسرائیلی محافظت نکند.

این سه مقام گفتند، همه شرکت‌کنندگان در این نشست ۹۰ دقیقه‌ای از پیشنهاد دیگری حمایت کردند: لغو سیاست دولت ترامپ در برچسب‌گذاری محصولات شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری به‌عنوان «ساخت اسرائیل».

مقامات آمریکایی گفتند یکی دیگر از گزینه‌های مورد بحث، گسترش تحریم های ایالات متحده علیه گروه‌های شهرک نشین شامل سازمان‌های مردم نهاد و نهادهای دخیل در ساخت شهرک‌ها و پاسگاه‌ها است. مقامات آمریکایی گفتند که این نشست برای بحث در مورد گزینه‌ها بود و هر تصمیمی - از جمله در مورد تحریم های احتمالی برای اسموتریچ و بن گویر - باید توسط بایدن اتخاذ شود.

"جلسه معاونان شورای امنیت ملی" شامل نمایندگان ارشد از سراسر آژانس‌های سیاست خارجی و امنیت ملی بود. این جلسه برای اولین بار توسط اکبر شهید احمد از هافینگتون پست در ایکس(توئیتر) گزارش شد. کاخ سفید از اظهار نظر خودداری کرد.