شناسهٔ خبر: 67742321 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

برداشت ۶۱۵ تن کلزا از مزارع همدان

همدان- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری( ۱۴۰۲- ۱۴۰۳)، ۲۰۵ هکتار از اراضی آبی شهرستان زیر کشت کلزا قرار دارد گفت: ۶۱۵ تن کلزا از مزارع شهرستان همدان برداشت شده است.

صاحب‌خبر -

رحمان ایرانپور روز شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه به طور میانگین حدود سه تن در هکتار کلزا از مزارع برداشت می‌شود افزود: با توجه به سطح زیر کشت، حدود ۶۱۵ تن دانه روغنی از مزارع همدان به مراکز خرید دولتی به منظور استحصال روغن تحویل داده شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان یادآور شد: مزایای کشت کلزا، از جمله بهبود ساختمان خاک، کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز مزارع، افزایش مواد آلی و ارتقای حاصلخیزی خاک است.

وی با تاکید بر اینکه کلزا از مهم‌ترین گیاهان زراعی است که از دانه آن برای تولید روغن استفاده می‌شود گفت: می‌توان کلزا را در تناوب با گندم و جو به عنوان یک محصول پاییزه اقتصادی کشت کرد.

ایرانپور با بیان اینکه هزینه اولیه برای کشت کلزا پایین‌تر از محصولات دیگر است خاطرنشان کرد: قیمت خرید تضمینی آن دو برابر قیمت گندم و از لحاظ اقتصادی برای کشاورزان به صرفه است.

وی اضافه کرد: روغن کلزا در مقایسه با روغن حاصله از سایر دانه‌های روغنی، به دلیل حضور اسیدهای چرب اشباع نشده، بدون کلسترول و از کیفیت غذایی بالایی برخوردار است.