شناسهٔ خبر: 67740907 - سرویس استانی
منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان:

نجات زاینده‌رود را از یاد نبرید

مونا فاطمی‌نژاد

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان زاینده‌رود را مسئله‌ای حیاتی برشمرد و تأکید کرد: وزارت نیرو نباید فراموش کند که نجات زاینده‌رود امری بایسته است. برای رفع کم‌آبی استان اصفهان باید به اقداماتی اساسی دست زد.

صاحب‌خبر -

منصور شیشه‌فروش با پیش‌بینی هوای مردادماه به ایسنا گفت: وضعیت کنونی گرما همچنان ادامه خواهد یافت. افزایش ۲ تا ۳درجه‌ای هوا در روزها و افزایش دمای کمینه‌ها دست‌کم تا پایان مردادماه ادامه دارد. این مسئله را نباید نادیده گرفت که وزش باد و فعالیت کانون‌های غبار و گرد نیز تکرار می‌شود.

او با توجه به وضعیت جوی، صرفه‌جویی در مصرف آب و برق را حیاتی دانست و توضیح داد: اکنون، به‌علت خشکی چاه‌ها و تأمین‌نشدن آب به ۳۶۵ روستا از طریق تانکر سیار آب‌رسانی می‌شود. برخی از روستاهای اصفهان در محدودۀ سد زاینده‌رود و غرب استان حتی از منابع آب پایدار برخوردار نیستند.

این مقام استانداری اصفهان افزود: در شهرستان‌های فریدون‌شهر. چادگان، بویین‌ و میاندشت و فریدن در غرب استان و از طرفی در نواحی شرقی، شمالی، جنوبی و مرکزی استان، یعنی اردستان، نایین، کاشان، شرق اصفهان، سمیرم، شهرضا، دهاقان، جرقویه، کوهپایه، هرند، ورزنه و نجف‌آباد با عنایت به وضعیت این روزها کمبود آب یک مسئله است.

 شیشه‌فروش به کاهش فشار آب در برخی نواحی استان اشاره و اضافه کرد: در شماری از نواحی شهری از جمله قسمت‌هایی از شهر اصفهان، چادگان، خور و بیابانک، ورزنه، انارک، جندق، فریدن، سمیرم، دهاقان و بسیاری از مناطق دیگر استان، مخصوصاً در آخر هفته‌ها با کاهش فشار آب روبه‌روییم.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان تأکید کرد: این نبود یا کمبود آب در حالی است که مردم استان اصفهان بر اساس سرانه مصرف در سطح کشور کمترین مصرف آب را دارند. آنچه بر شدت پیامدهای کم‌آبی در بخش‌های شرب، کشاورزی و فضای سبز افزوده است، بالارفتن دما و خشکی رودخانۀ زاینده‌رود محسوب می‌شود.

او یادآور شد که در پیامد این گرما و کم‌آبی مصائب دیگری هم به همراه داریم و گفت: خشکیدن درختان در شهرها و روستاهایی که در مسیر زاینده‌رود، در حاشیۀ رودخانه و مادی‌های شهر اصفهان قرار دارند، یکی از پیامدهای وضعیت فعلی است. این حاشیۀ موردبحث به ۳۰۰ کیلومتر می‌رسد و درختان آن کهن و چندساله هستند.

این مسئول استانداری اصفهان توجه به درختان را ضروری دانست و بیان کرد: درختانی که در کمربند فضای سبز شرق اصفهان و ناژوان واقع‌اند، به‌علت جریان‌نداشتن آب در رودخانۀ زاینده‌رود، افت آب چاه‌ها و تغییر کیفی منابع آب زیرزمینی آسیب‌پذیر شده‌اند و به‌ نوعی با تنش آبی روبه‌رو هستند. چنان‌که مدام با مسئلۀ برگ‌ریزان مواجه‌اند. همچنین آفات و وزش باد به‌راحتی به فروافتادن آن‌ها منجر می‌شود.

شیشه‌فروش در ادامه، مسائل پیوندخورده با گرما و آب را این‌گونه تبیین کرد: حدود هزار و ۶۰۰ هکتار از باغات ثمردار باغداران در حوضۀ زاینده‌رود و دیگر مناطق استان به‌علت جریان‌نداشتن آب در رودخانۀ زاینده‌رود، خشکی و کم‌آبی چاه‌ها، چشمه‌ها و قنات‌ها در معرض تنش آبی قرار دارند.

او زاینده‌رود را مسئله‌ای حیاتی برشمرد و تأکید کرد: وزارت نیرو نباید فراموش کند که نجات زاینده‌رود امری بایسته است. برای رفع کم‌آبی استان اصفهان باید به اقداماتی اساسی دست زد. برخی طرح‌های مطالعاتی مانند تأمین پایدار آّب در شهرستان‌های غربی هنوز اجرایی نشده است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: باید توجه داشت که مصوبات شورای عالی آب مبنی بر خودداری از بارگذاری در زاینده‌رود و جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه در بالادست این رودخانۀ ایران‌زمین هنوز در نوبت اجرا قرار دارند و وزارت نیرو اقدامی نکرده است.

 این مقام استان اصفهان گوشه‌هایی دیگر از مطالبات آبی مردم را برشمرد و خاطرنشان کرد: اعمال مدیریت یکپارچۀ زاینده‌رود، تأمین حقابه‌های قانونی، زیست‌محیطی، کشاورزی و فضای سبز در زاینده‌رود به‌طوری که مطابق با طومار شیخ بهایی باشد، ضرورت دارد. احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی جزء مطالبات مردم اصفهان و البته همۀ مردم ایران از وزارت نیرو است.

شیشه‌فروش بیان کرد: برای پیشگیری از اثرات و خسارات جبران‌ناپذیر کم‌آبی و خشکی رودخانه، تغییرات زمین، خیزش کانون‌های گردوخاک، خشکی درختان و باغات توجه به زاینده‌رود جدی است. تخصیص اعتبارات و اجرای طرح‌های تأمین آب و افزایش توان تولید برق از سوی وزارت نیرو در بخش آب و برق باید عملی شود.

انتهای پیام