شناسهٔ خبر: 67733261 - سرویس علمی-فناوری
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

۸۰ درصد مهارت‌آموزان فنی و حرفه‌ای جذب بازار کار می‌شوند

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه در دولت سیزدهم بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دوره آموزش مهارت داشتند که نسبت به مدت مشابه گذشته، ۳۲ درصد رشد داشته است گفت: حدود ۸۰ درصد از فعالیت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه ای، به اشتغال منجر می‌شود.

صاحب‌خبر -

عملکرد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در دولت سیزدهم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مهرداد عظیمی در برنامه صف اول شبکه خبر، عملکرد سازمان متبوعش در دولت سیزدهم را تشریح کرد.

سؤال: راهبرد‌های اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای طی دولت سیزدهم چه بود یعنی مهمترین کار‌هایی که باید انجام می‌شد چه بود؟
عظیمی: ابتدا ظرفیت‌های سازمان را معرفی می‌کنم و سپس عملکرد را می‌گویم. سازمان آموزش فنی و حرفه ای، بعنوان یکی از مهمترین کانون‌های توسعه سرمایه انسانی در کشور، یک سازمان با اصالت و ریشه دار است. سازمانی که بیش از ۴ دهه فعالیت دارد و امروز خدمات آموزش مهارتی ما به دو شکل دولتی و خصوصی به محضر مردم عزیز ارائه می‌شود. در بخش دولتی عدد ما الان رسیده است به ۶۵۷ مرکز دولتی که انشاالله هفته آینده دوشنبه، با حضور سرپرست محترم ریاست جمهوری جناب آقای دکتر مخبر و جناب آقای دکتر مرتضوی، وزیر محترم، دو مرکز را در دو استان خراسان شمالی و استان اردبیلل افتتاح خواهیم کرد و این عدد به ۶۵۹ مرکز خواهد رسید.

 
سؤال: وضعیت آمایش توزیع مراکز در استان‌ها چطور است؟
عظیمی: ما در تمام مراکز استان و در تمام شهرستان‌ها بحمدالله زیرساخت‌های آموزشی مهارتی امروز وجود دارد و شاید برخی از مراکز بخشی که در چند سال اخیر ارتقاء پیدا کردند و شهرستان شدند، مرکز مستقل نداریم که در کنار سفر‌های استانی شهید جمهور، ما یک عدد قابل توجه را مصوب کرده ایم. بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان که یکی از بخش‌های مهم این هزینه کرد بنا بود برای مراکز بخش و شهرستان‌هایی که نیاز است که زیرساخت ارتقاء پیدا کند، پیش بینی شده بود. در دل این مراکز دولتی، حدود ۴ هزار و ۸۰۰ کارگاه آموزشی داریم که حدود ۴ هزار و ۸۰۰ مربی متعهد و متخصص در بخش دولتی به جامعه هدف خدمت می‌دهند.

 
سؤال: در این واحد‌هایی که دولتی هستند به صورت مشخص چند تا هستند و چه کار‌هایی را انجام می‌دهند؟
عظیمی: این ۶۵۷ مرکز که ۶۵۹ مرکز خواهد شد، آموزش‌های مهارتی را به ۱۹ گروه هدف جامعه یعنی تمام مردم و تمام حوزه‌های هدف کشور را شامل می‌شود. چتر آموزش مهارت کشور در بخش دولتی تمام مراکز استان و تمام شهرستان‌ها را هم شامل می‌شود. یک زیرساخت فوق العاده‌ای است که زحمت آموزش مهارتی هم در غالب حدود بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ مربی در کشور این مسئولیت دارد دنبال می‌شود.


سؤال: از لحاظ آموزشی چه حوزه‌هایی را دربر می‌گیرد؟
عظیمی: یکی از مأموریت‌های مهم سازمان، تدوین استاندارد‌های آموزشی است که این استاندارد‌ها استاندارد‌های جهانی است و مطابق با سازمان جهانی کار تدوین می‌شود. در این بخش عملکرد سازمان فوق العاده است. ۱۱ هزار ۷۰۰ استاندارد آموزشی توسط همکاران من تدوین شد که می‌شود گفت ۱۱ هزار و ۷۰۰ رشته تحصیلی از طریق سازمان متناسب با نیاز مخاطب این آموزش‌ها دارد انجام می‌شود. درکنار این یکی از اقدامات شاخصی که هم می‌شود بعنوان ظرفیت معرفی کرد، هم بعنوان عملکرد برجسته کرد، مستحضرید تقریباً در یکی دو دهه اخیر بحث واگذاری امور به مردم یا مردمی سازی دولت خیلی مطرح شد. شاید در حوزه عملکردی وقتی ما بررسی می‌کنیم عملکرد یک وزارتخانه یا سازمانی را، بخشی از مدیران تصور این است که گوشه‌ای از فرآیند‌های کاری را یا خدماتی که ارائه می‌شود، اگر به مردم یا بخش خصوصی واگذار شود، این مصداق مردمی سازی است.

به عنوان مثال مشاغل شریف خدمات اداری را در جا‌های مختلف الان به پیمانکاران و بخش خصوصی واگذار کرده اند در همین سازمان صداوسیما هم اینطور است. اما به اعتقاد بنده و نگاه کلان نظام، این نیست، نگاه کلان نظام و رهبر معظم انقلاب این است که مأموریت ذاتی آن سازمان و یا آن وزارتخانه به مردم واگذار شود، این تمام هدف است. مأموریت ذاتی سازمان ما چه است، آموزش مهارتی است. اگر ما آموزش مهارت این امر مهم را به مردم واگذار کردیم، می‌توان گفت ما در حوزه مأموریتی و مردم سازی موفق عمل کرده ایم. با افتخار به محضر جنابعالی و مردم شریف گزارش می‌دهم که ما درحال حاضر بیش از ۳۶ هزار آموزشگاه آزاد را مجوز از فنی و حرفه‌ای گرفته اند. 


سؤال: اینها بیشتر در چه حوزه‌هایی هستند؟
عظیمی: آنها هم مثل ما آموزش‌های مهارتی را متناسب با نیاز مخاطب ارائه می‌کنند که درحال حاضر آن چیزی که در پروتابل سازمان ثبت عملکرد آنها، حدود ۲۳ هزار و ۷۰۰ آموزشگاه آزاد الان در کشور عملکردشان به ثبت رسیده است. در این بخش بیش از ۳۵ هزار مربی متعهد و متخصص داریم، این عدد عددی قابل توجهی است و نقطه افتخارآمیز آن اینجا است که درحال حاضر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای این افتخار را دارد که با صدای بلند اعلام کند که بیش از ۶۰ درصد از مأموریت آموزش مهارتی که سازمان دارد توسط بخش خصوصی و مردم دارد انجام می‌شود، یعنی همان آموزش‌های آزاد ما، که از این فرصت استفاده می‌کنم و به همه عزیزان خدا قوت می‌گویم و آنها عضو اصلی خانواده هستند.

 این یک الگو است، شاید درخواست من از رسانه ملی این است که این را هم دنبال کند، چون یکی از رسالت‌های رسانه ملی متناسب با منویات رهبر معظم انقلاب، آگاهی بخشی است. خوب است این امر مهمی که بار‌ها تأکید شده است و امروز مخاطب حق دارد که بپرسد که عملکرد سازمان‌ها در این بخش به چه شکلی است، سازمان فنی و حرفه‌ای قطعاً یک الگوی موفق خواهد بود. درکنار یکی از زیرساخت‌هایی که ایجاد شده است، باز هم این هم بعنوان زیرساخت و هم گزارش عملکرد است، ما درحال حاضر با تعامل بسیار خوبی که به درستی با صنایع بزرگ کشور و بنگاه‌های اقتصادی کشور، برقرار کرده ایم، بیش از ۴ هزار و ۱۶۲ واحد آموزشی جوار کارگاهی داریم، یعنی مرکز آموزش کنار صنایع ایجاد کرده ایم.

این علاوه بر آن ۴ هزار و ۸۰۰ کارگاه آموزشی است که در همه شهرستان‌ها و استان‌ها وجود دارد، این درکنار صنایع بزرگ است، یعنی آموزش درکنار خط تولید؛ که این الگو شاید به جرأت بگویم برخی از کشور‌های موفق و پیشرو در حوزه آموزش‌های مهارتی برخوردار هستند که این افتخار هم نصیب سازمان ما است که این راهبرد بزرگ را ما دنبال کرده ایم. در یکی دو سال اخیر به ویژه با صنایع بزرگ بعنوان مثال صنعت بزرگ خودروساز ما، ایران خودرو، سایپا و حتی بخش خصوصی خودروساز ما، مثل شایان دیزل، آرشام دیزل و اینها قرارداد امضاء کردیم و واحد آموزشی درکنار خط تولید آنها ایجاد شده است، تراکتورسازی تبریز که در سال گذشته افتتاح کردیم و این یک ظرفیت فوق العاده‌ای است که درکنار ظرفیت‌های بخش دولتی ما امروز می‌تواند به توسعه امر آموزش‌های مهارتی کمک کند. 


سؤال: ماحصل این کسانی که آموزش می‌بینند چقدر از آنها اشتغال پیدا می‌کنند، چون گاهی اوقات ممکن است آموزش بدهیم، اما اینها وارد چرخه تولید نشوند؟
عظیمی: وارد بخش دوم صحبت هایم می‌شوم. اینجا معرفی سازمان خیلی اجماعاً معرفی کردیم، خیلی وقت شما را نمی‌گیرم، وارد بخش دوم می‌شوم گزارش عملکرد سازمان. سازمان مأموریت‌های متعددی دارد، یکی از آنها آموزش مهارت است که در دولت سیزدهم، من لازم است عرض کنم که اگر من از عملکرد این دولت می‌گویم، خدایی ناکرده منکر زحمات گذشتگان به هیچ وجه نیستیم و همه عزیزانی که در کسوت مدیریت، همه همکاران عزیز من و همه عزیزانی که توفیق بازنشستگی پیدا کرده اند را خدا قوت می‌گویم، به هر حال این کار ادامه پیدا کرده است و به ما رسیده است و ما هم مکلف هستیم که کار را رو به جلو توسعه بدهیم.

در حوزه آموزش مهارت در دولت سیزدهم تا به امروز ما بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دوره آموزش مهارت داشته ایم که به نسبت مدت مشابه گذشته، در این بخش ۳۲ درصد رشد داشتیم. در بخش سنجش صلاحیت حرفه‌ای که یکی از موارد مهم سازمان است که ارتباط پیدا می‌کند به سؤال شما، ما بیش از ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر آمار ثبتی ما در سامانه پرتال ما است که بازهم به نسبت مدت مشابه ۴۲ درصد در این حوزه رشد داشته ایم. در بحث صدور مجوز‌های آموزشگاه‌های آزاد، درحال حاضر با فعالیت ثبت ۳۶ هزار آموزشگاه آزاد، هزار و ۱۹۴ درصد در این بخش ما رشد واگذاری امر به مردم را شاهد هستیم که عرض کردم الان ۶۰ درصد از مأموریت سازمان را دارند مردم و بخش خصوصی انجام می‌دهند. اما درخصوص سؤال شما، اول اینکه تعریف از شغل آن چیزی که معاونت مربوطه معاونت توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کردند، هر اقدامی که منجر به درآمد برای فرد شود، آن یک شغل محسوب می‌شود.

 بازهم براساس سنجشی که این عزیزان انجام دادند، جلسه‌ای که با آقای کریمی داشتیم، خود عزیزان گزارش دادند که پایش کرده اند، مجموعه فعالیت‌هایی که دستگاه‌های مختلف درون دولت و نهاد‌های حاکمیتی دارند انجام می‌دهند، آنها مرتباً مورد پایش و سنجش قرار می‌دهند که چه مقدار از این فعالیت‌ها هدایت شوند به سمت اشتغال یا منجر به اشتغال می‌شود. به گفته این عزیزان، تقریباً ۸۰ درصد از فعالیت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه ای، منجر به اشتغال می‌شود، عدد دقیق ۷۹ درصد است.


سؤال: یعنی ۷۹ درصد از کسانی که آموزش دیده اند، وارد کار شده اند؟
عظیمی: بله یعنی دارای درآمد می‌شوند. در همین جلساتی که در محضر همکاران شما در سازمان صداوسیما هستیم یا خودشان تشریف می‌آورند و گزارش می‌گیرند یا با مدیران کشوری می‌آیند و بازدید می‌کنند، خود عزیزان خبرنگار سؤال می‌پرسند از عزیزانی که الان دارند آموزش می‌بیند و وقتی می‌پرسند شما الان که آموزش می‌بینید، آیا الان دارای درآمد هستید، تقریباً عمدتاً می‌گویند بله ما از محل بستر‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و متناسب آموزشی که الان داریم می‌بینیم، درآمد به دست آورده ایم. یک مثالی عرض کنم، در یکی از سفر‌های استانی به استان فارس، پرواز ما ساعت ۱۱ شب بود، من حدود ساعت ۹ شب رفتم از یک آموزشگاه آزاد، چون این خیلی مهم است، چون آموزش آزاد یک شهریه از کسی که می‌آید آنجا و آموزش‌های مهارتی می‌بیند، دریافت می‌کند.

من وقتی آنجا بازدید کردم دیدم که ساعت ۹ شب آموزشگاه مملو از جمعیت و جوانان عزیزی بود که آنجا آموزش می‌دیدند اتفاقاً رشته جواهرسازی هم بود. از آنها پرسیدم که رشته تحصیلی شما چه است، عزیزی گفت که من فوق لیسانس الکترونیک هستم یا رشته‌های فنی و مهندسی و غیر فنی مهندسی. سؤال پرسیدم که چرا به سمت این رشته از آموزش‌ها آمدید، می‌گفتند به دو دلیل، یک علاقمندی و دوم درآمد. پرسیدم دوره شما چند ماهه است، گفتند دوره‌های تکمیلی حدود ۶ الی ۸ ماه است. باز پرسیدم شما چند ماه است که آموزش می‌بینید، گفتند ۴ یا ۵ ماه است و می‌گفتند ما تقریباً بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان الان براساس تولیدی‌هایی که انجام می‌دهیم دارای درآمد هستیم. 


سؤال: چه مهارت‌هایی را یاد می‌گیرند و به صورت مشخص شما چه رشته‌هایی را متمرکز شدید که اینها را آموزش بدهید؟
عظیمی: این شکل از آموزش‌های ما به دو صورت است، یا توسط ادارات و سازمان‌ها آموزش‌های درخواستی ما اعلام می‌شود و یا توسط افراد و یا میل شخصی افراد است. وقتی خروجی آموزش‌های ما در آن ۱۱ هزار و ۷۰۰ رشته تحصیلی، حدود ۸۰ درصد منجر به اشتغال می‌شود، تقریباً می‌شود گفت که ۸۰ درصد از رشته‌های تحصیلی ما می‌تواند فرد را دارای درآمد کند. عمده حوزه صنایع دستی ما و حوزه‌های مرتبط با کشاورزی. می‌دانید در چهار پوشه صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر، استاندارد‌های آموزشی ما تعریف می‌شود و عزیزانی که در هر بخشی می‌آیند و آموزش می‌بینند، یا مستقیماً وارد شبکه بازار کار می‌شوند یا اینکه به شکل فردی از طریق شبکه‌های اجتماعی که دراختیار آنها است، آن محصول تولیدی را که براساس آموزش‌هایی که دیده اند، تولید می‌کنند به فروش می‌رسانند و دارای درآمد می‌شوند.

 
سؤال: یعنی هم فناوری‌های نوین و هم موضوعاتی مثل صنایع دستی و ...، هر دو مورد؟
عظیمی: آموزش‌های متنوع تمام رشته ها، صنایع غذایی و ما افتخار داریم که در این سه سال بیش از ۵ هزار استاندارد آموزشی نوشته شده است. سال گذشته در هفته پژوهش ۲۶۰ استاندارد در حوزه مهارت‌های نو با حضور مقام عالی وزارت، به بهره برداری رسید و دراختیار مربیان ما قرار گرفت.

 
سؤال: صدور مجوز‌ها برای آموزشگاه‌هایی که بخش خصوصی می‌خواهد انجام بدهد، شما خودتان این را صادر می‌کنید؟
عظیمی: بله همه اینها توسط یک سامانه‌ای است که این هم جزء یکی از افتخاراتی است که یکی از کار‌های خوبی که در این دولت انجام شد، یک زمان صدور مجوز‌ها را کوتاه کردیم.

 
سؤال: یعنی نیازی نیست امضا‌های طلایی؟
عظیمی: اصلاً اینها کلاً برچیده شده است، کلاً الکترونیکی از طریق بستر فضای مجازی است. شاید در گذشته حدود ۶ الی ۸ ماه زمان می‌برد تا یک مجوزی صادر می‌شد، امروزه این به کمتر از یک هفته رسیده است، یعنی اگر بستر لازم را آن فرد تهیه کرده باشد، از زمانی که درخواست می‌دهد از طریق سامانه و از زمانی که به صدور مجوز منتهی می‌شود، کمتر از یک هفته زمان نیاز ندارد. عرض کنم که در بحث حوزه اشتغال، ۴ هزار و ۱۶۲ واحد آموزشی جهاد کارگاهی ایجاد کرده ایم، یکی از موضوعاتی که اینجا باید گفته شود و درخواست می‌کنم از عزیزان و مدیران در بخش‌های صنعتی و اقتصادی کشور، اولاً فرآیند ورود و جذب نیروی جدید، الان به شکل آزمون‌های مشابه استخدامی است که کتبی است که در این بخش مسائل متعددی وجود دارد، جای بحث فراوان دارد که خیلی وقت شما را نمی‌گیرم.

 اما خوشبختانه در این مدتی که با مدیران صنایع بزرگ وقتی صحبت کردیم و پیشنهاد دادیم که مسیر را عوض کنید، یعنی ورود نیرو به مجموعه خودتان را از مسیر فنی و حرفه‌ای دنبال کنید. مستحضرید آزمون‌های ما به شکل کتبی یا دانشی و عملی مهارتی است. ۲۵ درصد از نمره در بخش دانشی و کتبی است، ۷۵ درصد نمره در بخش عملی است. یعنی فردی که از فیلتر‌های آزمونی ما رد می‌شود، این یک فرد کارآزموده‌ای است که دارای مهارت است و مستقیماً می‌تواند به سمت شغل هدایت شود. دیگر نیاز ندارد مثل روش‌هایی که ما الان داریم اعمال می‌کنیم براساس حوزه‌های صنعتی کشور که بعد از برگزاری آزمون استخدامی، باز هم دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنیم، این دیگر نیاز نیست. موضوع بعدی که از اقدامات قابل توجهی که در این دولت انجام شد، اضافه کردن مفهوم شایستگی است به چرخه کار. یعنی ما در گذشته گروه داشتیم، حرفه و شغل، در این دوره جدید شایستگی را اضافه کرده ایم.

 این به جهت اینکه دنیای حال و آینده که دنیای فناوری است، موضوع شایستگی یک موضوع بسیار جدی است. نکته بعدی این است که نیاز ندارد یک فردی بیاید برای یک زمینه آموزشی که احساس نیاز می‌کند یا جایی می‌خواهد استخدام شود یا جایی می‌خواهد برای او منبع درآمدی باشد، بیاید تمام آن ابعاد آن رشته تحصیلی را آموزش ببیند، فقط شایستگی در یک حوزه‌ای را آموزش ببیند می‌تواند به سمت شغل هدایت شود که این یکی از اقدامات بسیار قابل توجه در این دولت بوده است. این هم کمک کرد به آن حوزه اشتغالی که عرض کردم. پس یکی اینکه ما این رشد ۳۲ درصدی در حوزه آموزش، ۴۲ درصد در حوزه سنجش صلاحیت، کمک کرد به ارائه اشتغال در جامعه، آن عدد ۸ که با افتخار این دولت به نام خودش به ثبت رساند، وقتی آقای کریمی، معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون، که متولی اصلی کار هستند، گزارش دادند چرا به این عدد رسیده اند و کاهش نرخ بیکاری به چه دلیلی بوده است، یکی از دلایل مهم را آموزش‌های مهارتی قلمداد کردند و این افتخار نصیب سازمان فنی و حرفه‌ای است.


سؤال: چه تعداد مجوز طی سه سال گذشته داده شده است برای آموزشگاه‌هایی که بخش خصوصی می‌خواهد راه اندازی کند؟
عظیمی: عرض کردم ما حدود ۳۶ هزار مجوز آموزشگاه آزاد را صادر کرده ایم، از این ۳۶ هزار ۲۳ هزار و ۷۰۰ عدد آنها فعالیت دارند.


سؤال: یکی از موضوعات دیگری که وجود دارد، سرباز ماهر است، این طرح در کجا انجام می‌شود، الان کیفیت کار چطور است؟
عظیمی: دوموضوع خیلی کلیدی است و بار‌ها شاید مطالبه مردم و مسئولان است. خوشبختانه ضمن تشکر از قرارگاه مهارت آموزی نیرو‌های مسلح، آقای سردار باقری و سردار زاده کمند که واقعاً پیگیر هستند، یکی از مجموعه‌های بسیار موفق و یکی از تعاملات سازنده ما با این مجموعه است که خبر‌های خوبی هم تقریباً در چند ماه گذشته رسانه‌ای شد. ما درحال حاضر سربازان وظیفه را قرارداد داریم و فکر می‌کنم سال گذشته حدود ۱۶۲ هزار اگر اشتباه نکنم آمار ثبتی ما در این حوزه بود که عدد قابل توجهی است. یعنی عزیزی که دوران سربازی را طی می‌کند، دارای مهارت می‌شود و می‌داند بعد از دوران مقدس سربازی دارای درآمد و یا صاحب شغل می‌شود.در این بخش ما درخواست دادیم امسال کادر وظیفه را هم اضافه کنیم آموزش‌های مهارت‌های نرم را هم برای خانواده‌ها اضافه کنیم و خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت و روز به روز این تعامل ما دارد بیشتر می‌شود و تقریباً بخش‌های مختلف نیرو‌های مسلح را دارد در بر می‌گیرد.

 در کنار این قراردادی که در سطح کلان هست تقریباً حدود یک ماه پیش با مجموعه محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم یک قرارداد امضا کردیم و قرار شد که برای هم خانواده‌های اون عزیزان و هم فرزندانشان آموزش‌های مهارتی را ان‌شاءالله دنبال کنیم در بحث طرح تابستانی مهارت هم اگر لازم شد توضیح می‌دهم.


سوال: بسیاری از کشور‌ها آموزش مهارت را از قبل از سنین مثلاً دانشگاه شروع می‌کنند مثلاً دانش‌آموز همین تابستان مهارت برای دانش آموزان به کجا انجامید؟
عظیمی: سؤال بسیار مهمی است که شاید بعضی از ما‌ خاطره داریم با طرح کاد سابق یک طرح موفق بود در سال گذشته یک قرارداد چند جانبه به امضا رسید که بخش‌هایی از کشور مثل وزارت آموزش پرورش، کمیته امداد، بسیج مستضعفین، بهزیستی و بخش‌هایی از کشور به ما افرادی را در این بازه سنی دوازده تا هجده سال تحت عنوان طرح تابستانی مهارت به ما معرفی کنند و آموزش‌های مهارتی توسط ما انجام بشود در شورای عالی اشتغال این موضوع به تصویب رسید و مقرر شد از محل تبصره هجده که متولی توزیع اعتبار وزارت محترم اقتصاد هست این طرح سه ساله که سال اولش سال گذشته اجرایی شد تامین اعتبار شود ما در سال گذشته به حمدالله به تعهدمان عمل کردیم و آمار ثبتی ما در سامانه پورتال سازمان عدد صد و پنج هزار نفر را به ثبت رساند یعنی ما صد و پنج هزار نفر را طبق تعهدمان بر اساس معرفی‌هایی که به سازمان انجام شد انجام دادیم ما آموزش مهارت دادیم.

 متاسفانه اعتبار لازم تامین نشد چرا به دلیل این که دوستانمان مدعی بودند که جنس اعتبار تبصره هجده به شکل تسهیلاتی است در حالی که ما این اعتبارات بنا بود صرف تهیه مواد مصرفی و حق الزحمه‌های مربیان کسانی‌که به هر حال درگیر طرح هستند حالا سال گذشته ما به طرح مان عمل کردیم امسال هم همین جا اعلام می‌کنم ما آمادگی لازم را داریم امیدوارم که ان‌شاءالله تمهیدات لازم را وزارت محترم اقتصاد ببیند و ان‌شاءالله این موضوع که طرح بسیار موفق است برای اوقات فراغت دانش‌آموزان و بازه سنی دوازده تا هجده سال ان‌شاءالله در کشور شاهد باشیم، اما اینجا اعلام می‌کنم آماده کامل را داریم که این طرح دوباره ادامه دهیم.


سوال: یعنی شما با وزارت آموزش پرورش وارد رایزنی شدید برای گسترش این طرح یا نه؟
عظیمی: با آموزش و پرورش ما دو بحث مهم داریم یک بحثی که از این مهم‌تر است با جناب آقای دکتر صحرایی مذاکره خیلی خوبی داشتیم معاون محترم ایشان  هم متناسب با توصیه رهبر معظم انقلاب بنا دارند که بخش عمده‌ای از این آموزش‌های خودشان را از آموزش‌های رسمی به شکل آموزش‌های مهارتی در واقع تغییر شکل بدهند و عدد قابل توجهی را پیش بینی کردند که ما در جلساتی که با عزیزان داشتیم و در کمیسیون‌های مربوطه در دولت پذیرفتیم که حدود تقریباً بین سیصد و پنجاه تا دویست هزار نفر را در سال ما آموزش بدهیم.


سوال: اینکه رقم خیلی کمی است در برابر شمار چند میلیون نفری دانش‌آموزان؟
عظیمی: عددی که ما در جلسات می‌شنیدیم از عزیزان آموزش و پرورش بنا بود که برای شروع طرح یک میلیون نفر را آموزش بدهند از ان یک میلیون نفر خوب مستحضرید که ممکن است بخش‌های مختلفی از کشور خود وزارت محترم آموزشو پرورش خودش زیر ساخت‌هایی دارد هنرستان فنی حرفه‌ای دارد، اما ما متناسب با معیار‌هایی که مد نظرشان بود به هر حال اینها یک چارچوب‌هایی داشتند و یک استاندارد‌هایی داشتند و در نهایت از ما خواستند که این مقدار را بپذیریم که ما با افتخار پذیرفتیم آمادگی داریم در سطح کلان آموزش و پرورش.


این طرح تابستانه مهارت متفاوت است یک بخشی از ان ورودی‌ها توسط وزارت محترم آموزش و پرورش است عرض کردم کمیته امداد بهزیستی و سایر نهاد‌های دیگر هم مقررشد خود بسیج مستضعفین قرار شد افرادی را معرفی کنند و این کار را هم کردند سال گذشته عرض کردم عدد صد و پنج هزار نفر را ما به ثبت رساندیم برای طرح تابستانه به هر حال کسانی که مشتاق بودند علاقه‌مند بودند، اما ان‌شاءالله اگر اون موضوع اعتبارش تامین بشود و این آمادگی را داریم و زیر ساخت فوق‌العاده‌ای در کشور اشاره کردم وجود دارد و ما هیچ محدودیتی برای این حوزه نداریم.


سوال: سازمان آموزش فنی حرفه‌ای برای مناطقی که کم برخوردار هست چه تدبیری اندیشیده، چون بسیاری از سرمایه گذاری‌هایی که می‌شود و بسیاری از تلاش‌هایی که می‌شود عموما تو شهر‌های بزرگ یا شهرستان‌ها با جمعیت‌های زیاد و البته برخوردار، نه ما مناطقی از کشور که کم برخوردار هستند آیا اون‌ها هم در حوزه کاری شما گنجانده شده؟
عظیمی: بله قطعا آن نوزده گروه هدفی که اشاره کردم دو گروه روستاییان و عشایر است و با افتخار و با افتخار این ماموریت را ما داریم دنبال می‌کنیم، عرض کردم چتر آموزشی مهارتی سازمان در تمام شهرستان‌ها و مناطق کم برخوردار به حمدالله وجود دارد البته ممکن است به لحاظ زیر ساخت یک تفاوت‌هایی داشته باشیم که آن هم از محل اعتبارات استانی و از محل اعتبارات سفر داریم آن را تقویت می‌کنیم نکته دوم در قالب واحد‌های سیار آموزشی از گذشته این دنبال می‌شده و یک طرح ما خدمت جناب آقای وزیر را هم دادیم ایشان استقبال کردند امسال اگر اعتبار تعیین شود ما یک واحد سیار آموزشی تخصصی فقط برای حوزه‌های صعب العبور مناطق کم برخوردار ان‌شاءالله پیش بینی کردیم.


سوال: یعنی یک واحد سیار یا واحد‌های سیار برای مناطق مختلف کشور؟
عظیمی: نه برای هر استان یک واحد سیار، عرض کردم ما در شهرستان‌های شاید به‌زعم حضرت‌عالی کم برخوردار هم واحد آموزشی الان وجود دارد، اما در کنار این زیر ساخت آموزشی ما به جهت اینکه ممکن است برخی از مناطق ما به خصوص مناطق عشایر نشین ما صعب العبورند شاید تردد برای عزیزان ما سخت باشد این واحد سیار آموزش مهارتی فقط می‌رود به اون مناطق خاص و نقطه‌ای سرویس مهارتی ارائه می‌دهد.

سوال: دیگر از موضوعاتی که نباید مغفول بماند آموزش به برای کسانی هستند که کم توان جسمی هستند، اما واقعیت قضیه می‌توانند در بعضی از حوزه‌ها بسیار کارآمد باشند و ما گزارشی در این زمینه داریم این را می‌بینیم بعد راجع به این ببینم که حضرت‌عالی چه تدبیری اندیشیده اید.
آقای عظیمی چه قدر آموزش دیده‌اند از کسانی که که ناتوانی جسمی دارند طی مثلاً سه سال گذشته؟
عظیمی: این سوژه جذاب که با هم دیدیم فکر می‌کنم در یکی از سفر‌های استانی حقیر باز هم فکر می‌کنم استان فارس بود فکر می‌کنم در مرکز آموزش خواهران که توفیق بازدید داشته‌ام در کارگاه سفالگری مان دیدم که این دختر خانم جوان با چه توانمندی آثاری را تولید کرده بود و به نمایش گذاشته بود در کنار ایشان یک خانم بزرگواری بودند که پرسیدم گفتند که ایشان مادر بزرگوار آن خانم هستند از مادر ایشان تشکر کردم و عرض کردم خدا خیرتون بده به هر حال با این درصد بالای معلولیت کار شما سخت است اشاره کردند هم نابینا و هم ناشنوا که آموزش چنین عزیز هم‌وطنی خیلی سخت و مشکل است چه برای خانواده چه برای کسانی که در بخش‌های مختلف کشور عهده دار این مسئولیت‌ها هستند خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم وقتی که مادر بزرگوار این دختر جوان اشاره کردند از من تشکر نکن از مربی ایشان از خانم جوانی که مربی بزرگوار ما در مرکز بودند گفتند از ایشان تشکر کنید.

 چون ایشان فرزند مرا که دارای معلول مطلق است به اینجا رسانده و ما افتخار داشتیم در همان سفر از مربی بزرگوارمان تقدیر کردیم به حمد الله یکی از افتخارات سازمان یکی از همان گروه‌های نوزده‌گانه‌ای که اشاره کردم به حوزه معلولین هست که در این بخش هم باز هم به دو شکل هم با سازمان محترم بهزیستی یک تعامل و همکاری بسیار خوب داریم هم عزیزانی که ممکن است به شکل فردی مراجعه کنند و درخواست دریافت آموزش‌های مهارتی داشته باشند را هم ما در یکی از گزارشاتی که درخواست می‌کنم در آینده پخش بشود یکی از کارگاه‌های ما که کامل آموزش مهارتی را دنبال می‌کند بخشی از ان‌ها در اثر آموزش‌های مهارتی یا دارای درآمد شده‌اند یا به سمت اشتغال هدایت شدند.


سوال: چه تعداد آموزش دادید؟
عظیمی: عددش را دقیقاً حضورذهن ندارم ولی جز همان عملکرد اشاره شده است.


سوال: جایگاه و آن وضعیتی که در برنامه هفتم برای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تعریف شده چطور هست؟
عظیمی: لازم است که به دو موضوع کلیدی اشاره کنم یکی سند بسیار مهم برنامه هفتم است، چون حقیر تقریباً توفیق دارم حدود ده ماهی هست که خادم سازمان شدم زمانی که مسئولیت حقیر ابلاغ شد و کار را به دست گرفتیم تقریباً برنامه هفتم داشت نهایی می‌شد رایزنی کردیم با نمایندگان محترم و کمیسیون تلفیق در برنامه هفتم و تشکر هم می‌کنیم در برخی از مصوبات بند‌هایی به آموزش فنی حرفه‌ای اختصاص دادند، اما این برای ما کافی نبود لذا از مسیر مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام موضوع را دنبال کردیم در دو کمیسیون تخصصی و کمیسیون عالی موضوع مطرح شد.

 دلایل توجیهی را ما آوردیم که بر اساس سیاست‌های ابلاغی کلان رهبر معظم انقلاب که فکر می‌کنم یکی از راهبرد‌های رسانه ملی هم دنبال کردن همین سیاست‌های کلان باشد آنگونه که شایسته است به آموزش‌های مهارتی توجه نشده در بحث‌های کارشناسی که انجام شد و در نهایت هم در کمیسیون تخصصی رای‌گیری شد و هم در کمیسیون عالی که دیگر همه اعضا حضور داشتند این موضوع مصوب شد و ما رای عدم انطباق گرفتیم یعنی این که کلان برنامه هفتم در بخش آموزش‌های مهارتی موضوعاتی که مورد رهبر معظم انقلاب بوده و سیاست‌های ابلاغی خیلی رعایت نشده.


سوال: الان به‌صورت صورت مشخص چه حوزه‌هایی را شما دنبال می کنید؟
عظیمی: من کلانش را عرض کردم خدمتتان که بخش‌های مختلفی که عرض کنم که یک بحث مفصلی است که خیلی نمی‌شود وقت شما را خیلی بگیرم، چون به بحث‌های دیگر باید اشاره کنم، اما خوشبختانه آنچه که به تصویب رسید این بود که دولت و مجلس مکلف شد بازنویسی کند برنامه هفتم را مجلس هم این موضوع مطرح شد و اون‌ها هم آن چیزی که مصوب شد این بود که یک لایحه پیشنهادی که مورد نظر سازمان هست ارائه بشود و این پیوست برنامه هفتم بشود که به حمدالله این اتفاق افتاد یکی از اقدامات قابل توجهی که باز هم سال گذشته انجام شد و این هم برای کلان کشور و آحاد مردم و همکاران عزیزم ممکن است مورد توجه قرار بگیرد تصویب اساسنامه سازمان بود که این اتفاق مهم عرض کردم اول عرایضم که سازمان ما حدود پنجاه سال سابقه فعالیت تا امروز اساسنامه نداشته و اساسنامه‌ای که تدوین شد هجده بند که بخش‌های مختلفی را مورد توجه داشت.

 از بحث کاهش ساعت کار مربیان، بحث رتبه‌بندی مربیان، بحث منابع مالی و بودجه‌ای و آنچه که کمک می‌کند به تحقق نهضت ملی مهارت و فراگیر شدن چتر مهارتی در کشور و توانمند سازی نیروی کار در کشور که این هم نکته کلیدی است به حمدالله در جلسات متعددی در مجلس محترم شورای اسلامی دنبال شد بعد از جلسات متعدد خوشبختانه تحت یک پروسه‌ای که مستحضر هستید که می‌رود به مجلس بعد میرود شورای محترم نگهبان برمی‌گردد، ابلاغ می‌شود به ریاست محترم جمهوری و بعد شهید جمهور هم ابلاغ کردند به ارکان دولت و در اواخر سال گذشته اساسنامه سازمان به تصویب رسید من جا دارد که از کمیسیون محترم آموزش به طور ویژه جناب آقای دکتر منادی ریاست محترم کمیسیون، جناب آقای حق وردی رئیس محترم کمیته و همه اعضای کمیسیون که کمک کردند تشکر کنم از شورای محترم نگهبان که همراهی کردند در تصویب و همه بخش‌های مختلف دولت.


سوال: در حوزه تحقق شعار سال چه کردید و چه برنامه‌ای در دستور کار دارید؟
عظیمی: حالا بخشی از بند‌های این اساسنامه ارتباط پیدا می‌کند و به شعار سال به مثال سه بندی که از ابتدای سال مستحضرید اساسنامه که تصویب شد شیوه نامه اجرایی اش هم در کمیسیون‌های مربوطه در دولت مورد بررسی قرار بگیرد و تایید بشود و برود در هیئت محترم وزیران اونجا ابلاغ بشود که در واقع در سه کمیسیون که از ابتدای سال ما مرتباً جلسه داشتیم و تشکر می‌کنیم از اعضای محترم کمیسیون‌های مختلفی که همراهی کردند به عنوان مثال یکی از بند‌ها این است که دولت مکلف می‌شود ان شاءالله از این پس نیم در هزار کل اعتبارات عمرانی تملک دارایی‌های کشور را صرف آموزش نیروی کار اون پروژه بکنند هم عدد قابل توجهی است هم در واقع هدف، هدف بسیار مقدسی است یعنی نیروی کاری که عمدتاً شاید در پروژه‌های مختلف، فصلی مشغول به کار می‌شدند بعد از اتمام پروژه اینها بیکار می‌شدند آن دستگاه اجرایی مکلف شده که نیم در هزار اعتبار اون پروژه را صرف آموزش مهارتی بکنند یا بند بعدی یک در هزار است مزد کارگران کل کشور توسط کارفرما‌ها صرف آموزش‌های مهارتی بشود که این هم، هم عدد قابل توجهی هست.


سوال: خودشان هزینه خواهند کرد؟
عظیمی: بله، از محل اعتباراتی که ابلاغ می‌شود یا باز هم دولت مکلف شد دو درصد از فروش کالای قاچاق را در طی سال محاسبه کند و ماهانه به حساب سازمان و هر یا سه ماه یکبار به حساب سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای واریز کند این منابع بودجه‌ای ما یکی از ضعف هایمان در سازمان مباحث بودجه‌ای بود حالا دوست دارم و دوست داشتم که فقط اخبار مثبت را امروز اعلام کنم، اما لازم است اشاره کنم که از یکی از موضوعات سازمان مباحث مالی بود که تقریباً نود و پنج درصد از بودجه سازمان فقط صرف حقوق و مزایا می‌شد و اون هم در واقع هم به ماموریت‌های ما آسیب می‌رسانند هم باعث گلایه‌مندی همکاران شده بود یکی از اقدامات باز هم قابل توجهی که در این دولت انجام شد رشد قابل توجه بودجه سازمان بود که اگر اشتباه نکنم عدد قابل توجهی است که واقعاً بیش از میانگین کلان دولت است که به همه وزارتخانه ابلاغ کرد هکه ان‌شاءالله این منابع بودجه‌ای می‌تواند به روند رو به رشد سازمان کمک کند.

 ما در بحث تحقق شعار سال یکی از برنامه‌های ویژه‌ای که ان‌شاءالله دنبال خواهیم کرد رشد پنجاه درصدی مراکز جوار کارگاهی که امسال پیش بینی کردیم خیلی خوشحالیم ما در واقع حدود اسفند ماه بود که جلسات راهبردی برنامه‌های سال ۱۴۰۳ را تدوین می‌کردیم و در جلساتی که داشتیم برگزار می‌کردیم احساس کردیم که این حوزه حوزه کلیدی است و هم نظام و هم رهبر معظم انقلاب در بحث آموزش‌های مهارتی کار گران خیلی توجه دارند و این می‌تواند به چرخه اقتصاد کشور و صنعت ما کمک کند و امسال هدف‌گذاری کردیم.


سوال: آیا در حوزه دیپلماسی آموزش هم کاری کردید؟
عظیمی: بله یکی از راهبرد‌های جدی ما کشوری که با این زیر ساخت حدود هشت هزار بیش از هشت هزار در بخش دولتی، بیست و سه هزار و هفتصد آموزشگاه آزاد، چهل هزار مربی متعهد و متخصص به عنوان توانمندی جمهوری اسلامی و این کشور داریم حیف است که این توانمندی به اقصی نقاط دنیا ارائه نشود باعث افتخار است که اینجا عرض کنم کشور‌هایی که شاید در ظاهر کشور‌های پیشرو در حوزه آموزش‌های مهارتی باشند الان مشتاقند که با ما تعامل کنند و برای اولین بار از هفت کشور آفریقایی هم دوره آموزشی مهارتی کشور برگزار  و  این خدمات به شکل مضاعف امسال دنبال خواهد شد.