شناسهٔ خبر: 67729386 - سرویس علمی-فناوری
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

به‌مناسبت روز جهانی ایموجی‌ها؛

شکلک‌هایی که به زبانی جهانی تبدیل شده‌اند

برخی می‌گویند؛ ایموجی‌ها بر جهان ارتباطات حکومت می‌کنند چرا که در دنیای در حال پیشرفت امروزی، تعداد کمی از نوآوری‌ها به اندازه آنها در مدت کوتاه بر روابط افراد تأثیر گذاشته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از لوپ نیوز، هر سال تا چند روز بعد از روز بزرگداشت ایموجی‌ها، مطالب و گزارش‌های مختلفی در این باره در رسانه‌ها منتشر می‌شود.
 
ایموجی‌ها، این نماد‌های کوچک و رنگارنگ از گستره زبانی فراتر رفته‌اند، به مکالمات دیجیتالی عمق عاطفی اضافه کرده‌اند و حتی یک جشن سالانه دارند. در واقع باید گفت؛ ایموجی‌ها به زبانی جهانی برای ابراز احساسات و کار‌ها تبدیل شده‌اند. 
 
یک عکس به اندازه هزار کلمه ارزش دارد
 
تصور کنید درباره آخرین خرابکاری خود در آشپزی به یکی از دوستانتان پیامک می‌فرستید. می‌توانید تایپ کنید «سعی کردم کیک درست کنم، اما موادش در فر ریخت و حالا انگار در آشپزخانه من بمب منفجر شده است» یا می‌توانید به سادگی چند ایموجی بفرستید: ️🧁️️️‍.
 
ایموجی‌ها احساسات و سناریو‌های پیچیده را فوراً منتقل و ارتباط را سریع‌تر و شهودی‌تر می‌کنند. آنها لایه‌ای از تفاوت‌های ظریف را به کلام شما در فضای مجازی اضافه می‌کنند و مبادلات روزمره را به مکالمه‌های پر جنب و جوش تبدیل می‌کنند.
 
ایموجی‌ها یک زبان جهانی هستند
 
در دنیایی با بیش از ۷ هزار زبان گفتاری، ایموجی‌ها یک مدل جهانی ارتباطی را ارائه می‌دهند. فرقی نمی‌کند در نیویورک باشید یا توکیو؛ لبخند زدن () یا نشانه انگشت شست بالا () برای همه قابل درک است.
 
این جذابیت جهانی، ایموجی‌ها را به ابزاری ضروری برای پر کردن شکاف‌های فرهنگی و زبانی تبدیل کرده است. آنها به افراد با پیشینه‌های مختلف اجازه می‌دهند بدون نیاز به ترجمه، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و احساسات را به اشتراک بگذارند.
 
طیف احساسی ایموجی‌ها
 
ایموجی‌ها فقط نماد‌های زیبا نیستند. آنها ابزار‌های عاطفی قدرتمندی هستند مثلاً یک ایموجی لبخند ساده که می‌تواند یک پیام سرد و رسمی را به پیامی گرم و دوستانه تبدیل کند یا حتی بالعکس، ایموجی اشتباه که می‌تواند منجر به سردرگمی یا حتی توهین شود. این را از هرکسی که به اشتباه به جای در پاسخ به خبری ناراحت‌کننده، یک ارسال کرده است، بپرسید. ایموجی‌ها به انتقال لحن کمک و ارتباطات دیجیتال را انسانی‌تر می‌کنند.
 
ایموجی‌های حیرت‌انگیز 
 
هر سال در اواسط ماه جولای، علاقه‌مندان به ایموجی در سراسر جهان روز جهانی آن را جشن می‌گیرند؛ این روزی است برای قدردانی از نقش ایموجی‌ها در زندگی امروزی. از مهمانی‌هایی با زمینه ایموجی گرفته تا پویش‌های شبکه‌های اجتماعی، روز جهانی ایموجی گواهی بر اهمیت فرهنگی این نماد‌های کوچک است.
 
سیر تکامل ایموجی‌ها
 
ایموجی از زمان آغاز به کارش در اواخر دهه ۱۹۹۰ راه زیادی را پیموده است. چیزی که به عنوان مجموعه‌ای از ۱۷۶ نماد اصلی در ژاپن شروع شد، به مجموعه‌ای از بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ ایموجی تبدیل شد که همه‌چیز را از حالات چهره گرفته تا غذاها، حیوانات، فعالیت‌ها و حتی حرفه‌ها پوشش می‌دهد.
 
کنسرسیوم «یونیکُد» سازمانی که مسئول استانداردسازی ایموجی‌هاست، به‌طور مداوم فهرست آنها را به‌روزرسانی می‌کند تا تغییرات اجتماعی و فراگیری را منعکس کند. این تکامل تلاش دارد تا همه کاربران بتوانند شکلک‌هایی پیدا کنند که برایشان کارآمدتر باشد.
 
ایموجی‌ها در فرهنگ عمومی
 
ایموجی‌ها به شکل غیرمنتظره‌ای در فرهنگ عمومی مردم نفوذ کرده‌اند. آنها در فیلم‌ها بازی کرده‌اند، از مُد الهام گرفته‌اند و حتی بر هنر و ادبیات تأثیر گذاشته‌اند. ایموجی‌ها چیزی بیش از نوعی تزئینات دیجیتالی هستند. آنها نماد‌های زمان ما هستند و نحوه تفکر، احساس و ارتباط ما را منعکس می‌کنند.
 
جنبه متفاوت ایموجی‌ها
 
بیایید جنبه عجیب و غریب ایموجی‌ها را فراموش نکنیم؛ چه کسی تعیین کرد که ما به یک ایموجی از میگویی که کلاه بر سر دارد نیاز داریم؟ یا یک روح که زبانش را بیرون آورده است؟ این ایموجی‌های عجیب و غریب و فانتزی به ما کمک می‌کنند طنز را به مکالمات روزمره‌مان تزریق کنیم. آنها به ما یادآوری می‌کنند که ارتباط همیشه نباید جدی باشد بلکه می‌تواند سرگرم‌کننده و خلاقانه نیز باشد.
 
میراث ایموجی‌ها
 
ایموجی‌ها انقلابی در نحوه برقراری ارتباط ما ایجاد و آن را آسان‌تر، گویاتر و بسیار سرگرم‌کننده‌تر کرده‌اند. بنابراین، دفعه بعد که یک متن، ایمیل یا توییت ارسال کردید، لزوم استفاده از ایموجی‌ها را به خاطر بسپارید چرا که آنها فقط یک نماد زیبا نیستند بلکه ابزاری قدرتمند هستند که همه ما را به هم متصل می‌کنند. 
 
در نهایت باید بگوییم ایموجی‌ها، هیروگلیف‌های امروزی هستند که احساسات و داستان‌های ما را در عصر دیجیتال حک می‌کنند و به همین دلیل همه ما باید قدردان وجود آنها باشیم.