شناسهٔ خبر: 67721088 - سرویس علمی-فناوری
منبع: اکونیوز | لینک خبر

«مادرخوانده هوش مصنوعی» هم آمد؛

استارتاپی که طی چهار ماه یک میلیارد دلاری شد - اکونیوز

اقتصاد ایران: ارزش استارتاپ مادرخوانده‌ی هوش مصنوعی به بیش از یک میلیارد دلار رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، فی‌فی لی، دانشمند مشهور حوزه‌ی کامپیوتر که به «مادرخوانده‌ی هوش مصنوعی» معروف است، استارتاپی به نام World Labs تأسیس کرده و تنها در چهار ماه، ارزشش به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است.

World Labs امیدوار است با استفاده از پردازش داده‌های بصری به شیوه‌ای شبیه انسان، هوش مصنوعی را قادر به استدلال پیشرفته کند. تحقیقات برای رسیدن به این شباهت انسانی هنوز درحال انجام است.

لی به‌خاطر دستاوردهایش در حوزه‌ی بینایی ماشین شناخته شده است. بینایی ماشین شاخه‌ای از هوش مصنوعی است و به کامپیوترها در تفسیر و درک اطلاعات بصری کمک می‌کند. لی در توسعه‌ی ImageNet (یک دیتابیس تصویری عظیم که برای تحقیقات مربوط‌به تشخیص اشیاء بصری استفاده می‌شود)، پیشرو بوده است. لی در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ ریاست بخش هوش مصنوعی گوگل کلاد را برعهده داشت و درحال‌حاضر به‌عنوان مشاور برای کارگروه هوش مصنوعی کاخ سفید فعالیت می‌کند.

فایننشال تایمز در گزارشش به‌نقل از یک سرمایه‌گذار می‌نویسد که World Labs درحال توسعه‌ی مدلی است که دنیای فیزیکی سه بعدی و اساساً ابعاد، مکان و کارکرد اشیاء را درک می‌کند.

استارتاپ World Labs تاکنون دو دوره جذب سرمایه داشته و از حمایت شرکت‌ سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر Andreessen Horowitz و صندوق هوش مصنوعی Radical Ventures برخوردار است. لی شرکت World Labs را در حالی تأسیس کرد که مرخصی نیمه‌وقت از دانشگاه استنفورد داشت، لی در مؤسسه‌ی Human-Centered AI متعلق به دانشگاه استنفورد کار می‌کرد.

لی در یک سخنرانی در ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت) درباره‌ی حوزه‌ی تحقیقاتی که استارتاپ او قصد پیشبردش را دارد بیشتر توضیح داد. این حوزه شامل الگوریتم‌هایی است که قادرند به‌طور واقع‌گرایانه تصاویر و متن را به محیط‌های سه‌بعدی گسترش دهند و بر اساس آن پیش‌بینی‌ها عمل کنند، مفهومی که با عنوان «هوش فضایی» شناخته می‌شود.

هوش فضایی می‌تواند کار در زمینه‌های مختلفی مانند رباتیک، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و بینایی ماشین را تقویت کند. اگر این قابلیت‌ها مطابق برنامه‌های بلندپروازانه‌ی لی به پیشرفت خود ادامه دهند، پتانسیل متحول کردن صنایع مختلف مانند مراقبت‌های بهداشتی و تولید را خواهند داشت.

سرمایه‌گذاری در World Labs نشان‌دهنده‌ی روندی است که در آن سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر مشتاقانه خود را با شرکت‌های هوش مصنوعی جاه‌طلب همسو می‌کنند. این اشتیاق با موفقیت غیرمنتظره‌ی OpenAI که به‌سرعت به ارزشی بیش از ۸۰ میلیارد دلار دست یافت، پررنگ‌تر شده است.