شناسهٔ خبر: 67717854 - سرویس فرهنگی
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

محرم از دیدگاه دولتمردان ترکیه

در کنار آیین‌های سوگواری و عزاداری محبان اهل بیت علیهم السلام در نقاط مختلف ترکیه، اکثریت مردم و مقامات این کشور در ابراز ارادت و احترام به ساحت سیدالشهداء علیه السلام وجه مشترکی دارند.  

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا؛ در کنار آیین‌های سوگواری و عزاداری محبان اهل بیت علیهم السلام در نقاط مختلف ترکیه، اکثریت مردم و مقامات این کشور در ابراز ارادت و احترام به ساحت سیدالشهداء علیه السلام وجه مشترکی دارند. 
در روز عاشورای حسینی امسال، آیین ویژه‌ای با حضور مقامات ترکیه در مجتمع ریاست جمهوری آنکارا برگزار شد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مراسم عاشورای حسینی گفت علاقه به اهل بیت فرمان پیامبرمان و یادگاری گرانبها از ایشان است، ملت ترکیه قرن‌هاست که سعی می‌کند از این یادگار پیامبر پاسداری کنند.
ماه محرم برای مسلمانان ماه رحمت و برکت است. بسیار خرسندم که در سفره عاشورا حضور یافته‌ام. سلام و صلوات خداوند بر پیامبرمان و اهل بیتش.
در روز عاشورای حسینی یکی از موضوعات اصلی مجلس ملی ترکیه هم مصیبت شهادت امام حسین علیه السلام بود.
محمت سعید یاز نماینده مجلس از حزب حاکم ترکیه با ربط دادن نسل کشی مسلمانان از سوی رژیم صهیونسیتی به جنایات منافقین و کفار بر اهل بیت پیامبر اسلام گفت در ۱۴۰۰ سال گذشته دشمنی با مسلمانان همواره ادامه داشته است ما همین الان هم شاهد نسل کشی مسلمانان از سوی رژیم صهیونسیتی هستیم، اما ببینید ایادی معاویه چه منافقین جنایتکاری بودند که پس از رحلت پیامبر اسلام به اهل بیتش هم رحم نکردند.
اکثریت جامعه اهل سنت ترکیه در روز عاشورای حسینی با پخت غذای نذری با نام عاشورا ارادت خود را به ساحت سیدالشهداء علیه السلام به نمایش می‌گذارند.
تعطیلی سراسری در روز عاشورای حسینی یکی از موضوعات مطرح در عرصه سیاست ترکیه است، احتمال دارد در آینده این طرح به شور و تصمیم گیری گذاشته شده و عاشورا روز تعطیل در سراسر ترکیه اعلام شود.

<div id="video-display-embed-code_11330068"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4286272/11330068?width=600&height=350"></script></div>

۱- رجب طیب اردوغان - رئیس جمهور ترکیه
۲- محمت سعید یاز - نماینده حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه