شناسهٔ خبر: 67704598 - سرویس اقتصادی
منبع: میزان | لینک خبر

اوج‌گیری تولید و توزیع سوخت مایع در تابستان/ روزانه ۲۶۵ میلیون لیتر سوخت مایع در کشور توزیع می‌شود

وزارت نفت افزون بر تأمین پایدار سوخت نیروگاه‌ها در روز‌های اوج مصرف برق و گرمای بی‌سابقه تابستان امسال، با وجود جهش مصرف بنزین و رسیدن رقم مصرف به ۱۴۷ میلیون لیتر در روز پیش از تاسوعای حسینی (۲۴ تیر) سوخت جایگاه‌های سراسر کشور را نیز تأمین و توزیع کرده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - به گزارش شانا، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم‌اکنون روزانه بیش از ۲۶۵ میلیون لیتر سوخت مایع در کشور توزیع می‌کند که به گفته جواد اوجی، وزیر نفت، ارزش سالانه آن حدود ۶۷ میلیارد دلار است که این عدد تقریباً ۲ برابر بودجه سالانه کشور در همه بخش‌ها می‌شود.

این موضوع در شرایطی است که کشور با جهش مصرف سوخت روبه‌روست و آمار‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نشان می‌دهد توزیع بنزین در روز پیش از تاسوعای حسینی به حدود ۱۴۷ میلیون لیتر بنزین رسیده است. در واقع، وزارت نفت افزون بر تأمین مشقت‌بار سوخت موردنیاز همه بخش‌ها ازجمله صنایع، حمل‌ونقل و... در عملیاتی شبانه‌روزی و بسیار فشرده، روزانه هزینه هنگفتی را صرف زنجیره تولید فرآورده از حفاری و تولید نفت گرفته تا پالایش و توزیع می‌کند و افزون بر آن، بخش قابل توجهی از این سوخت تولیدی به‌دلیل مصرف بالای خودرو‌ها و قاچاق سوخت در کشور هدر می‌رود.

وزارت نفت در اوضاعی که از سوی شرکت‌های ملی گاز و پخش فرآورده‌های نفتی، سوخت موردنیاز کشور در بخش حمل‌ونقل و نیروگاهی را در روند افزایش بی‌سابقه مصرف برق در گرمای طاقت‌فرسای تابستان امسال، بدون کمترین وقفه و کمبودی تأمین کرده، در عین حال پاسخ‌گوی توزیع سوخت در سفر‌های ایام پایانی تابستان و سوخت‌رسانی به زائران اربعین خواهد بود.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز از طرفی معتقد است مصرف غیراستاندارد سوخت خودرو‌ها در بخش بنزین تا روزانه ۴۰ میلیون لیتر و در بخش دیزلی تا روزانه ۶۰ میلیون لیتر هدررفت سوخت را بر پیکر صنایع پالایشی کشور تحمیل می‌کند.

وی همچنین به‌تازگی گفته است تغییر ساعات کاری موجب افزایش ۱۱درصدی مصرف بنزین در شهر تهران و افزایش ۶درصدی مصرف بنزین در کل کشور شده که این موضوع هم تحمیل بار اضافی بر صنایع پالایشی کشور، آن هم در شرایط مصرف بالای برق کشور، و لزوم تأمین سوخت نیروگاهی را به‌دنبال داشته است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، وزارت نفت اقدام‌های مؤثری را در زمینه تأمین پایدار سوخت در کشور به انجام رسانده است که افزایش ۱۳درصدی ظرفیت پالایشی، افزایش ۱۹.۶درصدی تولید بنزین، افزایش روزانه ۵۰ میلیون مترمکعبی ظرفیت فراورش گاز، افزایش یک هزار کیلومتری خطوط لوله نفت و فرآورده تکمیل طرح‌های افزایش ظرفیت پالایشی و افزایش کیفی محصولات پالایشگاه‌های نفت، افزایش ۸.۳درصدی تولید گازوئیل و افزایش ۱۸درصدی انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی ازجمله دستاورد‌های دوره ۳۳ماهه فعالیت دولت سیزدهم بوده است.

در دولت سیزدهم با افزایش خوراک نفت خام و میعانات گازی پالایشگاه‌ها، ظرفیت پالایشی کشور را با افزایش ۱۳درصدی از روزانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه به روزانه ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه رسانده است.

در طول این مدت همچنین با تکمیل طرح‌های افزایش ظرفیت پالایشی و افزایش کیفی محصولات پالایشگاه‌های نفت ازجمله تکمیل و بهره‌برداری از فاز دوم توسعه پالایشگاه آبادان به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، تکمیل و بهره‌برداری واحد تصفیه نفت‌گاز، یوتیلیتی، آفسایت و مخازن پالایشگاه اصفهان (فاز اول) با کیفیت یورو ۵ به میزان ۱۶ میلیون لیتر در روز به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار، تکمیل و بهره‌برداری از واحد تصفیه هیدروژنی نفت‌گاز پالایشگاه تبریز و سه طرح کیفی‌سازی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار، انجام تعمیرات اساسی و تکمیل ظرفیت عملیاتی پالایشگاه ۱۴۰ هزار بشکه‌ای ال‌پالیتو به ارزش ۱۱۰ میلیون یورو و صدور خدمات فنی - مهندسی به پالایشگاه‌های فراسرزمینی با فروش ۳ میلیون قلم کالای ایرانی، تکمیل طرح احداث پالایشگاه میعانات گازی آدیش جنوبی به ظرفیت ۶۰ هزار بشکه در روز به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار، تولید روزانه بنزین کشور بیش از ۲۰ میلیون لیتر و تولید روزانه نفت‌گاز یورو ۵ کشور بیش از ۱۸ میلیون لیتر افزایش یافته است.

حجم انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی نیز با خطوط لوله در پی استقرار دولت سیزدهم از روزانه ۳۴۸ میلیون لیتر به روزانه ۳۷۷ میلیون لیتر (در پایان سال ۱۴۰۲) رسیده است.

دولت سیزدهم همچنین در طول دوره نزدیک به سه ساله فعالیت خود، بیش از یک هزار کیلومتر خط لوله در قالب چهار پروژه مختلف آماده بهره‌برداری کرده که با راه‌اندازی این خطوط که درمجموع با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری به سرانجام رسیده، ۶۶۵ هزار بشکه به ظرفیت انتقال خطوط لوله کشور افزوده شده است.

آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد با تکمیل بعضی از طرح‌های بهینه‌سازی و اجرای طرح‌های افزایش ظرفیت پالایشی در پالایشگاه‌های کشور، میانگین تولید بنزین موتور کشور ۱۹.۶درصد و تولید نفت‌گاز کشور ۸.۳درصد رشد یافته است.

وزارت نفت، اما با افزایش جهشی و خیره‌کننده مصرف سوخت کشور پس از مهار شیوع ویروس کرونا و پس از آن ناترازی بین تولید و مصرف و مصرف روزافزون خودروها، تاکنون توانسته است با تلاش و همت شبانه‌روزی متخصصان، کارکنان و مدیران، جایگاه‌داران و رانندگان نفتکش در زنجیره توزیع سوخت کشور از پالایشگاه‌ها، انبار‌ها تا جایگاه‌های عرضه سوخت، توزیع سوخت را مدیریت کند و اجازه ندهد جریان سوخت‌رسانی در کشور حتی برای لحظه‌ای متوقف شود.

این وزارتخانه تاکنون افزون بر تأمین سوخت نیروگاهی کشور، سوخت موردنیاز خودرو‌ها و دیگر بخش‌های صنعتی و خدماتی در زمین، هوا و دریا را تأمین کرده و سوخت‌رسانی‌های ویژه در مناسبت‌های مختلف از جمله سفر‌های نوروزی، سفر‌های تابستانی، ایام اربعین و رخداد‌های طبیعی ازجمله سیل و زلزله را بدون کمترین کمبود و نارضایتی از سوی هموطنان در سراسر کشور انجام داده است.

انتهای پیام/