شناسهٔ خبر: 67702572 - سرویس علمی-فناوری
منبع: سینا | لینک خبر

کارشناس روند و آینده پژوهشی : همستر کامبت در ردیف بازیهای رایانه ای قرار نمی گیرد

صاحب‌خبر -

یک کارشناس گفت: مینی‌اپ «همستر کامبت» در تلگرام یک بازی رایانه‌ای نیست. چرا که بازی‌ها اهداف و قوانین مشخص دارند اما در فرایند گیمیفیکیشن، تنها مجموعه‌ای از وظایف امتیازدار یا پاداش‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری سینا، مهشید شهیدی، کارشناس روند و آینده پژوهشی با اشاره به پدیده‌های نوظهور گیمیفیکیشن گفت: درسال‌های اخیر، پدیده نوظهور گیمیفیکیشن با استفاده از مولفه‌های انگیزشی بازی و روش‌های طراحی بازی، موجب تحولات بسیاری در حوزه‌های غیربازی شده است. این مفهوم و عملکرد آن در زمینه‌های غیربازی به یک اقدام سریع در حال ظهور و یک گرایش مهم تبدیل شده است. درحال حاضر گیمیفیکیشن یا بازی‌وارسازی یکی از تکنیک‌هایی است که می‌تواند انگیزه را افزایش دهد و مشارکت کاربران را تقویت کند. در هفته‌های گذشته شاهد یکی از نمودهای مهم استفاده از گیمیفیکیشن در جذب مخاطب بوده‌ایم.
وی افزود: مینی‌اپ «همستر کامبت» در تلگرام به دلیل ترکیب منحصربه‌فرد سرمایه‌گذاری‌های رمزنگاری و گیمیفیکیشن توانسته مخاطبان زیادی را جذب کند و اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام را نیز تحت تاثیر قرار دهد. استراتژی‌های بازاریابی نوآورانه و مشارکت‌ها نیز نقش مهمی ایفا کرده‌اند. همستر کامبت با بهره گیری از روند رو به رشد گیمیفیکیشن و ترکیب آن با سرمایه گذاری‌های رمزنگاری، توانسته توجه میلیون‌ها کاربر را به خود جلب کند.
این کارشناس در ادامه گفت: این واقعیت که همستر کامبت در برنامه پیام‌رسان تلگرام یکپارچه شده است نیز به جذابیت آن می افزاید. این باعث می‌شود که کاربران بدون نیاز به دانلود برنامه جداگانه به آن دسترسی داشته باشند و بازی کنند. موفقیت همستر کامبت را می‌توان به چندین عامل کلیدی نسبت داد. مکانیک‌های گیم‌پلی بازی که به راحتی قابل درک است، آن را برای کاربران در هر سنی در دسترس قرار می‌دهد. علاوه بر این، جوایز و رقابت باعث ایجاد تعامل بین بازیکنان می‌شود.
شهیدی گفت: در این مینی اپ، بازیکنان می‌توانند با ضربه زدن روی آن امتیازهایی کسب کنند. سپس احتمال دارد بتوانند از این همستر برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مختلف استفاده کنند. اما ضربه زدن و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال تمام این فرایند نیست. به منظور افزایش تجربه بازی، کاربران همچنین می‌توانند در فعالیت‌های مختلف شرکت کنند و پاداش دریافت کنند. این ویژگی‌های اضافی باعث می‌شود بازیکنان برای کسب اطلاعات بیشتر بازگردند و گیم‌پلی را اعتیادآور و جذاب می‌کنند، همچنین باید توجه داشت، گیمیفکیشن بر روی مکانیک‌هایی تاکید دارد که باعث انگیزش و ترشح دوپامین می‌شود. در حقیقت از طریق فرایند زیر چرخه تمایل به بازی ادامه می‌یابد. حتی اگر همستر واقعا پولی به کاربر ندهد ، همین امتیاز ها و پاداش های مجازی نیز برای کاربران جذاب خواهد بود.
این‌کارشناس در پایان گفت: در مجموع می‌توان گفت این مینی‌اپ یک بازی رایانه‌ای نیست. چرا که بازی‌ها اهداف و قوانین مشخص دارند اما در فرایند گیمیفیکیشن، تنها مجموعه‌ای از وظایف امتیازدار یا پاداش‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در بازی‌ها احتمال شکست خوردن و برد و باخت، محل اعراب دارد در حالی که همان‌گونه که در این مینی اپ دیده می‌شود برد یا باخت اهمیت ندارد و همانگونه که مدیران پیام‌رسان تلگرام نیز تاکید داشته‌اند هدف از ایجاد آن، انگیزه‌سازی در افراد برای فعالیت در حوزه رمزارز و آشنایی با این محیط است. در پایان باید توجه داشت که علاوه بر ایجاد فرصت سرگرمی ممکن است، استفاده از این مینی‌اپ به دلیل نداشتن زیرساخت‌های قانونی و مطمئن، امنیت کاربران این برنامه را به خطر بیاندازد.

کپی لینک لینک کپی شد