شناسهٔ خبر: 67701120 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

اهدا خون؛ نذری به سبک عزاداران حسینی در سیستان و بلوچستان

زاهدان - ایرنا - پویش نذر خون همه ساله از ابتدای ماه محرم آغاز و تا پایان ماه صفر ادامه دارد که مردم نوع دوست سیستان و بلوچستان دهه اول محرم ماه موفق به اهدای یک‌هزار و ۹۳۴ واحد خون به نیازمندان شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ماه محرم و ایام عزاداری سیدالشهدا(ع) یکی از بزرگترین فرصت‌ها برای تبیین و ترویج کارهای فرهنگی در جامعه است و اهدای خون به عنوان یک کار نجات بخش می‌تواند در این ایام مورد توجه بیشتر جامعه قرار گیرد، فلسفه اصلی پویش نذر خون این است که در فرهنگ ایرانیان و به خاطر ارادت قلبی ایرانیان به مکتب حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، نذری دادن یک عادت دیرینه و از کارهای همه‌گیر در بین اقشار مختلف است که با علم به این مساله، اهدای خون برای نجات جان بیماران در بین مردم به عنوان یک نذر انسان دوستانه معرفی شده و تاکید زیادی بر افزایش مشارکت جوانان و بانوان در مراجعه به مراکز اهدای خون شده است.

پویش نذر خون هرسال شعار مخصوصی دارد که امسال شعار پویش نذر خون "اهدای خون، فرهنگ حسینی، نذر عاشقان" قرار گرفته تا بر اساس آموزه‌های عاشورای حسینی و تاکید اهل بیت بر ضرورت کمک‌رسانی به مردم، این حرکت بزرگ در ایام ماه محرم و ماه صفر انجام گیرد و صحنه‌ای از ایثار، نوعدوستی و انسجام ملی به تصویر کشیده شود.

در سیستان و بلوچستان با توجه به آمار بالای بیماران نیازمند خون ماهانه ۱۲ هزار واحد خون مورد نیاز استان است که از این میزان تنها ۵۰ درصد نیاز استان توسط اهداکنندگان بومی تهیه می‌شود

مردم سیستان و بلوچستان با اهدای خون جوهر وجودیشان نشان می‌دهند که انسانیت و نوع‌دوستی در استان از یاد نرفته و این‌گونه اقدامات برای کمک به بیماران بستری و نیازمندان به خون که تعدادشان در استان کم نیست نشان از فرهنگ حسینی شان است.

اهداکنندگان خون، ایثارگران زندگی‌بخش، با اهدای شیره جان خود بدون هیچ چشم‌داشتی یاریگر همنوعان خود می‌شوند و به آن‌ها زندگی دوباره می‌بخشند، براساس آمارها و گزارش‌های رسمی؛ سیستان و بلوچستان جز استان‌های پرمصرف خون در کشور است که مسوولان آمار بالای بیماران تلاسمی، تصادفات، بیماران هموفیلی را عوامل اصلی آن می‌دانند.

بیماران تالاسمی، هموفیلی‌ها، دیالیزی، تصادفی آنانی که نیازمند جراحی‌های بزرگ اعم از قلب، کلیه، مغز استخوان و زنان، مبتلایان به بیماری‌های خونریزی دهنده، نوزادان مبتلا به زردی ناشی از ناسازگاری خون مادر و جنین، کم‌خونی‌های مزمن مصرف‌کنندگان اصلی خون و فرآورده‌های آن هستند که در سیستان و بلوچستان بیشترین میزان مصرف خون مربوط به بیماران تالاسمی می‌شود.

نذرخون؛ نذری به سبک عزاداران حسینی در سیستان و بلوچستان

افزایش ۱۸ درصدی اهدای خون در سیستان و بلوچستان

براساس گزارش‌ها سال ۱۴۰۲ با مجموع ۵۵ هزار و ۳۳۵ اهدای خون در سیستان و بلوچستان به پایان رسیده است؛ در این سال ۷۰ هزار و ۴۲۱ مراجعه به مراکز خونگیری سطح استان داشتیم که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۱.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد همچنین بانوان در سال ۱۴۰۲ مشارکت ۷.۱۴ درصدی داشته‌اند؛ همچنین براساس آمارها میزان اهدای خون در سه ماهه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در سیستان و بلوچستان با توجه به آمار بالای بیماران نیازمند خون ماهانه ۱۲ هزار واحد خون مورد نیاز است که از این میزان تنها ۵۰ درصد نیاز استان توسط اهداکنندگان بومی تهیه می‌شود این رقم نشان می‌دهد این استان از نُرم بی نیازی به خون و فرآورده های خونی بسیار فاصله دارد به همین دلیل برای رفع نیاز خونی استان از استان‌های معین خون وارد می‌شود.

به گفته حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون از ابتدای سالجاری استان کهگیلویه و بویراحمد با رشد نزدیک به ۵۲ درصدی بیشترین افزایش را در آمار اهدای خون به خود اختصاص داد و سیستان و بلوچستان با بیش از ۳۲ درصد رشد و استان مرکزی با بیش از ۲۸ درصد رشد اهدای خون در رتبه‌های دوم و سوم ایستادند، با این وجود میزان بالای مشارکت مردم در امر اهدای خون نسبت به سال‌های گذشته اما با توجه به وجود سه هزار و ۳۰۰ بیمار تلاسمی ماژور و یک‌هزار و ۲۰۰ بیمار هموفیلی در سیستان و بلوچستان سبب شده این استان همچنان نیاز مبرمی به خون‌های اهدایی داشته باشد و با توجه به اینکه بیماران تالاسمی هر هفته یا هر ۲ هفته نیازمند دریافت خون دارند و از مصرف‌کنندگان همیشگی خون به شمار می‌روند استان همواره با کمبود ذخایر خونی مواجه است.

حضور جوانان در سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان برای اهدای خون با الگو گرفتن از فداکاری‌ها و از خودگذشتگی‌های اهل بیت‌(ع) و با هدف رفع نیاز بیماران به خون و فرآورده‌های خونی در دهه اول محرم بسیار قابل توجه است.

بیشتر بخوانید:

اهدا کنندگان متشکریم؛ نمایش همدردی به‌ سبک سیستان و بلوچستان

بیماران سیستان و بلوچستان چشم انتظار اهدای خون هستند

اهدای خون؛ التیام بخش دردهای ناخواسته

نذرخون؛ نذری به سبک عزاداران حسینی در سیستان و بلوچستان

مراجعه بیش از ۲ هزار نفر به پایگاه انتقال خون در شب‌های محرم

به گفته مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان ۲ هزار و ۵۲۱ نفر از ابتدای ماه محرم به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کرده‌اند که از این تعداد یک‌هزار و ۹۳۴ نفر موفق به اهدای خون شدند.

ابوالحسن صفدری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تسلیت ایام سوگواری شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین و قدردانی از حضور چشم‌گیر اهداکنندگان خون در ماه محرم در مراکز خونگیری افزود: در شب تاسوعای حسینی، ۳۲۸ نفر در مراکز اهدای خون سیستان و بلوچستان پذیرش و از این تعداد ۲۵۸ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی ادامه داد: در شب عاشورای حسینی، ۴۲۲ نفر در مراکز اهدای خون سیستان و بلوچستان پذیرش و از این تعداد ۳۳۵ نفر موفق به اهدای خون شدند.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه ۶ مرکز ثابت خونگیری در شهرستان‌های زاهدان، زابل، ایرانشهر، سراوان، خاش و چابهار در ماه محرم در استان فعال هستند بیان کرد: علاوه بر پایگاه‌های ثابت انتقال خون در این شهرستان‌ها ۲۵ تیم سیار نیز در این ایام در شهرها خونگیری انجام می‌دادند.

وی تصریح کرد: بیشترین گروه خونی اهدا شده در ایام محرم را گروه خونی O مثبت به خود اختصاص داده که از مجموع اهدا کنندگان یک‌هزار و ۵۹ نفر اهدا کننده مستمر بودند ۶۳۶ نفر اهدا کننده مستمر با سابقه و همچنین ۲۳۹ نفر برای اولین بار برای اهداء خون به مراکز مراجعه کردند.

صفدری با بیان اینکه روزانه ۳۵۰ واحد خون و فرآورده‌های خونی در سیستان و بلوچستان مورد نیاز است، خاطرنشان کرد: میزان خون‌های نذر در ایام محرم ممکن است فقط نیاز ۲ روز استان را برطرف کند که ضروری است مردم نوع دوست استان بیشتر نسبت به این امر خداپسندانه اقدام کنند.

وی نیاز به خون و فرآورده های خونی یک نیاز همیشگی است و اهمیت اهدای خون و استمرار آن در تمام ایام سال احساس می‌شود خاطرنشان کرد: بیماران و مصرف کنندگان دائمی خون همواره به خون سالم و کافی نیازمند هستند به همین دلیل مردم می‌توانند انتقال خون را برای مهیا کردن این ماده حیاتی یاری کنید.