شناسهٔ خبر: 67686004 - سرویس علمی-فناوری
منبع: ایرنا | لینک خبر

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه اصفهان:

عزای حسین (ع)، موجب طهارت روحی جوانان و دانشجویان می‌شود

تهران- ایرنا- مسئول نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه اصفهان گفت: عاشورا آب طهوری است که راه خود را باز می‌کند و عزای حسینی (ع) موجب طهارت روحی دانشجویان می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در طول تاریخ جوانان نقش پررنگ و اثرگذاری داشتند. اولین شخصی که دعوت پیامبر (ص) را پذیرفت حضرت علی (ع) بود که در سنین جوانی اسلامی را پذیرفت و تا پایان عمر در راه اسلام و دفاع از حقانیت گام برداشت. اشخاصی همچون بلال، عمار و یاسر نیز در دوران جوانی دین اسلام را پذیرفتند و مسلمان شدند. در واقعه عاشورا نیز شاهد نقش آفرینی حضرت علی اکبر(ع) و قاسم (ع) بودیم که نقشی پررنگ و اثرگذار داشتند و در دفاع حق علیه باطل به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

مسئول نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره چگونگی تبیین حادثه عاشورا به نسل جوان اظهارداشت: عاشورا و مناسک عاشورایی از جمله مناسک آئینی است که از ابعاد مختلف می توان به آن پرداخت و ظرفیت متعالی برای هدایت انسان‌ها دارد.

حجت الاسلام مهدی مستاجران در افزود: جامعه شناسان کشور معتقدند حادثه عاشورا ابعاد مختلفی دارد که می‌توان آنها را برای مخاطبان در سنین و موقعیت‌های مختلف مطرح کرد و اینطور نیست که بگوییم عاشورا حوزه تک ساحتی دارد.

وی تاکید کرد: حادثه عاشورا برای اقشار مختلف در سنین‌های متفاوت در طول تاریخ جذاب بوده است و به دلیل این جذابیت، مرتب نوآوری و بازخوانی جدید می‌شود و محتوای آن در قالب‌های جدید به مخاطب تزریق می‌شود.

حجت الاسلام مستاجران با بیان اینکه مخاطب جوان، شور جوانی، حماسه جوانی و دلدادگی به حرف‌های بزرگ دارد، گفت: جوانان شیفته انسان‌های متعالی و عدالت خواه هستند و از وجود انسان‌هایی که حریت دارند لذت می‌برند و این ویژگی‌ها در حادثه عاشورا و روح امام حسین (ع) و همراهانش در واقعه کربلا موج می‌زند. این وظیفه ماست که این روحیات را به خوبی برای نسل جوان تبیین کنیم.

عزای حسین (ع)، موجب طهارت روحی جوانان و دانشجویان می‌شود

وی با تاکید بر اینکه مناسک عاشورایی برای جوانان جذاب است گفت: بسیاری از کارها در هیات‌های مذهبی از صدر تا ذیل توسط جوانان اداره می‌شود، مداحان و طلاب جوان در هیات‌ها حس همگرایی خوبی با فضای عاشورا دارند و می‌توان گفت عاشورا تنها مناسک آئینی است که تبین آن برای جوان سخت نیست.

مسئول نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه اصفهان درباره گنجاندن حادثه عاشورا در واحدهای درسی دانشگاهی، گفت: عاشورا را نباید در قالب های بروکراتیک معمول و کلاسیک دانشگاهی قرار دهیم به این صورت که واحد درسی دانشگاه باشد زیرا فضای عاشورا می‌تواند برای سطح‌های مختلف دانشگاهی نظیر کارشناسی، کارشناسی ارشد؛ رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی برداشت متناسب با رشته برای دانشجویان داشته باشد و نمی توان قالب مشخص و برنامه مشخص برای آن تعیین کرد.

حادثه عاشورا را می توان در مجموعه‌های فرهنگی دانشگاه بیاوریم که برای جوانان جذاب باشد.

وی بیان کرد: در دانشگاه‌ها مشکلی برای توسعه هیات‌های مذهبی نداریم و در واقع تنها مجموعه‌هایی هستند که دانشجویان به صورت خودجوش و بدون درخواست کمک مالی و با همکاری استادهای دانشگاه اداره می‌شود. البته باید بیشتر کار کنیم و هیات‌ها را در متن دانشکده‌ها ببریم.

مسئول نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه اصفهان گفت: عاشورا آب طهوری است که راه خود را باز می‌کند و موجب طهارت روحی دانشجویان می‌شود.

عزای حسین (ع)، موجب طهارت روحی جوانان و دانشجویان می‌شود

وی درخصوص درس عاشورا به جوانان گفت: مهمترین درس عاشورا روحیه عدالت طلبی و عدالت خواهی است و اینکه انسان عمر خود را برای متاع قلیل دنیا هدر ندهد و بداند ارزش انسان متعالی‌تر از روایتی است که تمدن امروز غرب از او به عنوان حیوان پیشرفته یاد می کند.

حجت الاسلام مستاجران گفت: انسان موجودی است که حرکت او می‌تواند تاثیر بزرگ در عالم داشته باشد، همچون عاشورا که در زمان و مکان محدود رخ داد اما کل عالم را تحت تاثیر قرار داد زیرا روح متعالی امام حسین (ع) در آن جاری است و این امر جذابیت ویژه‌ای برای نسل جوان داد.