شناسهٔ خبر: 67679376 - سرویس اقتصادی
منبع: ایمنا | لینک خبر

دستیار مردمی سازی رئیس سازمان مالیاتی:

۵ گام دولت سیزدهم برای مردمی سازی مالیات/ حق انتخاب مودیان درباره مصارف مالیاتی

دستیار رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: با نشانه دار کردن مصارف مالیاتی، مردم در جریان هزینه‌کرد مالیات‌های پرداختی خود قرار می‌گیرند و این سبب اعتماد و اطمینان آنها به سازمان امور مالیاتی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت اقتصاد، حمید بهزادی، در خصوص نشانه دار کردن مصارف مالیاتی اظهار کرد: نیمی از مصارف بودجه کشور را درآمدهای مالیاتی پوشش می‌دهد و این شامل حقوق و دستمزدها، هزینه‌های درمانی که دولت در اختیار بیمارستان‌ها، بخش درمان، بخش آموزش رایگان و حمایت از نخبگان و بسیاری از موارد دیگر قرار می‌دهد، می‌شود.

وی افزود: عدالت اولویت قانون نویسی برای مالیات و هم اجرای قوانین این حوزه در دولت سیزدهم بوده، از این جهت بیشترین مالیات از افراد پردرآمد و ثروتمند دریافت شده است، به این معنا که حدود یک‌سوم از درآمد مالیاتی کشور از ۸۰۰ شرکت خصوصی و خصولتی دریافت و بخش مشاغل و اصناف مالیات کمتری پرداخت می‌کنند؛ اما باز هم اصناف و مشاغل در تأمین منابع مالیاتی نقش خود به خوبی ایفا کرده و دولت را تنها نگذاشتند.

دستیار رئیس سازمان امور مالیاتی بیان کرد: در سال‌های اخیر اهمیت نقش مالیات در تأمین بودجه برای توسعه کشور با عبور از وابستگی به نفت مشخص شده اما آنچه که کمتر به آن پرداخت شده گزارش مصارف این منابع به مردم است، البته برای ارائه این گزارش‌ها مقاومت‌هایی نیز هست؛ اما اتفاقی که در دولت سیزدهم افتاد این بود که یکی از برنامه‌های سازمان گزارش به مردم برای مصارف مالیاتی‌های پرداخت شده بود و این مهم با موفقیت انجام شد.

بهزادی گفت: با شفاف شدن هزینه‌های مصارف مالیات، پروژه‌های عمرانی با کمک مالیات در حال اجرا و یا تکمیل هستند از جمله طرح‌های عمرانی که با بودجه مالیاتی در شهرداری‌ها در حال تکمیل هستند که با توجه به این هدف سازمان امور مالیات، این موارد باید رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی شود.

دستیار رئیس سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: دولت سیزدهم برای مردمی سازی مالیات، ۵ گام مهم برداشت، گام اول عبور از درآمدهای نفتی به سمت درآمدهای پایدار است، به گونه‌ای که اکنون نیمی از بودجه را مالیات تأمین می‌کند. گام دوم این بود که این مالیات را از شرکت‌های دولتی بزرگ با وضع پایه‌های مالیاتی جدید برای کاهش فشار بر مردم تعریف کند که سبب شد تا مشاغل و اصناف و مودیان خرد این بار را کمتر بر دوش گرفتند؛ اما باز هم به این سازمان کمک کردند.

وی در تشریح گام سوم اذعان کرد: گام بعدی و سوم سازمان امور مالیاتی این بود که برای مودیان خرد مالیات ستانی را ساده کرد و این به کمک ابزارهایی چون تبصره ماده صد انجام شد، به گونه‌ای که بسیاری از مودیان خرد، مالیات تعیین شده سیستمی را پذیرفتند که البته همچنان این مساله نیاز به کار کارشناسی دارد تا به طور کلی مودی خرد با سازمان و نظام مالیاتی دچار چالش نشود.

بهزادی بیان کرد: در گام بعدی، یعنی چهارم، دولت سیزدهم درباره مالیات دریافت شده از مردم در خصوص مصارف در حوزه‌های مختلف از جمله تکمیل پروژه‌های عمرانی و یا هزینه‌کرد در بخش آموزش رایگان گزارش داده و آنها را در جریان می‌گذارد و این سبب دید مثبت به نظام مالیاتی در کشور از سوی مردم می‌شود. به عنوان مثال چگونگی پرداخت طلب گندمکاران از دولت و اجرای تبصره ۸ قانون هدفمندی یارانه‌ها که توسط مالیات‌ها پرداخت شد.

دستیار رئیس سازمان امور مالیاتی در خصوص گام پنجم سازمان امور مالیاتی نیز گفت: گام پنجم به عنوان آرزوی دیرینه همه نخبگان و فعالان حوزه مالیاتی، این بود که مردم خود می‌توانند جای هزینه‌کرد مالیاتشان را تعیین کنند؛ یعنی یکی از انگیزه‌های مالیات دادن مردم و محرک پرداخت آنها برای پرداخت مالیات و اینکه باید نقش و نحوه مشارکتشان را در اقتصاد بدانند، مودیان خرد عمدتاً مشاغل مشمول تبصره ماده صد هستند و مالیاتی که برای آنها محاسبه می‌شود، در صورت عدم اعتراض این امکان برای آنها ایجاد می‌شود تا یک طرح عمرانی را در یک استان انتخاب و تصمیم به هزینه‌کرد مالیات پرداختی خود در آن پروژه شوند که البته مقاومت‌هایی نیز شکل گرفت؛ اما طبق آئین‌نامه‌ای که به تصویب هیأت وزیران رسید و با هماهنگی وزارت اقتصاد و سازمان برنامه‌وبودجه این طرح به مرحله اجرایی رسید.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در ابتدای راه مردمی سازی مالیات هستیم و برای به ثمر نشستن این مساله باید صبور بود؛ اما افتخار داریم که در دولت سیزدهم به مردم به عنوان اینکه باید کمک‌کننده به دولت نگاه نکردیم، بلکه به مردم به عناصر فعال در حکمرانی نگاه کردیم که منشأ قوانین و ساز و کارهای مهمی شد.