شناسهٔ خبر: 67679327 - سرویس فرهنگی
منبع: تابناک | لینک خبر

دهه طلایی تلویزیون: بازخوانی سریال‌های ماندگار محرم در دهه ۸۰

عمده آثار ماندگار تلویزیون در دهه هشتاد تولید شده‌اند که تعدادی از آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک فرهنگی؛ دهه هشتاد یکی از دهه‌های طلایی تلویزیون در تولید سریال‌های ماندگار و فاخر است. تولید سریال‌های مناسبتی ویژه ایام عزای سالار شهیدان یکی از کارویژه‌های تلویزیون در این دهه است که منجر به ساخت آثاری ماندگار در این حوزه شده است. آثار تلویزیونی محرم در ایران نه تنها بخش مهمی از فرهنگ مذهبی کشور را نمایان می‌کنند، بلکه با روایت داستان‌های تاریخی و دینی توانسته‌اند مخاطبان زیادی را به خود جذب کنند. در این یادداشت، به بررسی کوتاه پنج سریال برجسته محرم که از محبوبیت بالایی برخوردار بوده‌اند می‌پردازیم.

سفر سبز
سریال «سفر سبز» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تولید سال ۱۳۸۱، یکی از سریال‌های مطرح دهه ۸۰ شمسی است. داستان این سریال درباره پسری به نام مایکل است که در کودکی از ایران خارج شده و در خانواده‌ای مسیحی بزرگ می‌شود. او بعدها در جستجوی خانواده اصلی خود به ایران باز‌میگردد و در جستجوی معنویت و حقیقت، سفری درونی را آغاز می‌کند که او را به امام حسین (ع) و واقعه عاشورا نزدیک می‌سازد.
داستان جستجوی معنوی یک فرد غیربومی و تغییرات روحی و دینی او، جذابیت و تازگی خاصی به سریال بخشیده و حضور چهره‌های محبوبی همچون پارسا پیروزفر، امین تارخ و لادن مستوفی در نقش‌های اصلی ارتباط عاطفی قوی میان این اثر و مخاطبانش برقرار کرده بود. محمدحسین لطیفی با سبک خاص خود و حسن سلیقه‌اش در انتخاب بازیگرهای این قصه توانست اثری ماندگار و دوست داشتنی برای مخاطبان تلویزیون خلق کند.

مختارنامه
سریال «مختارنامه» به کارگردانی داوود میرباقری که بین سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸ تولید و در سال ۱۳۸۹ پخش شد، به زندگی و قیام مختار ثقفی می‌پردازد. مختار پس از واقعه عاشورا به خونخواهی امام حسین (ع) و یارانش برخاست. این سریال با تحقیقات دقیق تاریخی و استفاده از منابع معتبر، وقایع را به شکلی دقیق و مستند به تصویر کشیده است. داوود میرباقری با استفاده از تکنیک‌های سینمایی و انتخاب بازیگران مناسب، توانست سریالی پرمخاطب و تاثیرگذار خلق کند.
مختارنامه محبوب‌ترین سریال عاشورایی تلویزیون است و توانسته مخاطبان غیرایرانی را هم تا حد بسیار زیادی به خود درگیر کند. این سریال از سال اول پخش خود تا امروز پای ثابت روزهای ماه محرم تلویزیون است.

شب دهم
سریال «شب دهم» به کارگردانی حسن فتحی و تولید سال ۱۳۸۱، داستان عشق یک جوان عاشق‌پیشه به نام حیدر را روایت می‌کند که برای رسیدن به معشوقه‌اش باید به تعهدی که داده وفادار بماند و در این راه به برگزاری مراسم تعزیه در دوره رضاشاه پهلوی می‌پردازد. تلفیق یک داستان عاشقانه با مضامین مذهبی و تاریخی توانست توجه مخاطبان گسترده‌ای را جلب کند. حسین یاری و کتایون ریاحی هم با اجرای نقش‌های خود توانستند ارتباط عاطفی قوی با مخاطبان برقرار کنند و توامندی خود را به درستی در خدمت قصه بگیرند. حسن فتحی که آن روزها همکاری موفقیت‌آمیزی با همسرش اعظم بروجردی که نویسنده‌ای توانا است داشت توانسته بود ظرافت‌های یک عاشقانه را به درستی با اهداف حماسی یک هدف معنوی ترکیب کند.

پریدخت
سریال «پریدخت» به کارگردانی سامان مقدم و تولید سال ۱۳۸۶، داستان زندگی دختری به نام پریدخت را در دوران قاجار روایت می‌کند که در تلاش برای حفظ ارزش‌ها و اعتقادات خود، با چالش‌های زیادی مواجه می‌شود.
حضور ستاره‌هایی همچون لیلا حاتمی و علی مصفا به عنوان بازیگران نقش‌های اصلی این قصه مهم‌ترین دلیل جلب توجه مخاطبان به سریال سامان مقدم بود.

معصومیت از دست رفته
سریال «معصومیت از دست رفته» به کارگردانی داوود میرباقری و تولید سال ۱۳۸۲، داستان زندگی فردی به نام شوذب را روایت می‌کند که در زمان حکومت امام علی (ع) زندگی می‌کند و درگیر چالش‌های اخلاقی و دینی می‌شود. این سریال با پرداختن به ماجرای عشق راهبه‌ای مسیحی و یکی از دوست‌داران حضرت علی (ع) آغاز می‌شود و با باز شدن پای زنی یهودی که از دشمنان اهل بیت است وارد چالش‌های عمیق و فراز و فرودهای عجیب می‌شود.
ترکیبی از یک قصه عاشقانه با مسیر سیر و سلوک مردی که برای هوس دستش از دامان اهل بیت کوتاه شده است با حضور چهره‌های توانمندی همچون امین تارخ و سارا خوئینی‌ها توانست توجه مخاطبانش را تا حد بسیار خوبی به خود جلب کند.

بررسی کوتاهی بر سال ساخت آثار شاخص تلویزیونی درباره شهدای کربلا نشان می‌دهد دهه هشتاد دهه اوج تلویزیون بوده و ساخت آثاری در این حوزه بخش مهمی از برنامه مدیران آن دوره است و به حدی در این راستا موفق عمل کرده‌اند که توانسته‌اند پای ستاره‌های سینما را هم به آثار عاشورایی تلویزیون باز کنند؛ چیزی که مدیران امروز صدا و سیما از ابتدایی‌ترین شکل آن هم عاجز هستند و در نتیجه تلویزیون نمی‌تواند در این دوره آثار موفقی را تولید کند.