شناسهٔ خبر: 67679298 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایسنا | لینک خبر

کشف بقایای ۱۳۹ قربانی داعش از یک شکاف زمینی در شمال عراق

زهرا موسوی

مقامات عراقی بقایای ۱۳۹ نفر را از یک شکاف زمین شناسی طبیعی پیدا کرده‌اند که ظاهراً داعش برای پرتاب قربانیان خود در داخل آن در هنگام کنترلش بر استان نینوا در شمال عراق از آن استفاده می‌کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، حفره «علو عنتر» در منطقه تلعفر در غرب موصل قرار دارد که داعش در زمان قدرتش این شهر را «پایتخت» خود قرار داده بود.

مشخص نیست چند جسد به داخل گودال پرتاب شده است، اما تلاش‌ها برای جستجوی قربانیان بیشتر همچنان ادامه دارد.

ضیا کریم، مدیر بخش گورهای جمعی در بنیاد شهید، یک نهاد دولتی که وظیفه یافتن گورهای جمعی و شناسایی اجساد را بر عهده دارد، گفت: «تاکنون بقایای ۱۳۹ قربانی از جمله پسران و دختران جوان و زنان و مردان پیدا شده است.

کریم افزود: قربانیان، بر اساس شهادت شاهدان عینی، ایزدی‌ها، ترکمان‌های شیعه و برخی از ساکنان موصل در این منطقه هستند که بخشی از نیروهای امنیتی بودند.

وی همچنین اشاره کرد که بنا به گفته شاهدان قتل آنها به گذشته یعنی دوره کنترل داعش بر موصل و شاید به دوره حضور القاعده در منطقه بازمی‌گردد.

همچنین احمد الاسدی از بنیاد شهید توضیح داد که «قربانیان دفن نشدند، بلکه به داخل گودال علو عنتر پرتاب شده‌اند که عمق آن بین ۱۲ تا ۴۲ متر است.

وی افزود که برخی از قربانیان با گلوله و برخی دیگر سر بریده شده‌ و برخی نیز در کیسه‌هایی پیدا شده‌اند.

الاسدی خاطرنشان کرد: برخی از لباس‌ها نشان می‌دهد که ممکن است ایزدی‌ها و ترکمان‌ها باشند و برخی اجساد با لباس‌های نارنجی رنگ از نوع اسیران داعش پیدا شده‌اند.

اجساد خارج شده از گودال در تلاش برای شناسایی هویتشان از طریق آزمایش DNA به پزشکی قانونی منتقل شدند. 

برآوردهای سازمان ملل نشان می‌دهد که داعش بیش از ۲۰۰ گور جمعی از خود به جای گذاشته است که احتمالاً حاوی حدود ۱۲ هزار جسد است.

انتهای پیام