شناسهٔ خبر: 67678856 - سرویس اجتماعی
منبع: انتخاب | لینک خبر

تا ۱۵ سال دیگر، استان گلستان بیابان می‌شود، مگر اینکه اقدام جدی رخ دهد

کارشناسان منابع طبیعی در سال های اخیر بارها هشدار داده اند که خطر بیابانی شدن جنگل ها و مراتع در کمین استان گلستان است و مسئولان باید به فکر مقابله با این مشکل باشند. ریزدگرد ها یکی از نشانه جدی تغییر اقلیم در استان است که مسئولان برای رفع این بحران فقط جلسه تشکیل داده اند و به فکر راه حلی برای مقابله با این بحران نبوده اند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: کارشناسان منابع طبیعی در سال‌های اخیر بار‌ها هشدار داده اند که خطر بیابانی شدن جنگل‌ها و مراتع در کمین استان گلستان است و مسئولان باید به فکر مقابله با این مشکل باشند. ریزدگرد‌ها یکی از نشانه جدی تغییر اقلیم در استان است که مسئولان برای رفع این بحران فقط جلسه تشکیل داده اند و به فکر راه حلی برای مقابله با این بحران نبوده اند.

در سال‌های اخیر خشک سالی‌های شدید و کمبود آب مردم استان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است و براساس آمار‌ها ۹۸ درصد منابع آب زیرزمینی استان در حال استحصال است. تدوام شرایط خشک سالی، گرد و غبار، کمبود آب شدید و ... نشان می‌دهد که گلستان سال‌های سخت تری را تجربه خواهد کرد.

اگر دولت اقدمات جدی انجام ندهد ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی در استان بزودی به بیابان تبدیل می‌شود که این عرصه‌ها بیشتر در شهرستان‌های گنبدکاووس، مراوه‌تپه، گمیشان و آق‌قلا قرار دارند.

زنگ خطر بیابان‌زایی گلستان به صدا درآمده است

زنگ خطر بیابان‌زایی گلستان به صدا درآمده است و کارشناسان منابع طبیعی پیش بینی می‌کنند که اگر اقدمات جدی صورت نگیرد استان در ۱۵ سال آینده بیابانی می‌شود. کم آبی از مرز بحران گذشته است و زندگی ساکنان این استان را نیز با مشکلات جدی مواجه کرده است.

افزایش دمای گلستان در ۸۰ سال اخیر بی سابقه است و تغییر اقلیم در استان ما بیشتر از استان‌های دیگر است. صحرای قره‌قوم ترکمنستان از عوامل اصلی ایجاد بیابان در گلستان محسوب می‌شود و وزارت امورخارجه باید به صورت جدی این موضوع را پیگیری کند. ریزگرد‌ها در گلستان ۲ منشا داخلی و خارجی دارند.

عوامل انسانی مانند تغییر کاربری‌ها در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، آتش زدن محصولات کشاورزی موجب ایجاد شرایط بیابان زایی می‌شود. مردم استان باید این نکات را به صورت جدی رعایت کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان گلستان گفت: گلستان با مساحتی نزدیک به ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که ۴۵۲ هزار هکتار آن را عرصه جنگلی هیرکانی است.

حمید سلامتی گفت: عوامل انسانی، صحرای قره قوم و بالکان ترکمنستان و خشک شدن تالاب‌ها در پدیده ریزگرد‌ها و بیابانی شدن در استان بسیار موثر هستند.

وی ادامه داد: در سفر اول شهید رئیسی به گلستان ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با بیابان زایی اختصاص یافت که تا کنون ۲۵ میلیارد آن تخصیص یافته است. در این سفر ۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های آبخیزداری مصوب شد که ۵۰ میلیارد تاکنون تخصیص داده شد.

وی بیان کرد: پارسال در گلستان ۳ میلیون و دویست هزار اصله نهال برای عرصه‌های جنگل و فضای سبز و یک میلیون و ۶۴۰ هزار اصله برای اصلاح مرتع تولید شد. از ابتدای سال‌جاری تا کنون نیز سه میلیون نهال در نهالستان‌های دولتی تولید شد.

وی گفت: سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر آتش بر در مزارع کشاورزی و منابع طبیعی ایجاد شد تا آتش سوزی‌های ناشی از سوختن کاه و کلش مزارع به منابع طبیعی خسارت نزند. سه میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال در سامانه ساتک در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت ثبت شده است.

وی گفت: تولید سه میلیون نهال از گونه‌های جنگلی برای احیا و توسعه جنگل در این استان با مشارکت چهار نهالستان دولتی و بیش از ۶۰ نهالستان بخش خصوصی برای امسال هدف گذاری شد.

لینک کوتاه کپی لینک