شناسهٔ خبر: 67678649 - سرویس فرهنگی
منبع: جوان | لینک خبر

ایران اسلامی غرق در عزا/ روزی برای یار وفادار و فداکار سیدالشهدا

نهم محرم، روز حضرت عباس، برادر امام حسین (ع) است. این روز را ویژه برای یار وفادار و فداکار سیدالشهدا، این دلاورمرد صحرای کربلا عزاداری می کنیم تا نام و یاد وی را به شایستگی پاس بداریم.

صاحب‌خبر -
جوان آنلاین: نهم محرم، همزمان با روز تاسوعا، یوم العباس است. روزی که خاص و ویژه برای حضرت ابوالفضل (ع)، برادر امام حسین و از شهدای دلاور کربلا؛ عزاداری می‌کنیم.

به گزارش مهر، در شب و روز تاسوعا در سراسر ایران، مراسم عزاداری، مطابق با رسوم و سنت هر منطقه برگزار و یاد علمدار کربلا گرامی داشته می‌شود.

سید مصطفی سوادکوهی، کارشناس مذهبی درباره روز تاسوعا گفته است: تاسوعا خود یک یوم عاشور است اما با این تفاوت که در روز نهم عشق‌بازی است و روز دهم قرب به معبود، تاسوعا برخلاف پندار، همسایه دیوار به دیوار عاشورا نیست.

هشتم محرم و همزمان با شب تاسوعا، مراسم ویژه یوم العباس با عظمتی خاص، در برخی نقاط کشور برگزار می‌شود. مهمترین و بزرگترین این مراسم در زنجان است که پایتخت شور و شعور حسینی نام گرفته است. امسال نیز این مراسم با حضور خیل عظیم عزاداران شهدای کربلا برگزار شد.

یوم العباس هشتم محرم در زنجان

مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان که در هشتمین روز ماه محرم در زنجان برگزار می‌شود در تاریخ ۱۵ دی‌ماه ۸۷ با شماره ثبتی ۱۰ به عنوان دهمین اثر در میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است و نخستین گونه از جنبه منحصر به‌فرد آئین‌های عزاداری در فهرست میراث معنوی کشور است.

مهمترین فراز زندگی حضرت عباس، حضور در واقعه کربلا و شهادت در روز عاشورا است. او در واقعه کربلا فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسین (ع) بود و برای همراهان امام از فرات آب آورد. ایشان بهترین الگوی رشادت بود.

طبق تعزیه‌نامه «شمر و عباس» اثر میر عزا کاشانی، در کربلا شمر با دیگر سرداران مشورتی دربارهٔ جنگ فردا با حسین بن علی می‌کند؛ تصمیم می‌گیرند که عباس را بفریبند و به سوی خود جلب کنند. شمر به این مأموریت می‌رود ولی وعده‌های او برای فریفتن عباس مؤثر واقع نمی‌شود و بازمی‌گردد.

حرم حضرت ابوالفضل (ع) در فاصله بسیار کمی از حرم امام حسین (ع)، در شمال شرقی آن واقع شده و فاصله‌ای که بین حرم این دو بزرگوار وجود دارد را بین‌الحرمین می‌نامند. این حرم بیش از ۱۰ هزار متر مربع مساحت داشته و در ساختمان آن بخش‌هایی مانند ضریح، رواق، گلدسته، ایوان، صحن، گنبد که با سبک و سیاق معماری اسلامی ساخته شده‌اند دیده می‌شود.

اطلاعات تاریخی در مورد این بنا خیلی کم است و برخی اعتقاد دارند که تاریخ حرم امام حسین و حرم حضرت ابوالفضل از یکدیگر جدا نبوده و هر اتفاق و یا مرمت و نوسازی که برای حرم امام حسین به وقوع می‌پیوسته همان اتفاق نیز برای حرم حضرت ابوالفضل می‌افتاده است.

مختار ثقفی در دوران قدرت و حکومتش اولین عمارت را بنا گشت و بعد از این عمارت و به‌طور کلی تمام شهر کربلا کم‌کم‌رو به آبادانی نهاد، ولی هارون‌الرشید در سال ۱۷۰ قمری دستور خراب کردن آن را داد. عمارت دوم در عصر مأمون از نو ساخته شد. در سال ۲۳۲ قمری متوکل عباسی بر مسند خلافت نشست و دستور تخریب کامل حرم امام حسین بن علی (ع) و حرم حضرت عباس بن علی (ع) و تمامی شهر کربلا را داد و پس از تخریب، تمامی منطقه را شخم زدند و به آن آب بستند. المنتصر، خلیفه عباسی، بر خلاف سیاست پدر خود متوکل با شیعیان روش دوستانه و صمیمانه‌ای داشت. وی اموال زیادی بین علویون تقسیم کرد و حکم به تعمیر بنای شهر کربلا و حرم حضرت عباس بن علی داد. در نتیجه، کربلا در عصر او رونق یافت و زائرین این حرم‌ها از اطراف به سوی کربلا سرازیر شدند.

 

برگزاری مراسم شمع گردانی تاسوعای حسینی در مشگین شهر

رئیس تبلیغات اسلامی مشگین شهر گفت: آئین سنتی شمع گذاری همزمان با شب تاسوعای حسینی در مساجد، حسینیه‌ها و هیأت‌های مذهبی مشگین شهر برگزار می‌شود.

حجت الاسلام صادق صمدی اظهار کرد: آئین سنتی شمع گردانی همزمان با شب تاسوعای حسینی در مساجد، حسینیه‌ها و هیأت‌های مذهبی مشگین شهر برگزار می‌شود.

برگزاری مراسم شمع گردانی تاسوعای حسینی در مشگین شهر

وی افزود: مردم مشگین شهر بعد از ۹ روز عزاداری در مساجد و خیابان‌ها و حسینیه‌ها و حضور در مسیر عزاداری در روزهای تاسوعا و عاشورا در اوج نمود عشق و ارادت خود را به ساحت سیدالشهدا (ع) نشان می‌دهند.

حجت الاسلام صمدی به آئین باشکوه شب تاسوعا اشاره و بیان کرد: عزاداران در هر مسجد با روشن کردن شمعی عشق و ارادتشان را به خاندان ابا عبدالله نشان دهند.

وی افزود: در شب تاسوعا، دستجات عزاداری مشگین شهر اقدام به روشن کردن شمع در مساجد، تکایا و حسینیه‌ها برای یادآوری شمع روشن کردن یاران امام حسین (ع) در شامگاه تاسوعا در ۴۱ خیمه محزون انصارش می‌کنند.

رئیس تبلیغات اسلامی مشگین شهر گفت: در این آئین که هنگام غروب تا شامگاه در این شهر ادامه دارد، عزاداران با در دست داشتن ۴۱ شمع به مساجد مختلف محلات رفته و با روشن کردن آنها، عشق و ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) به ویژه حضرت ابوالفضل (ع) نشان می‌دهند و عزاداران پس از روشن کردن شمع‌های خود در محل‌های مختلف تا صبح عاشورا به راز و نیاز پرداخته و به قرائت قرآن، نماز و زیارت نامه حضرت سیدالشهدا (ع) می‌پردازند.

صمدی گفت: مشگین شهر با حدود بیش از ۵۰۰ مسجد شهری و روستایی و هیأت عزاداری حسینی از شهرهای

لرستان میزبان برگزاری آئین سنتی روز تاسوعا

از دقایق اولیه صبح تاسوعا، بانوان «چهل‌منبری» با صورت‌های پوشیده شهر را با شمع‌های حزن‌انگیز روز تاسوعا زینت می‌بندند تا حاجت خود را از باب‌الحوایج در روز شهادتش طلب کنند.

امروز خیمه‌ها و تکیه‌های دایر شده در سطح شهر و مراسم‌های روضه فعال در شهر و سقاخانه‌ها مملو از شمع‌های حاجت است؛ شمع‌هایی که هر کدام از یگانه جوانمرد روز تاسوعا طلب نیاز می‌کنند و عاشقانه در حزن و اندوه این روز می‌گریند.

لرستان میزبان برگزاری آئین سنتی روز تاسوعا‌‌‌‌‌‌‌

صحنه آب‌شدن شمع‌ها که در کنار هر خیمه و تکیه دایر شده در سطح شهر خرم‌آباد، شهر را پر از بوی اشک و ماتم کرده است و چشم‌ها را اشک‌بار می‌کند.

شمع‌ها امروز پیام‌آور غم و اندوه‌اند و حامل رازونیاز… خیابان‌های شهرهای مختلف لرستان به‌ویژه خرم‌آباد و بروجرد از همان دقایق اولیه صبح امروز مملو از حاجتمندانی است که چهل شمع خود را با ذکر مصیبت «قمر بنی‌هاشم» روشن کردند و در فراق «باب‌الحوائج» اشک می‌ریزند.

در روز تاسوعا برخی از بانوان لرستانی در عزای سیدالشهدا و به نشانه همراهی با یگانه بانوی صبر با صورت پوشیده در سطح شهر به راه می‌افتند و با زمزمه ذکر و مناجات چهل شمع را در چهل‌منبر عزای حسین (ع) به نیت برآورده‌شدن حاجت روشن می‌کنند.

در این آئین هر کس که حاجتی دارد با پای پیاده و نقاب بر رو، ۴۰ شمع را در ۴۰ سقاخانه یا حسینیه روشن می‌کند و تا سال آینده به انتظار برآورده‌شدن حاجتش می‌نشیند.

دروازه کربلا در غم علمدار حسین(ع) گریست

قریب به یک هزار و ۴۰۰ سال از واقعه عاشورا می‌گذرد و از آن پس به بعد هر کجا که استبداد و ستم عرصه را بر انسان‌ها تنگ کرده استمداد از نام و الگو قرار دادن قیام امام حسین (ع) باعث شکستن زنجیرهای بردگی و ظلم و ستم ستیزی شده و از این پس نیز چنین خواهد بود.

«محرم» ماه عشق و دلدادگی به سرور و سالار شهیدان، ماه جوشش شور و شعور حسینی و ماه خودسازی بوده و هست و مردمی که قرن‌ها دل در گرو عشق به خامس آل عبا دارند. در این ماه آزادگان اقصی نقاط جهان لباس عزا بر تن کرده و در مظلومیت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یارانش به سوگ می‌نشینند و با آئین‌ها و رسوم خاص خود ندای حق طلبی سر می‌دهند.

دروازه کربلا در غم علمدار حسین(ع) گریست

شیفتگان معرفت و عاشقان ایثار در دروازه کربلا هم نوا با سراسر کشور در عزای شهدای دشت کربلا رخت عزا بر تن کرده و به عشق حسین (ع) و به یاد مصیبت‌های جان‌سوز و ظلم‌هایی که در حق ایشان و خاندان و یارانش روا داشته شد گریه و زاری سر می‌دهند تا با اشک و ناله به ندای «هل من ناصر ینصرنی» لبیک بگویند.

زن و مرد کرمانشاهی از کهنسال گرفته تا کودک خردسال در مظلومیت مظلوم‌ترین امام شیعیان که در راه پاسداری از کلام خدا، ارزش‌های دینی و ایستادگی در مقابل بیداد و خصوصاً در جهت استمرار آن از جان شیرین خود، خانواده و حتی کودک شش ماه‌اش گذشت در حزن و ماتم هستند و پرچم پر افتخار حسینی را با شعار «هیهات من الذله» را برافراشته نگه می‌دارند.

فزونی شور و شعور حسینی (ع) در درواز کربلا

مردمان کرمانشاه با هر مذهب و قومیتی همواره ارادت خاص خود را به اهل بیت (ع) نشان داده و سالیان درازی است که با میزبانی از زوار عتبات عالیات، خانه خود را مهمانخانه‌ای برای پذیرایی از زوار امام حسین علیه السلام می‌دانند. هر ساله با شروع ماه محرم با سیاه پوش کردن محله و نصب پرچم سیاه «یا حسین (ع)» و «یا ابوالفضل عباس (ع)» در درب خانه‌های خود مهیای اقامه عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش می‌شوند و با پخت و توزیع نذری از جمله حلیم، آش و شربت حاجت خود را از خاندان عصمت و طهارت (ع) می‌گیرند.

حسینیه ایران غرق در عزای قمر بنی‌هاشم/سینه‌زنی باشکوه هیئات مذهبی

مردم عزادار یزد که ارادت ویژه‌ای به حضرت ابوالفضل العباس دارند، امروز با حضور در حسینیه‌ها، تکایا، مساجد و خیابان‌ها در عزای برادر باوفای امام حسین (ع) بر سر و سینه زدند.

حسینیه ایران غرق در عزای قمر بنی‌هاشم/سینه‌زنی باشکوه هیئات مذهبی

امروز یکی از باشکوه‌ترین مراسم عزاداری در مسجد حظیره یزد برپاست و هیئات عزاداری با حضور در این مسجد، به نوحه‌خوانی و سینه‌زنی پرداخته‌اند.

از ساعت ۷ صبح امروز هیئات به ترتیب و بر اساس برنامه زمان‌بندی شده در مسجد حظیره حضور یافته و به سینه‌زنی پرداخته‌اند.

همخوانی منظم و هماهنگ نوحه‌ها و سبک سینه‌زنی عزاداران، هر سال مراسمی پرشکوه را رقم می‌زند که در نوع خود بی‌نظیر است.

گردشگران خارجی بسیاری از نقاط مختلف دنیا برای شرکت در این مراسم و تماشای سینه‌زنی ویژه یزدی‌ها در این ایام به یزد سفر می‌کنند و هر سال بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

این مراسم که از شبکه‌های تلویزیونی نیز به صورت زنده پخش می‌شود، تا شب ادامه دارد و نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء نیز با حضور عزاداران در این مسجد اقامه می‌شود.

اجتماع بزرگ خانوادگی تاسوعای حسینی در گرگان بر گزار شد

اجتماع بزرگ خانوادگی تاسوعای حسینی با حضور هیأت‌های مذهبی و مردم انقلابی گرگان برگزار شد.

صبح روز دوشنبه اجتماع بزرگ خانوادگی تاسوعای حسینی با حضور هیأت‌های مذهبی، مردم انقلابی گرگان و مداحان برگزار شد.

اجتماع بزرگ خانوادگی تاسوعای حسینی در گرگان بر گزار شد

این اجتماع بزرگ در خیابان چهار راه میدان گرگان با حضور هیأت‌های مذهبی اجرایی شد.

گفتنی بیش از ۵۰ نقطه در سراسر استان در روزهای تاسوعا و عاشورا مراسم دسته روی و تجمع برگزار می‌شود.

به گفته حجت الاسلام رضا دیلمی، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان مراسم دسته روی به صورت هیأتی به سمت امامزاده عبدالله گرگان همانند سال‌های گذشته در مرکز استان برگزار خواهد شد.

 

حرم مطهر رضوی در تاسوعا غرق در ماتم و عزا شد

مراسم سوگواری و عزاداری روز تاسوعا با حضور تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از مسئولان و زائران امام رئوف برگزار شد.

مراسم سوگواری و عزاداری روز تاسوعا با حضور تولیت آستان قدس رضوی در دارالقرآن حرم مطهر رضوی (مدرسه دو درب) برگزار شد.

حرم مطهر رضوی در تاسوعا غرق در ماتم و عزا شد

در این مراسم، حجت الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی، سخنران حرم مطهر رضوی، به تبیین مقام و منزلت حضرت ابوالفضل العباس (ع) پرداخت و با اشاره به فقدان متون عتیق در خصوص جمال و جلال ایشان، به زیارتنامه ایشان به عنوان سندی معتبر برای شناخت مقام شامخ قمر بنی‌هاشم اشاره کرد.

حجت الاسلام بی‌آزار در ادامه به شرح عبارتی از امام صادق (ع) در خصوص حضرت ابوالفضل العباس (ع) پرداخت و گفت: در زیارت قمر بنی هاشم (ع) آمده است «اشهد لک باتسلیم و التصدیق و والوفاء و نصیحه لخلف نبی المرسل». تک تک فرازهای این عبارت نیاز به شرح و بررسی دارد. "تسلیم" بدین معنی است که حضرت قمر بنی‌هاشم در هیچ جا ابراز وجودی از خود نداشتند و تمام وجودشان وقف امام حسین (ع) بود.

 

شور حسینی در خیابان‌های تبریز در روز تاسوعای حسینی

تاسوعای حسینی است و شور و شوق عزاداری در خیابان‌های تبریز زیبایی و ارادت مردم به سروران شهیدان، حسین (ع) و عباس (ع)، را به وضوح نمایان می‌سازد.

آذربایجان شرقی با داشتن افزون بر یک هزار و ۷۰۰ هیأت مذهبی یکی از استان‌های مهم در عزاداری‌های مذهبی به شمار می‌رود که این تعداد هیأت حسینی نشان دهنده عمق علاقمندی مردم این خطه به برگزاری آئین‌های مختلف دینی است.

شور حسینی در خیابان‌های تبریز در روز تاسوعای حسینی

تبریز و آذربایجان شرقی امروز همزمان با روز تاسوعای حسینی غرق در ماتم حضرت ابوالفضل العباس و امام حسین (ع) است و شور حسینی در خیابان‌های تبریز موج می‌زند.

از ساعات ابتدایی امروز هیئت‌های عزاداری و دسته جات حسینی در شهرها و نقاط مختلف استان با نوحه خوانی و سینه زنی به عزاداری پرداخته‌اند.

مردم تبریز و آذربایجان شرقی امروز با عزاداری‌های خود ارادتشان را به سقای کربلا نشان دادند.

دهها هیئت حسینی تبریز امروز در روز تاسوعای حسینی در میدان ساعت تبریز تجمع می‌کنند و به عزاداری می‌پردازند.

همچنین در بازار تبریز نیز عزاداری ویژه ای برگزار می‌شود و هیئت‌های حسینی که نوبت بندی شده‌اند در بازار به عزاداری می‌پردازند. قدمت این عزاداری در این بازار به ۵۰۰ سال برمی گردد.

خیابان‌ها و کوچه‌های این شهر مملو از خیل عاشقانی است که این روزها همراه با مردمان سایر نقاط کشور برای سرور و سالار خود و یاران باوفایش عزاداری می‌کنند.

روایت کربلا به وقت تاسوعا/آذری ها داغدار سقای دشت کربلا شدند

مردم آذربایجان‌غربی امروز دوشنبه همزمان با سراسر کشور، با نوای «یا ابوالفضل» در روز تاسوعای حسینی، عشق و ارادت خود را به سقای تشنه لب کربلا و سرور و سالار شهیدان نشان می‌دهند.

روایت کربلا به وقت تاسوعا/آذری ها داغدار سقای دشت کربلا شدند

روز تاسوعا به دلیل انتساب به حضرت ابوالفضل العباس (س) در آذربایجان غربی به شیوه بسیار باشکوهی برگزار می‌شود، عزاداران و نوحه خوانان اشعار و مداحی‌های خود را به سردار کربلا و یار یاور امام معصوم (ع) اختصاص می‌دهند و برای آن جوان دلاور بنی هاشم اشک ماتم می‌ریزند.

امسال نیز خیابان‌های اصلی شهرها، کوچه‌ها و معابر فرعی شاهد راه اندازی دسته‌های سینه زنی و عزاداری و اقشار مختلف مردم با حضور گسترده اعم از پیر و جوان، کودک و نوجوان، زن و مرد است که عشق و ارادت خود را به شهدای دشت کربلا ابراز می‌کنند.

مردم بخش‌ها، شهرها و روستاهای آذربایجان غربی در روز تاسوعای حسینی که به روز حضرت عباس (س) علمدار و سقای تشنه لب صحرای کربلا مشهور است، با راه‌اندازی صدها دسته و هیأت عزاداری در فضاهای باز و خیابان‌ها در حال سوگواری هستند.