شناسهٔ خبر: 67678122 - سرویس علمی-فناوری
منبع: اکونیوز | لینک خبر

مصرف برق گوگل و مایکروسافت از برخی کشورها بیشتر است! - اکونیوز

اقتصاد ایران: میزان برق مصرفی و درآمد گوگل و مایکروسافت در سال ۲۰۲۳ از برخی از کشورها پیشی گرفت.

صاحب‌خبر -

براساس تحلیل مایکل توماس، در سال ۲۰۲۳ گوگل و مایکروسافت هرکدام ۲۴ تراوات ساعت برق مصرف کردند که این میزان بیشتر از برق مصرفی بیش از ۱۰۰ کشور ازجمله مناطقی مانند ایسلند، غنا و تونس به‌‌حساب می‌آید. این میزان مصرف برق تأثیر زیادی بر محیط‌‌‌زیست می‌گذارد.

گوگل و مایکروسافت نه‌تنها در مصرف برق از بسیاری از کشورها پیشی گرفته‌اند؛ بلکه درآمد آن‌ها نیز بیشتر است. شرکت‌هایی مانند اینتل، گوگل و مایکروسافت در زمینه‌ی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر پیشتاز هستند.

آمار منتشرشده نشان می‌دهند که مصرف برق گوگل و مایکروسافت در سال ۲۰۲۳ با میزان مصرف برق کشور آذربایجان با حدود ۱۰٫۱۴ میلیون نفر جمعیت، برابر بود. ایسلند، غنا، جمهوری دومینیکن و تونس هرکدام ۱۹ تراوات ساعت و اردن ۲۰ تراوات ساعت برق مصرف کردند.

نمودار مصرف انرژی گوگل، مایکروسافت و سایر کشورها
عکاس: Michael Thomas

گوگل در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۰۵٫۶ میلیارد دلار درآمد کسب کرد و توانست با ابزارهایی مانند گوگل کلاد، موتور جست‌وجوی گوگل و یوتیوب حدود ۷۳۹ میلیارد دلار به اقتصاد کمک کند. مایکروسافت نیز توانست در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۱۱٫۱۹ میلیارد دلار درآمد به‌دست آورد. باتوجه‌به اینکه کاربران بسیار زیادی از ویندوز، آفیس و مایکروسافت آژور استفاده می‌کنند، مایکروسافت احتمالاً تریلیون‌ها دلار به اقتصاد کمک کرده است.

مقالات مرتبط
  • مایکروسافت بالاترین ارزش بازار در تاریخ را ثبت کرد و دوباره اول شد
  • گوگل در گزارش محیط‌زیستی‌اش از اشاره به هزینه واقعی مصرف انرژی هوش مصنوعی خودداری کرده است

تولید ناخالص داخلی کشوری مانند آذربایجان که میزان مصرف انرژی آن برابر با مایکروسافت و گوگل است، به حدود ۹۸ میلیارد دلار می‌رسد.

در سال ۲۰۲۳ میزان تولید ناخالص داخلی اسلواکی به ۱۲۷ میلیارد دلار و ایسلند به ۳۰ میلیارد دلار رسید. درآمد و تأثیر اقتصادی گوگل و مایکروسافت بسیار بیشتر از تولید ناخالص داخلی برخی از این کشورها است.

گوگل و مایکروسافت از مدت‌ها پیش پیشگام استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بوده‌‌اند. گوگل از سال ۲۰۰۷ کربن‌خنثی بوده است و قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ انرژی بدون کربن را در تمام مراکز داده‌ی خود استفاده کند. مایکروسافت نیز قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ کربن منفی شود.