شناسهٔ خبر: 67677624 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایسنا | لینک خبر

کره جنوبی به همسایه شمالی هشدار داد

ایراندخت آذر شکیب

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی امروز (دوشنبه) اعلام کرد که کره شمالی در قبال هرگونه خسارت ناشی از ارسال بالن‌های حاوی زباله که در پاسخ به اعلامیه‌های تبلیغاتی به سمت پیونگ یانگ ارسال شده‌اند، پاسخگو خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این بیانیه یک روز پس از آن منتشر می‌شود که «کیم یو جونگ»، خواهر رهبر کره شمالی در بیانیه‌ای که از سوی خبرگزاری رسمی کره شمالی انتشار یافت، گفت: «اعلامیه‌ها و اشیای کثیف پخش شده توسط پست‌فطرتها در کره جنوبی صبح یکشنبه مجددا در مرز و دیگر مناطق کره شمالی یافت شده‌اند.»

کیم یو جونگ خاطرنشان کرد: «ما تدابیر متقابل خودمان را به صورت کامل در یک چنین وضعیتی اعمال کرده‌ایم. ما کاری خواهیم کرد که خاندان‌های کره جنوبی دچار شرمساری تلخ و خسته شوند و باید آماده پرداخت هزینه بسیار گزافی به خاطر بازی کثیفشان باشند.»

«لی سونگ جون»، سخنگوی ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفت: «من بار دیگر تاکید می‌کنم که اگر شهروندان کره جنوبی از بالن‌های حاوی زباله کره شمالی آسیب ببینند، تمام مسؤولیت بر عهده کره شمالی است.»

وزارت اتحاد مجدد کره جنوبی اعلام کرد که انتشار عکسی از بالن‌های کشف شده در کره شمالی «بسیار غیرعادی» است زیرا پیونگ یانگ به ندرت مواردی را که توسط فراریان در جنوب پخش می‌شود، علنی می‌کند.

سخنگوی این وزارتخانه گفت: «ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که اقدامات جدی را علیه کره شمالی در برابر تحریکات غیرمنطقی و مبتذل بالن انجام خواهیم داد.»

گروهی از فراریان کره شمالی به کره جنوبی در اواسط ژوئن ۲۰ بالن‌های بزرگ حاوی ۳۰۰ هزار اعلامیه ضد پیونگ یانگ، درایوهای USB و اسکناس‌های یک دلاری را به سمت کره شمالی فرستادند.

کیم یو جونگ هشدار داد که چنین اقداماتی بی‌پاسخ نخواهد ماند. کره شمالی اعلام کرد ۳۵۰۰ بالن حامل ۱۵ تن زباله را به سمت مقابل فرستاده است. ارتش کره جنوبی اعلام کرد که فعالیت‌های نظامی خود را در منطقه غیرنظامی مرزی و جزایر نزدیک کره شمالی از سر خواهد گرفت و تعهدات خود را در یک پیمان نظامی بین کره‌ای لغو خواهد کرد.

کره جنوبی در واکنش به ارسال بالن‌های پر از زباله به کره جنوبی برای اولین بار از سال ۲۰۱۶، پخش تبلیغات خود را از طریق بلندگوها در امتداد مرز با کره شمالی از سر گرفت. کره شمالی با ارسال یک دسته دیگر از بالن‌ها تلافی کرد.

انتهای پیام