شناسهٔ خبر: 67676905 - سرویس استانی
منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

حجم تردد زائران از مرز خسروی محرم امسال ۲ برابر افزایش یافت

مدیر پایانه مرزی خسروی از ۲ برابر شدن حجم تردد زائران از این مرز رسمی و بین المللی از ابتدای ماه محرم تا کنون خبر داد و گفت: در هفت روز اخیر تعداد ۹ هزار نفر از این مرز تردد کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ میثم پرهیخته با تسلیت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع)، افزود: همچنین از ابتدای امسال تاکنون در مجموع آمار زائرانی که از مرز خسروی عازم عراق شده و یا به کشورمان وارد شده اند ۱۵۰ هزار نفر بوده در حالی که این آمار طی مدت مشابه سال گذشته ۷۱ هزار نفر شامل زائران ایرانی و مسافران عراقی بوده است.

وی ادامه داد: هم اکنون روزانه به طور میانگین یک هزار و ۵۰۰ نفر تا ۲ هزار نفر از مرز خسروی تردد می کنند که با نزدیک شدن به ایام اربعین تعداد زائرانی که از این مرز به عراق مشرف می شوند، افزایش می یابد.

مدیر پایانه مرزی خسروی اضافه کرد: هم اکنون زیرساخت های مرز خسروی برای تردد زائران آماده است و امکانات رفاهی بسیار خوبی نیز برای خدمات رسانی به زائران در این مرز و مجموعه پایانه تعبیه شده به گونه ای که زائرانی که مرز خسروی را برای عزیمت به عتبات عالیات و کربلای معلی انتخاب می کنند بدون معطلی از مرز عبور کرده و عازم عراق شوند ضمن اینکه در منذریه نیز به راحتی با وسایل نقلیه پس از عبور از گیت ها عازم شهرهای زیارتی عراق شوند.

پرهیخته گفت: هیچ محدودیتی برای ورود و خروج زائران به صورت انفرادی و کاروانی در این مرز وجود ندارد و تردد زائران در این مرز بین المللی شبانه روزی است ضمن اینکه خسروی نسبت به دیگر مرزها تردد زائران از نظر دمایی و آب و هوایی چند درجه خنک تر و مسیرهای منتهی به مرز نیز از ورودی استان کرمانشاه تا نقطه صفر مرز خسروی به صورت چهار بانده و مسیر نیز دارای مناظر طبیعی است.

وی اظهار کرد: پارسال مرز خسروی در ایام اربعین پذیرای حدود یک میلیون زائر بود و با توجه به شرایط مناسب و توسعه زیرساخت ها استقبال خوب زائران از این مرز جهت سفر به عتبات عالیات را شاهد بودیم که پیش بینی ها افزایش ۲ برابری زائران از این مرز را در اربعین امسال داریم.

او اظهار کرد: خسروی قدیمی ترین و اصلی ترین مسیر تردد زائران به کربلای معلی و عتبات عالیات است و زائران می توانند قبل از تشرف به نجف و کربلا مرقد شریف امامان را در سامرا و کاظمین نیز زیارت کنند.

پرهیخته همچنین از مجموعه اقدام های مختلف برای تقویت زیرساخت های مرز برای رفاه زائران خبر داد و گفت: در چند روز آینده با اجرای طرح سامانه سجاد با هماهنگی کشورمان و طرف عراقی، زائران در ایام اربعین در یک بازه زمانی چند ثانیه ای از گیت ها عبور می کنند و عازم شهرهای زیارتی خواهند شد.

مدیر پایانه مرزی خسروی از مجموعه امکانات پیش بینی شده در مجموعه پایانه را اجرای سایبان و جت فن ها و مه پاش در محل تردد زائران تا نقطه صفر و در آنسوی مرز تا محل استقرار خودروها با توجه به گرمای هوا، وجود سالن های ورود و خروج و استقرار ۵۸ گیت ۲ کاربره در مجموعه پایانه و افزایش آن به ۱۰۰ مورد خبر داد و گفت: تمامی ظرفیت ها به کارگیری شده تا زائران بتوانند سفری امن و راحت را داشته باشند.

خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در شهرستان قصرشیرین ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ تاکنون ساخته شده است.