شناسهٔ خبر: 67675527 - سرویس فرهنگی
منبع: ایمنا | لینک خبر

سرخپوشان آتش‌نشانی بیدارباشِ دلدادگان حسینی

عطر شهادت مشام خاطر را می‌سوزاند و چشم‌های اشک‌بار دوباره در سوگ سلطان قلب‌ها خون می‌گرید؛ خواب از چشم‌های خسته می‌گریزد و سرخپوشان خستگی‌ناپذیر و همیشه در صحنه آتش‌نشانی اصفهان همچون سال‌های گذشته برای سلامت عزاداران حسینی بیدار و آماده‌باش هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محرم از راه می‌رسد و دوباره صدای شیهه اسب‌ها، هلهله زن‌ها و شیون دختران داغ‌دیده است که در گوش دل‌ها می‌پیچد؛ لب‌های تشنه یاران حسین (ع) یا لثارات‌الحسین را زمزمه می‌کنند و کربلای جان را در پرتو خود می‌سوزاند؛ سرخی بیرق آزادگی، مردانگی و ایستادگی از گلدسته دست‌ها بالا می‌رود و رقص‌کنان در باد به حرکت در می‌آید.

عطر شهادت مشام خاطر را می‌سوزاند و چشم‌های اشک‌بار دوباره در سوگ سلطان قلب‌ها خون می‌گرید؛ خواب از چشم‌های خسته می‌گریزد و شهر دل‌ها سیاه‌پوش حسین (ع) می‌شود؛ آری این شب‌ها باید به سوگ نشست، شب‌هایی که تاریخ هر بار آن را مرور می‌کند، از شوق عشق به ستوه می‌آید و از غم جان می‌دهد.

امشب نهمین شب از ماه محرم و شب تاسوعای حسینی است؛ شب شهادت ستاره ۳۴ ساله آسمان کربلا و باوفاترین یاور حسین (ع) که فرات در جوانمردی او غرق شد؛ «عباس» به معنای شیر بیشه، نامی که نشان از صلابت سقای کربلا دارد؛ او فرزند علی (ع) و برادر حسین (ع) و بهترین الگوی رشادت بود؛ پرچم‌دار سپاه حسین (ع) که آب را در حسرت جرعه‌ای نوشیدن گذاشت و وفای به عهدش الگوی راستین تمام عاشقان جهان شد؛ امشب بیش از شب‌های دیگر حس غریبانه‌ای دارم؛ از کنار خیابان آهسته، گذرها را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارم و به هر چایخانه یا محفل حسینی که می‌رسم، شوق عجیبی وجودم را فرا می‌گیرد.

امشب این قرار عاشقانه در امامزاده شاه میرحمزه و در جوار شهید جوان و گمنامی است که به‌تازگی شناسایی شده است؛ صدای اذان مغرب از گلدسته‌های مسجد با نوای حسین حسین در هم پیچیده و خادمان حسینی مردم را به داخل امام‌زاده برای اقامه نماز هدایت می‌کنند؛ با دقت اطرافم را تماشا می‌کنم، نمی‌خواهم تک تک لحظه‌های این شب عاشقانه را از دست دهم.

از هر سو می‌آیند و می‌روند، دختری جوان ساندویچ نذری پخش می‌کند و در حالی که چادرش بر زمین می‌کشد، پسرکی زنجیر به دست او را کمک می‌کند؛ مردی جوان از آن سوی خیابان در حالی که آستین پیراهنش را پایین می‌کشد، با عجله به داخل حیاط امام‌زاده می‌رود تا از صف نماز جا نماند.

ریسه‌های چراغ در هم گره خورده و شب همچون روز می‌درخشد؛ پدری سالمند عصا به دست آهسته به جلو می‌آید و کمی نزدیک‌تر که شد، متوجه شدم به‌دنبال همسرش آمده است؛ خادمان حسینی تمام سطح پیاده‌رو حتی نظم خیابان را پوشش می‌دهند و مأموران آتش‌نشانی اطراف امام‌زاده در حال آماده‌باش ایستاده‌اند.

کمی آن طرف‌تر خودروی آتش‌نشانی مستقر است تا در صورت بروز خطر از وقوع حادثه برای عزاداران حسینی جلوگیری شود؛ هر کسی به‌نوعی در این شب‌ها و روزهای عزیز در خدمت حسین (ع) و یارانش به صف ایستاده‌اند، چراکه عشق حسین (ع) چشم‌ها را بارانی و دل‌ها را لبریز از شوقی می‌کند که شگفت‌آور است.

سرخپوشان آتش‌نشانی بیدارباشِ کربلای حسینی

آموزش رعایت نکات ایمنی به متصدیان برگزاری مراسم اباعبدالله پیش از آغاز ماه محرم

از میان جمعیت، مرد جوانی که یونیفرم سفید پوشیده و نشان آتش‌نشانان را روی لباسش دارد، نظرم را جلب می‌کند؛ بی‌سیم به دست دارد و تمام مدتی که آن سوی خیابان و روبه‌روی امام‌زاده ایستاده بودم، حواسم بود که دور تا دور مجلس را بررسی می‌کرد؛ منتظر رسیدن خودروی سازمان بود و تا آمدن همکارانش نحوه رعایت شرایط ایمنی را برای خادمان توضیح می‌داد.

احسان دادفر، سرآتشیار سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان که ۱۸ سال از عمر خود را در این حرفه سپری کرده است، می‌گوید: طی این سال‌ها و در تمام ایام عزاداری آقا اباعبدالله‌الحسین (ع) به‌عنوان یکی از نیروهای آتش‌نشان در بحث ایمنی تکایا و مساجد حضور داشته است؛ او خود را یکی از خادمان امام حسین (ع) می‌داند و از همه مردم می‌خواهد تا آتش‌نشانان را نیز در این شب‌های عزیز از دعای خیر خود بی‌نصیب نگذارند.

وی درباره پوشش ایمنی مراسم عزاداری اباعبدالله‌الحسین (ع) توسط سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در ایام محرم می‌گوید: این سازمان هر سال و در این ایام به منظور پوشش ایمنی تکایا، مساجد و محافل عزاداری ابا عبدالله‌الحسین (ع) اقداماتی را انجام می‌دهد که طی دو مرحله یکی پیش از آغاز دهه محرم و مرحله دوم حین برگزاری این مراسم انجام می‌شود.

دادفر ادامه می‌دهد: پیش از آغاز ماه محرم تمام نیروهای سازمان آتش‌نشانی از مساجد و تکایای حوزه استحفاظی خود بازدید می‌کنند و مساجدی که در حال آماده‌شدن برای برگزاری این مراسم است، به‌لحاظ بحث ایمنی مورد بازدید و ارزیابی قرار می‌دهند، بنابراین قسمت‌هایی که ناایمن یا غیرایمن است را متذکر می‌شوند و در صورت نیاز آموزش‌های لازم را در اختیار شهروندان و متصدیان این مکان‌ها قرار می‌دهند.

سرآتشیار سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به یکی از اقدامات جالب این سازمان برای پوشش ایمنی مجالس عزاداری اباعبدالله می‌گوید: پس از اقامه نماز مغرب و عشا در مساجد حضور پیدا می‌کردیم و نحوه استفاده از خاموش‌کننده‌های دستی را به شهروندان و متصدیان مساجد، خیمه‌ها و تکایا آموزش می‌دادیم، همچنین مکان‌های غیرایمن را متذکر می‌شدیم و دوباره بازدید می‌کردیم تا نقص ایمنی برطرف شده باشد.

دادفر با تاکید بر اینکه مساجد و تکایا در این ایام پرازدحام است، بنابراین بحث ایمنی در این محافل و مکان‌ها برای سازمان آتش‌نشانی بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان می‌کند: پس از ارائه آموزش‌های لازم در مرحله نخست و پیش از آغاز دهه محرم از اقداماتی که سازمان در حین برپایی این مراسم‌ها انجام می‌دهد، پوشش ایمنی مکان‌های پرتردد و شلوغ است که با استقرار خودرو و نیروهای آتش‌نشان در تمام نقاط شهر صورت می‌گیرد.

سرخپوشان آتش‌نشانی بیدارباشِ کربلای حسینی

وی ادامه می‌دهد: در این لحظه بیش از ۲۰ خودروی آتش‌نشانی در سطح شهر برای پوشش ایمنی مناطق مختلف به‌صورت آماده‌باش است و در این ایام که شرایط اضطراری بوده و به نیروهای بیشتری احتیاج است، سازمان اقدام به فراخوان نیروهای شیفت استراحت و تأمین نیرو کرده است.

دادفر می‌گوید: علاوه‌بر افسران کشیک که به صورت آنلاین در حال آماده‌باش هستند و وظیفه سرکشی از مساجد و تکایا را در این ایام بر عهده دارند و هر خودروی مستقر در منطقه استحفاظی نیز دارای دو نیروی آتش‌نشان است.

سرآتشیار بیان می‌کند: تا این لحظه بیش از ۴۰ نفر از نیروهای آتش‌نشان برای پوشش ایمنی تکایا و مساجد در نقاط مورد نظر مستقر شده و در حال آماده‌باش هستند و تا پایان دهه به این تعداد افزوده خواهد شد، چراکه پوشش ایمنی در مکان‌های پرتردد و پر جمعیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دادفر ادامه می‌دهد: اکثر مکان‌های پرتردد و پرجمعیتی که مراسم عزاداری در آن برپا می‌شود، دارای یک درِ ورود و خروج است که این موضوع می‌تواند هنگام وقوع حادثه برای همه مخاطره‌آمیز باشد، از این‌رو پیش از آغاز ایام محرم به شهروندان حاضر در تکایا و متولیان این مراسم آموزش‌های لازم داده شده است تا مراسم با ضریب بالای ایمنی و در سلامت کامل برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان و متولیان مراسم عزاداری اباعبدالله در این ایام به صحبت و تذکرات آتش‌نشانان توجه ویژه داشته باشند، می‌گوید: شهروندان و متصدیان برگزاری مراسم در این ایام، نکات ایمنی ازجمله مجهزبودن به خاموش‌کننده‌های دستی و ایمنی سیم‌کشی برق‌ها را رعایت کنند، همچنین بنرهای پلاستیکی، چادرها و پرچم‌ها را کنار وسایل آتش‌زا و اجاق‌های گاز قرار ندهند.

سرخپوشان آتش‌نشانی بیدارباشِ کربلای حسینی

به گزارش ایمنا، یکی از شیوه‌هایی که امامان (ع) برای زنده نگه‌داشتن نهضت حسینی به کار گرفته‌اند، برپایی مجالس سوگواری، گریستن و گریاندن برای مصیبت‌های جان‌سوز کربلا و یادآوری آن حادثه در زمان‌های مناسب است؛ امام سجاد (ع) در دوران امامتش پیوسته سوگوار قصه عاشورا بود و در این مصیبت آنقدر گریست که از «بکائین» یعنی بسیار گریه کنندگان به‌شمار آمد و لقب گرفت.

علقمه حضرمی نقل می‌کند که امام باقر (ع) در روز عاشورا برای امام حسین (ع) در خانه‌اش اقامه عزا می‌کرد و خود آن حضرت برای جدش می‌گریست و به کسانی که در خانه بودند می‌فرمود «برای آن حضرت سوگواری کنند و در مصیبت حسین (ع) به یکدیگر تسلیت بگویند.»

گزارش از: ریحانه راهپیما