شناسهٔ خبر: 67670555 - سرویس اقتصادی
منبع: اکونیوز | لینک خبر

خرید ۱۵۰ هزار تن گندم از مزارع استان همدان - اکونیوز

اقتصاد ایران: همدان-رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: تا بیست و سوم تیر ۱۵۰ هزار تن گندم از مزارع استان خریداری شده که ارزش ریالی معادل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا بهراملو در آئین شکرانه برداشت گندم در مزارع کبودراهنگ اظهار کرد: ۸۵ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم آبی و ۳۶۵ هزار هکتار زیر پوشش گندم دیم است.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی تولید گندم در سال جاری بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن بود افزود: میزان خرید تضمینی نیز بر اساس تولید بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن تخمین زده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان همچنین خاطرنشان کرد: تا بیست و سوم تیرماه ۱۵۰ هزار تن گندم از مزارع استان خریداری شده که ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش ریالی آن است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر پیگیر، پرداخت وجه گندمکاران هستیم افزود: ۳۰۰ هزار تن پیش‌بینی تولید جو در استان بود به طوری که ۹۰ هزار هکتار از اراضی استان به جو دیم و ۵۰ هزار هکتار به جو آبی اختصاص داشت.

بهراملو با اشاره به اینکه در مراحل آخر برداشت جو در استان هستیم اضافه کرد: تاکنون بیش از ۲ هزار تن کلزا از مزارع استان برداشت شده که وجه این محصول به زودی پرداخت می‌شود.

وی در بخش دیگر به اهمیت تبدیل آیش زرد به آیش سبز گفت: باید اراضی آیش در استان به صفر برسد، به نحوی که ۳۰۰ هزار هکتار اراضی آیش در کشت تناوبی وارد چرخه تولید شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: تحقیقات نشان می‌دهد کشت در اراضی آیش می‌تواند در غنی سازی خاک اثرگذار باشد به طوری که نخود علوفه‌ای در ترکیب با جو کشت شود از همین رو کشاورزان با دقت نظر بالا در کشت جایگزین به صورت تناوبی با گندم اهتمام ورزند.

وی در پایان متذکر شد: به طور متوسط سال گذشته برداشت گندم با کاهش ۲ درصدی ریزش کمباین انجام گرفت، یعنی از ۶ درصد ضایعات به ۴ درصد رسیدیم از همین رو امیدوارم امسال نیز این روند کاهشی تداوم یابد.