شناسهٔ خبر: 67669319 - سرویس سیاسی
منبع: میزان | لینک خبر

رئیس کل دادگستری استان فارس: کارشناسان دادگاه‌ها چشم بینای قضات در رسیدگی هستند

رئیس کل دادگستری فارس با اشاره به نقش مهم کارشناسان گفت: ارجاع پرونده به کارشناس موجب باز شدن ابعاد پیچیده تخصصی می‌شود که به قاضی در اتخاد تصمیم کمک می‌کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - رئیس کل دادگستری استان فارس در جمع کارشناسان رسمی با بیان اینکه چهره‌‍‌های علمی، با تدبیر، متخصص و کاردان بسیاری وجود دارد و همین امر بدنه کارشناسی استان را در کشور سرآمد و صاحب نظر ساخته است گفت: کارشناسان چشم بینای قضات در رسیدگی به پرونده‌های تخصصی هستند و قضات با تکیه بر نظرات تخصصی کارشناسان و اعتماد به این نظرات آرا بسیاری را صادر می‌کنند که همین امر حکایت از جایگاه حساس کارشناسان و مجموعه کانون در فرایند دادرسی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی با بیان اینکه تأثیر نظرات کارشناسی در صدور آرا جایگاه کارشناسان را ویژه‌تر و حساس‌تر کرده است بر تقویت خود نظارتی کارشناسان با تکیه و پایندی بر سوگند حرفه‌ای تأکید کرد و خاطر نشان کرد: شخصی که می‌خواهد محکمه و قاضی را به سمت و سوی احقاق حق و اجرای عدالت سوق دهد باید ضمن احراز شرایط نفسانی، دینی و اعتقادی با ادای سوگند شرافت و اخلاق انسانی را ضمانت حُسن انجام کار خود قرار می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در آیین تحلیف کارشناسان جدید رسمی دادگستری استان فارس به اهمیت اتقان نظرات و به حداقل رساندن تعارضات در دیدگاه‌های فنی و تخصصی اشاره کرد و افزود: مدیریت مجموعه کارشناسان رسمی دادگستری فارس باید علاوه بر توجه ویژه به خصوصیات علمی و تخصصی، موضوع آموزش‌های مستمر را در کنار برنامه‌ریزی سازمان‌دهی شده جهت ارتقا و به روزرسانی دانش کارشناسان در دستور کار قرار دهند.

وی پرهیز از اظهار نظر‌های متعارض و به کار گیری دیدگاه جامع الاطراف را از شاخصه‌های برجسته و مهم کارشناسان بر شمرد و تصریح کرد: فلسفه ارجاع پرونده به کارشناس باز شدن ابعاد پیچیده تخصصی در موضوعات ثقیل و کمک به اتخاذ تصمیم صحیح و عادلانه توسط قاضی است بنابراین اگر کارشناس با علم، مهارت و تخصص خود واقعیات را به درستی تبیین کند در ثواب عظیم جاری شدن عدل و احقاق حق سهیم و شریک خواهد بود.

حجت‌‍‌الاسلام والمسلمین موسوی توزیع عادلانه کارشناسی را از جمله اهداف مجموعه قضایی در راستای اجرای سند تحول قوه قضاییه خواند و خاطر نشان کرد: ارجاع عادلانه به کارشناسان علاوه بر کوتاه‌تر شدن فرایند دریافت نظرات و کاهش اطاله در دادرسی‌ها، تعالی خانواده بزرگ دستگاه قضایی در حوزه کارشناسی را به دنبال خواهد داشت.

در ادامه مراسم اتیان سوگند ۸۰ نفر از کارآموزان کارشناسی، رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری فارس به ارائه گزارشی از تعداد کارشناسان استان، مدرک تحصیلی آن‌ها و ترکیب ۸۰ نفره کارآموزان جدید که وارد حرفه کارشناسی شده‌اند پرداخت.

محمد حسین دادخواه در ادامه به موضوع ایرادات قانون تسهیل اشاره و از مسئولین قضایی درخواست کرد با توجه به ایرادات گسترده قانون تسهیل و علی‌الخصوص تبعات منفی که در روند رسیدگی پرونده‌های قضایی به دنبال خواهد داشت، در خصوص اصلاح این قانون، معایب آن را به نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی انتقال دهند.

انتهای پیام/