شناسهٔ خبر: 67669254 - سرویس اجتماعی
منبع: آفتاب | لینک خبر

چه نوزادانی قد و وزن بهتری خواهند داشت؟

خبرگزاری ایسنا

متخصصان معتقدند نوزادان مادرانی که در رژیم غذایی خود مقادیر بالای سبزیجات برگ سبز تیره، حبوبات، گوشت و شیر مصرف می‌کنند، قد و وزن بهتری دارند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

شیر مادر به عنوان بهترین و کامل‌ترین غذا برای نوزادان صفر تا شش ماهه شناخته شده است. هرچند که شواهد زیادی در مورد ترکیبات معدنی و عناصر کمیاب شیر مادر وجود دارد، اما رابطه بین محتوای مواد معدنی شیر مادر و میزان رشد نوزاد به طور دقیق بررسی نشده است. از این رو، اخیرا محققان چینی در یک مطالعه مقطعی به بررسی الگوهای معدنی شیر مادر و ارتباط آن با میزان رشد نوزادان پرداختند.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در این مطالعه، در مجموع 200 نمونه شیر مادر از هفت شهر چین جمع‌آوری شد. مواد معدنی و عناصر کمیاب شیر توسط طیف سنج جرمی پلاسمایی شناسایی شد. استخراج الگوهای معدنی شیر توسط تجزیه و تحلیل خوشه انجام گرفت و سپس تفاوت‌ میزان رشد نوزادان در الگوهای شناسایی‌شده مقایسه شد. در نهایت در این پژوهش سه الگوی معدنی شیر مادر شناسایی شد؛ الگوی اول، با بالاترین سطوح پتاسیم، منیزیم، کلسیم و کمترین میزان مس، روی، منگنز و سلنیوم مشخص شد.

الگوی دوم، دارای بیشترین میزان سدیم، آهن، روی، منگنز و سلنیوم بود. الگوی سوم نیز کمترین میزان سدیم، پتاسیم، منیزیم، آهن و کلسیم را داشت.

نتایج نشان داد که نوزادان تغذیه شده با الگوی اول به طور قابل توجهی، Z اسکور قد برای سن بالاتری در مقایسه با نوزادان تغذیه شده با سایر الگوها داشتند.

همچنین این مطالعه نشان داد نوزادان مادرانی که در رژیم غذایی خود مقادیر بالای سبزیجات برگ سبز تیره، حبوبات، گوشت و شیر مصرف می‌کردند، قد و وزن بهتری داشتند.

این امر نشان دهنده اهمیت حفظ یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی توسط مادران شیرده برای اطمینان از رشد و تکامل نوزاد است. با این وجود، مطالعات بیشتری برای روشن کردن ارتباط الگوی مواد معدنی شیر مادر و رشد نوزاد و تعمیم آن به سایر جمعیت‌ها مورد نیاز است.