شناسهٔ خبر: 67669237 - سرویس اجتماعی
منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

ماجرای جالب قیمت یک مغازه دو متری در بازار تهران + عکس | متری ۲۰۰ هزار دلار! | حرف‌های مالک مغازه جنجالی

ویدئوی منتشر شده از مغازه‌ای ۲۰‌میلیاردی در بازار تهران بحث درباره قیمت ملک‌های تجاری را داغ کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، با تصویری از نمای داخلی یک مغازه خیلی کوچک شروع می‌شود، مغازه‌ای در نبش یکی از زیرگذرهای بازار بزرگ تهران که عرض و طول یک متر در دو متر دارد. صدایی که روی ویدئو می‌شنویم می‌گوید که این مغازه خیلی کوچک ۲۰ میلیارد تومان قیمت دارد.

ماجرای جالب قیمت یک مغازه دو متری در بازار تهران + عکس | متری ۲۰۰ هزار دلار! | حرف‌های مالک مغازه جنجالی

او بعد ماشین حساب را پیش می‌کشد و حساب و کتاب می‌کند که قیمت این مغازه دو متر مربعی به ازای هر سانتی‌متر ۱۰۰میلیون تومان قیمت دارد و از این لحاظ می‌تواند گران‌ترین ملک جهان باشد. ویدئو به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده و البته عده زیادی هم یادآوری کرده‌اند که این مغازه در واقع ۲سانتی‌متر یک‌میلیون تومان قیمت دارد نه ۱۰۰ میلیون اما به هر حال چیزی از تعجب خیلی از کسانی که ویدئو را می‌بینند کم نکرده و بحث درباره قیمت ملک‌های تجاری را داغ کرده است.

شما انگار از قیمت‌ها خبر ندارید؟

چه در اینستاگرام و چه در توئیتر و کانال‌های تلگرامی موضع‌گیری‌ها در مورد این ویدئو دو نوع است، اول عده‌ای که از قیمت بالای ملک تعجب کرده‌اند و آن را با قیمت ملک‌های اعیانی در محله منهتن نیویورک مقایسه کرده‌اند و دوم کسانی که به گروه اول می‌گویند این قیمت‌ها طبیعی است و آنها بی‌اطلاع هستند مثلا کاربری نوشته که به تازگی یکی از آشناهایش در بازار رضای مشهد ملکی اجاره کرده با اجاره سالانه ۳ میلیارد تومان که کل اجاره هم اول سال گرفته می‌شود.

کاربر دیگری گفته: «این که چیزی نیست قیمت قبر را دیده‌ای؟ در امامزاده‌های تهران قبر ۷ طبقه هر طبقه ۸ میلیارد معامله می‌شود. این که مغازه و محل درآمد است.»

قیمت خیلی هم پرت نیست

محسن شهسواری که او را از روی آگهی‌های مربوط به مغازه‌های بازار در دیوار پیدایش می‌کنم در مورد قیمت این ملک می‌گوید: «ببینید خانم مالک چندان هم قیمت پرتی نداده، من می‌دانم این ملک کجای بازار است، پاخور خوبی دارد. بالا گفته اما پرت نگفته. به نظر می‌تواند ۲۰ تا ۳۰ درصد زیر این قیمت معامله کند.»

او در مورد مظنه قیمت ملک‌های تجاری در بازار تهران می‌گوید: «خیلی عوامل روی قیمت یک ملک در بازار تاثیر دارد مثل هر ملک دیگری هرجای دیگر. اول از همه اینکه ملک‌های ریزقواره اصلا متری و سانتی متری معامله نمی‌شوند، یعنی کسی نمی‌گوید خب این ملک چهار متر است شما گذاشتی ۲۰ میلیارد یعنی متری ۵ میلیارد، پس ملک بغلی که شش متر است می‌شود ۳۰ میلیارد. اینطور نیست.

ملک‌های ریزقواره یکجا قیمت می خورند و اتفاقا کمی گرانتر هم هستند چون برای بعضی کارها مناسبند و متراژ هم روی مالیات تاثیر دارد. یکی دیگر از عوامل خیلی مهم برای یک ملک که در مورد این ملک صدق می‌کند دو کله بودن آن است یعنی سر نبش است و از دو طرف ویترین می‌خورد و گذری دارد.

این خیلی موضوع مهمی است. دیگر اینکه ملک کجای بازار باشد، زیر کدام گذر باشد، چه صنفی باشد مثلا در صنف پارچه فروش‌ها ملک ریز قیمت کمتری دارد اما در صنف طلافروش‌ها ملک ریز قیمت بالاتری پیدا می‌کند. دیگر اینکه پاخور مغازه چقدر است، چند سال دست یک نفر بوده و چند سال ثابت یک کالای خاص فروخته و... همه اینها موثر است. من در بازار رضای تهران ملک گرانتر از این هم معامله کرده‌ام.

او در جواب این سوال که مگر چنین ملکی چقدر درآمد دارد که این قیمت را برای خریدار منطقی کند می‌گوید: «درآمد هم به عوامل زیادی مربوط است. همین یک ذره مغازه را ممکن است سه نفر شریکی بخرند و زندگی هر سه تا را بچرخاند، خوب هم بچرخاند. الان یک ادکلن فروشی در خیابان مروی خرج چهار خانواده را می‌دهد قیمتش هم خیلی بیشتر از این حرف‌ها است.

جست‌وجو بین آگهی‌های دیوار هم نشان می‌دهد حرف‌های او خیلی بیراه نیست مثلا آگهی فروش یک مغازه لوازم آرایشی و بهداشتی در طبقه اول پاساژ رضا با متراژ دو متر ۲۵ میلیارد تومان قیمت خورده است.

آبروی ما را برده‌اند

در نگاه اول ممکن است این ویدئو نوعی بازاریابی مدرن از سوی صاحب مغازه با همکاری کاسب‌های اطراف به نظر برسد اما تماس با صاحب ملک نشان می‌دهد که او نه تنها دستی در این کار نداشته و از ماجرا خوشحال نیست بلکه دردسرهای جدی هم برایش ایجاد شده.

او می‌گوید: «خانم من سال‌های سال در بازار آبرو جمع نکردم که اینطور یک نفر از راه برسد و به باد بدهد. شما نمی‌دانید چه به روزگار من درآورده‌اند. این آقا که فیلم برداری کرده اصلا از اهالی بازار نیست حتی اهل تهران هم نیست و قیمت‌ها را نمی‌داند ضمن اینکه من اصلا روی این قیمت اصرار نداشتم یک چیزی گذاشته بودیم که اگر کسی آمد و واقعا خریدار بود با هم کنار بیاییم.

حالا اینها آبروی ما را برده‌اند. باور نمی‌کنید اگر بگویم از وقتی این ویدئو منتشر شده وقت و بی‌وقت زنگ می‌زنند به من فحش می‌دهند، نصف شب زنگ می‌زنند بد و بیراه می‌گویند که چه فکری کردی این قیمت گذاشتی؟ من از دار دنیا همین ملک را دارم و سال‌ها برای پا گرفتنش زحمت کشیدم چرا آدم‌ها باید به من بد و بیراه بگویند و قضاوت نادرست کنند؟»

او می‌گوید که کار این مغازه برای سال‌های سال فروش نبات و زعفران بوده و او بعد از اینهمه زحمت کشیدن در این مغازه حقش نبوده که مردم اینطور درباره‌اش قضاوت کنند و اگر هرگونه مشکلی برای ملکش پیش بیاید از کسی که ویدئو را گرفته به پلیس فتا شکایت خواهد کرد.

منبع: هفت صبح