شناسهٔ خبر: 67666833 - سرویس استانی
منبع: ایمنا | لینک خبر

عوامل آتش‌سوزی‌های اخیر در شهرستان کهگیلویه دستگیر شدند

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از دستگیری برخی از عوامل آتش‌سوزی‌های اخیر در شهرستان کهگیلویه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، ابراهیم جانی‌نسب ظهر امروز _یکشنبه بیست‌وچهارم تیر_ در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه چندین نفر از عوامل آتش‌سوزی‌های اخیر در سطح جنگل‌ها و مراتع استان روانه زندان شدند، اظهار کرد: این افراد عامل آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع شهرستان کهگیلویه و چند نقطه دیگر در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده‌اند.

وی افزود: متخلفان دستگیر شده با آتش زدن پسماند مزارع یا اقدام‌های دیگر موجب روشن شدن شعله‌های آتش در عرصه‌های طبیعی یا مزارع استان شده بودند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه متخلفان دستگیر شده به مراجع قضائی معرفی شده‌اند، گفت: این افراد بر اساس میزان خسارت ایجاد شده در عرصه‌های طبیعی به حبس و جریمه‌های نقدی محکوم می‌شوند.

وی تصریح کرد: آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی شهرستان کهگیلویه به ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی منطقه آب نارون خسارت سطحی وارد کرد.

جانی‌نسب با بیان اینکه بر اساس ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع آتش زدن نباتات در مزارع و باغستان داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع است، خاطرنشان کرد: در صورتی که در نتیجه کوتاهی افراد حریق در جنگل ایجاد شود مرتکب به حبس تأدیبی از دو ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

وی افزود: بر اساس ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع هر فردی در جنگل به صورت عمدی آتش‌سوزی ایجاد کند به حبس از سه تا ۱۰ سال محکوم خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در موقع آتش‌سوزی در جنگل‌ها همه نیروهای دولتی شامل لشکری، کشوری و شهرداری‌ها که در نزدیکی آن محل باشند، در مقابل تقاضای مأموران جنگلبانی یا بخشداری موظفند با تمام ظرفیت به اطفای حریق کمک کنند.

وی تصریح کرد: مأموران کشوری و شهرداری که در ایفای این وظیفه کوتاهی کنند، حسب مورد طبق مقررات مواد ۵۸ و ۵۹ قانون استخدام کشوری مجازات می‌شوند و در مورد مأموران لشکری تعقیب و مجازات آنان طبق مقررات و قوانین نظامی خواهد بود.

جانی‌نسب خاطرنشان کرد: وقتی دامدار، شکارچی یا گردشگری که برای پخت غذا آتش روشن کرده آن را به‌طور کامل خاموش نکند بر اثر وزش باد و خشکی برگ‌ها و خرده چوب‌های کف جنگل، آتش گسترده روشن می‌شود.

وی افزود: آتش زدن پسماند مزارع و سرایت آن به جنگل‌ها و مراتع از مهم‌ترین دلایل آتش سوزی‌های سال‌جاری در عرصه‌های طبیعی استان بوده‌است.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب، تصرف و آتش‌سوزی در عرصه‌های کهگیلویه و بویراحمد مراتب را به شماره‌های تماس رایگان ۱۳۹ و ۱۵۰۴ گزارش کنند.